با حضور رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور؛
Print Friendly, PDF & Email

اولین جشنواره طنز «دادخند» با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در یزد به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، همزمان با روز مباهله، آیین اختتامیه نخستین جشنواره طنز «دادخند»، شامگاه دوم مرداد با حضور غلامعلی محمدی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، مهران فاطمی استاندار یزد، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مسئولان، هنرمندان، شاعران، طنزپردازان و علاقه‌مندان به طنز در گذر فرهنگ و هنر یزد برگزار شد.
در این مراسم بر اساس رأی هیئت داوران، اسامی برگزیدگان و تقدیری‌های جشنواره در دو بخش «جرائم و آسیب‌های اولویت‌دار» و «دستگاه قضایی» به این شرح اعلام شد؛
در بخش «آسیب‌های اجتماعی» رتبه اول به حسن حاتمی بهابادی تعلق گرفت و احمد رفیعی وردنجانی و امیرحسین خوشحال به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.
در بخش «دستگاه قضا» نیز محمد فیاض‌فر موفق به کسب رتبه اول شد و علی برزگری خانقاه و محمدجواد حلوایی به ترتیب دوم و سوم شدند.
هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از نفرات اول هر بخش تقدیر کرد.
همچنین با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی از نفرات دوم و سوم نیز قدردانی شد.
هیئت داوران جشنواره در بخش «آسیب‌های اجتماعی» احمد آوازه، محمد عظیمی، علی‌محمد شهیدی‌فر و محمود کیان‌آرا را شایسته تقدیر دانست و با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنان تقدیر کرد.
در بخش دستگاه قضایی نیز از مرضیه بختیارنصرآبادی، سجاد حسین‌زاده و محمدرضا زینلی با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی، تقدیر شد.
داوری آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره بر عهده «ناصر فیض»، «عباس احمدی» و «مهدی پرنیان» سه طنزپرداز شاخص و برجسته کشور بود.
دبیر نخستین جشنواره طنز عدلیه «دادخند» هم با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره اظهار داشت: از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۱۲۲ اثر به لحاظ فنی و موضوعی مورد تأیید قرار گرفت و به بخش داوری راه پیدا کرد که از این تعداد ۵۰ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت.
حجت‌الاسلام مهدی پرنیان افزود: در نهایت با رأی هیئت داوران شش نفر حائز رتبه و هفت نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی با اشاره به دریافت اثر از ۲۲ استان کشور ادامه داد: شاعران و طنزپردازان استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم، فارس، اصفهان، کرمان، البرز، گلستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، خوزستان، مرکزی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان، هرمزگان و یزد آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده بودند.
مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان یزد با بیان این که برگزاری چنین رویدادی در تاریخ عدلیه کشور بی‌سابقه است، گفت: برگزاری این جشنواره توسط قوه قضاییه اقدامی خوب و مبارک است و خیلی خوب است که یک قوه‌ای در کنار اقتدار، لب خندان هم داشته باشد.
وی اظهار داشت: امیدواریم این رویداد نقطه عطفی باشد برای سایر نهادها و سازمان‌ها که با روی گشاده و روی باز با طنازها و جریان طنز برخورد کنند.
پرنیان افزود: هر چند ماهیت طنز انتقادی است اما هدف آن اصلاح است؛ طنز فاخر با هدف اصلاح، ممکن است نیش بزند و دردآور باشد.
دبیر جشنواره طنز دادخند با اشاره به کشف استعدادها و چهره‌های جدید در این جشنواره، ادامه داد: بسیاری از آثار متعلق به خانواده دستگاه قضا بود و ما انتظار نداشتیم در خانواده دستگاه قضا این همه شاعر و طنزپرداز وجود داشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های آینده نیز با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند.
در این مراسم سرپرست حوزه هنری استان یزد هم در پیامی تصویری، ضمن تشکر از حضور پویا و پرشور طنزپردازان استان و کشور در این جشنواره گفت: پیش‌قدم شدن دستگاه قضا برای برگزاری جشنواره طنز، امری مبارک و ارزشمند است و این رویداد می‌تواند مسیری را پیش روی اتفاقات فرهنگی در عرصه ملی باز کند.
محمدصادق کوچک‌زاده با اشاره به اهمیت و سختی کار قضا افزود: در این رویداد ادبی، شاعران و طنزپردازان با زبان شیوا، صریح و شیرین به بیان و نقد دقیق و سازنده مسائل و موضوعات پیرامون دستگاه قضا پرداختند که امری بدیع و جالب توجه بود.
وی اظهار امیدواری کرد این رویداد، سرآغازی برای برنامه‌ها و اتفاقات بسیار ارزشمندتر در این عرصه باشد.
سرپرست حوزه هنری یزد با اشاره به جمع‌آوری آثار ارزشمند و فاخر در این رویداد ادبی گفت: این جشنواره به لحاظ داوری و کیفیت آثار ارائه شده از سراسر کشور، در سطح خوبی برگزار شد.
ایجاد زمینه‌های ارتباط بیشتر دستگاه قضایی با اقشار تأثیرگذار اجتماعی همچون هنرمندان، نویسندگان، شاعران و طنزپردازان، شناخت سختی‌های کار قضایی و ایجاد دیدی واقع بینانه از تلاش‌های قوه قضاییه، استفاده از ظرافت، دقت و نگاه خاص شعرا و هنرمندان برای اطلاع‌رسانی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار به منظور ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است.
همچنین بهره‌گیری از زبان طنز به عنوان یکی از زیباترین و مؤثرترین قالب‌ها برای انتقال پیام و ارتقای فرهنگ جامعه، شکوفایی استعدادهای ادبی در حوزه شعر طنز، تولید محتوا و خلق آثار ادبی مانا و اثرگذار با موضوع عدلیه از دیگراهداف این رویداد بود.
نخستین جشنواره شعر طنز «دادخند» به همت دادگستری کل استان یزد و با مشارکت حوزه هنری یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار ‌شد.
استان یزد با وجود استعدادهای هنری و ادبی خلاق و توانمند به ویژه در حوزه شعر طنز و برگزاری محافل و انجمن‌های ادبی از جمله محفل طنز «قندشکن» که از سال ۱۳۹۵ با هدف ترویج طنز عفیف و سالم، حفظ و انتشار اصطلاحات بومی و محلی، آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح و سالم و ایجاد امید و نشاط اجتماعی در حوزه هنری یزد آغاز به کار کرده، یکی از استان‌های فعال و اثرگذار در حوزه شعر و ادب و طنز در کشور به شمار می‌آید.