خانه ای برای قصه گویی
Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: از مدیریت شهری انتظار می‌رود با توجه به استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد، مکانی در بافت تاریخی این شهر برای قصه‌گویی فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛  سیدعالیه قوامی روز دوشنبه در نشست با اعضای کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد، افزود: انتقال دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی قصه گویی به شهر میراث جهانی یزد، فرصتی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: یزد خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان ایران و مهد قصه گویی ایران با افرادی سرشناسی مثل مهدی آذر یزدی است و قصه‌گویی را به عنوان آسان ترین، ارزان ترین، در دسترس‌ترین و موثرترین ابزار تربیتی و پرورشی می‌توان به‌کار گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: ۲۳ خرداد سال جاری همزمان با روز ملی قصه‌گویی ایرانی از پوستر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رونمایی می شود و برنامه های این رویداد فرهنگی تا ۱۸ تیر، سالروز درگذشت پیر نیک اندیش استاد مهدی آذر یزدی و روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و سالروز ثبت جهانی یزد در یونسکو ادامه خواهد داشت.

قوامی ادامه داد: کارنامه درخشان کانون پرورشی استان یزد در حوزه قصه و قصه‌گویی، استقبال و حمایت مسئولان استانی، زادگاه پدر ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و اولین شهر ثبت جهانی در ایران از عوامل انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه ایران است.

وی افزود: این اقدام پیوست فرهنگی برای رونق گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی است و می توان طی ارتباط با خواهر خوانده های یزد و ارسال فراخوان و جذب قصه‌گو از سایر کشورها و برگزاری هفته های دوستی از این فرصت استفاده کرد.

رییس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه مادر هنرهایی مانند ادبیات، شعر ، داستان تا هنرهای نمایشی و تجسمی است و لذا سرمایه‌گذاری در این بخش شامل همه بخش ها می شود و به عنوان اقدامی پایه و سرمایه گذاری برای آینده خواهد بود .‌

فخرالسادات خامسی عضو شورای اسلامی شهر و کمیسیون گردشگری این شورا نیز در این نشست گفت: اگر در هر حوزه ای کودکان را مرکز توجه قرار دهیم مسیر را درست انتخاب کرده ایم.

فاطمه زارع دیگر عضو شورا و نایب رییس کمیسیون گردشگری نیز گفت: از این فرصت برای آموزش شهروندی و پیوست فرهنگی ثبت جهانی یزد می توان استفاده کرد و اختصاص فضایی مناسب در بافت تاریخی و گردشگری یزد اقدامی مثبت است که در این زمینه آمادگی همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان وجود دارد.

سال گذشته و پس از برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی در یزد، این شهر به عنوان پایتخت قصه گویی ایران انتخاب شد.