Print Friendly, PDF & Email
فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد به صورت رقابتی در دو بخش صحنه ای وخیابانی منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین باره گفت: درجهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی جشنواره تئاتر استانی فضایی را برای رقابت سالم در بین هنرمندان تئاتر بوجود آورده و تلاش خواهد کرد با جذب حداکثری نخبگان هنری، صحنه نمایش را شایسته مردم تزئین و جلوه گاهی باشد برای بازتاب داشته های بزرگ فرهنگی و اجتماعی ایرانیان بدین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با همکاری  انجمن هنر های نمایشی یزد سی و سومین جشنواره تئاتر استان یزد را برگزار خواهد کرد.
وی جشنواره تئاتر را محملی برای رشد و توسعه جریان های نو و جدید در تئاتر دانست واظهارداشت: این جشنواره می تواند از نگاه مسائل اجتماعی و فرهنگی  در بازتاب هنرمندانه در آثار نمایشی با بیان و پیدا شدن راهکارهای مناسب، راه برون رفت از این دست مسائل شود.
عابدی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استان یزد در نیمه دوم آبانماه ۱۴۰۲ در یزد برگزار می شود، تصریح کرد: این جشنواره برای ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان‌ برگزار می‌شود و برگزیده آن طی فرآیندی به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.

متن فراخوان سی و سومین جشنواره ی تئاتر استان یزد به شرح ذیل است:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وانجمن هنرهای نمایشی استان ، سی و سومین جشنواره تئاتر استان یزد را در راستای پشتیبانی از تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی در آبان ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می کند. جشنواره سی وسوم همچون سالهای گذشته بر اساس اجرای عمومی سالانه به صورت رقابتی در دو بخش صحنه ای وخیابانی و بخش ویژه برگزار خواهد شد.

اهداف جشنواره :

–  رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی

– گردهمایی بهترین آثار تولید شده استان در یک سال گذشته در قالب رقابتی سالم و هنرمندانه

–  رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی،منطقه ای و جغرافیایی.

–  ساماندهی فعالیت های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه های نمایشی .

محورهای مورد تاکید جشنواره:

 ● انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب  قرار خواهند گرفت:

–  آسیب های اجتماعی (اعتیاد، طلاق، خودکشی، کودکان کار،حاشیه نشینی و …) و فضای مجازی .

–  ترویج فرهنگ نماز ، عبادت ومعنویت

–   خانواده ایرانی، زندگی سالم به سبک ایرانی اسلامی.

–  ازدواج جوانان، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده.

–   جایگاه نقش آب در زندگی مردم کویر

–   قهرمانان واسطوره های ملی ایرانی واسلامی

–   افزایش پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی .

بخش ویژه :

ثبت جهانی یزد ، گردشگری وصیانت از بافت تاریخی یزد

شرایط وضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:

۱: در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره منطقه ای و بین المللی تئاتر فجر آثار صحنه ای و خیابانی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۲: آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار، نمایشنامه ها و طرح و ایده های(ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و… بلامانع است.

۳: ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۲ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است

۴: آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص آثار نمایشی تولید شده “هنرمندان استان که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۱ تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۲، اثر آن ها در بخش تئاتر صحنه ای، حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد .

۵: فرایند ثبت¬ نام برای حضور در جشنواره تنها با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره( فرم شماره ۱) از طریق درگاه جامع تئاتر استانی مقدور خواهد بود و دبیرخانه¬ جشنواره استانی از پذیرش فیزیکی درخواست-ها معذور می باشد .

۶: هرکارگردان مختار است تنها از طریق یکی از روش¬های زیر، متقاضی حضور در جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر باشد و جشنواره تئاتر فجر صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

الف- از طریق جشنواره استانی، حضور درفرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره¬های استانی ، منطقه ای و انتخاب برای جشنواره بین¬المللی تئاترفجر

ب-  تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش¬های مختلف صحنه¬ای وخیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و دومین جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر ( که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد.)

۷ : به هرگروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره، طبق پارامترهای مندرج در فراخوان و مطابق نظر و برآورد هیأت بازبینی و یا کارشناسان تئاتر، کمک هزینه تولید، برای آثار صحنه ای تا سقف مبلغ ۱۲۰میلیون ریال وآثار خیابانی تا سقف ۷۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

۸: به اثر یا آثار برگزیده جشنواره که بتوانند به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یابند، افزون بر کمک هزینه مرحله  استانی، مبلغی  به عنوان کمک هزینه حضور در جشنواره سراسری تئاتر فجر، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود .

گاه شمار جشنواره  :

•  آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست  شرکت در جشنواره پایان شهریور ماه

•  بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره هفته اول آبان ماه

•  اعلام آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره هفته دوم آبان ماه

•  برگزاری جشنواره  نیمه دوم آبان ماه ۱۴۰۲

•  آدرس دبیرخانه جشنواره: یزد .بلوار دانشجو.اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد