Print Friendly, PDF & Email

هنرمند یزدی با اشاره به اینکه کار هنرمند ارائه فرم است و نه محتوا اظهار کرد: بدیهی است هنرمند در هر رشته‌ای باید شناخت کاملی از نوع و نحوه تأثیرگذاری هنرخود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، محمدرضا امیرخانی بازیگر، منتقد تئاتر و نویسنده یزدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها است. انقلاب اسلامی با آرمان‌هایی تعریف می‌شود که تلاش فرد فرد ما تحقق آن‌ها است.

وی با بیان اینکه کار هنرمند انتقال حس است و بی آن که مستقیم از معنا بگوید، مفهوم را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند، ادامه داد: هنرمند معنا را می‌شناسد و اساساً برای معنایی که خود بدان معتقد است هنر آفرینی می‌کند اما آنچه ارائه می‌دهد فرم است و نه محتوا؛ هنرمند انقلابی با توجه به ارزش‌ها و آرمان‌هایش، محتوای اثرش را در فرم هنری مورد نظر به مخاطبش منتقل می‌کند.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: هنرمند هر چه بیشتر با گستره هنرخودش مأنوس‌تر باشد به کارش اشراف بیشتری دارد و در هنگام انتقال مضامین از مستقیم‌گویی و شعار پرهیز می‌کند.

امیرخانی با اشاره به اینکه کار هنرمند ارائه فرم است و نه محتوا اظهار کرد: بدیهی است هنرمند در هر رشته‌ای باید شناخت کاملی از نوع و نحوه تأثیرگذاری هنرخود داشته باشد.

این منتقد تئاتر ادامه داد: مهمترین و اساسی‌ترین کار هنرمند ابتدا تبدیل مضامین و محتوای اثر هنری به فرم است در ذهن خود؛ چرا که مضامین و محتوا بعد از ارائه اثر او در ذهن مخاطب معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: هنرمند انقلابی به مضامین و محتوا معتقد است و در جهت تفهیم و نشر آن از ابزار هنر بهره می‌گیرد. کار او تبدیل معنا به فرم است؛ و مخاطب با فرم ارائه شده توسط هنرمند در ذهنش به معنا می‌رسد البته در این زمینه دانش هنری نقش بسیار مهمی دارد.

این نویسنده بیان کرد: مضامین انقلاب اسلامی در ذهن هنرمند انقلابی باید با پالایش و تبدیلش به فرمی برآمده در پوسته و پوشش هنر پدیدار شود. بدیهی‌است شناخت بیشتر هنرمند منجر به زیبایی اثری می‌شود که جاودان و پایدار است.

امیرخانی گفت: به نظرم مسئولان باید هنر و هنرمند را باور داشته باشند به خصوص آنها که متولی امر هنر هستند هنرمندان را دریابند؛ هنرمندان لطیف هستند و تلطیف جامعه با ارائه فرم هنرمند به زیبایی میسر می‌شود و لاغیر؛ هنرمندان مناعت طبع دارند، کم توقعند، عزتمندند، به عزتشان احترام بگذاریم.

محمدرضا امیرخانی ۴۱ سال در عرصه هنر فعال است و جایزه بهترین بازیگر جشنواره منطقه ۳ کشور، لوح سپاس کانون ملی منتقدین تئاتر ایران، بازی در بیش از ۱۵ نمایش صحنه‌ای، ده‌ها فیلم و سریال و نگارش مقاله‌های هنری، نمایشنامه رادیویی، فیلمنامه، نقد، پژوهش و تألیف چهار کتاب نمایشنامه را در کارنامه دارد.