روح اله کریم زاده، کارگردان نمایش جشن خون:
Print Friendly, PDF & Email

نمایش جشن خون با نگاهی به مقوله اهدای عضو این روزها در شهرستان میبد به اجرا رفته است که گفتگو با کارگردان این اثر را در ادامه می خوانید.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از سایت ایران تئاتر / تئاتر یزد؛ نمایش “جشن خون” کاری از هنرمندان شهرستان میبد در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان یزد نیز به روی صحنه رفت که برای آشنایی مخاطبان با این اثر هنری و موضوع آن گفتگویی با کارگردان ان ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

بیوگرافی از خودتان و فعالیت های هنری تان بگویید؟

روح اله کریم زاده متولد ۵۹ هستم بازیگری در دو تاتر “معبدآرتیمون” و “خرمگس و شهردار” پذیرفته شده درجشنواره استانی و منطقه ای سوره و بازی در چند نقش کوتاه در فیلم کلاس سوم ب به کارگردانی غلامرضا رمضانی و سریال حلقه گمشده به کارگردانی محمدحسین حاجی ده آبادی و ساختن فیلم کوتاه تسبیح پذیرفته شده در جشنواره فیلم کوتاه نماز همدان درسال نود و یک را در کارنامه دارم.

 در مورد چگونگی پیدایش این متن و شکل گیری این اثر هنری توضیحاتی برای مخاطبان بفرمایید؟

این نمایشنامه با نگاهی به ایده ای از حسین آقایی توسط وحید احمدی در سال گذشته نوشته شد که در ابتدا هم قرار بود خود حسین آقایی آن را کارگردانی کند اما به دلایلی به سر انجام نرسید، نگاه این متن به مسئله اهدا عضو و خصوصا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در استان یزد و شهرستان میبد تعداد زیادی عمل اهدا عضو انجام شده و ذهن بنده رو به خودش مشغول کرده بود است از این رو تصمیم گرفتم این نمایش را روی صحنه برم.

 تفاوت تئاتر در شهرستانها با مرکز استان را چگونه می بینید؟

تفاوت ها را می‌توان از در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری مورد بحث قرار داد. خدا رو شکر در شهرستان میبد از دو سال گذشته و با افتتاح اولین مجموعه تئاتر شهر استان در میبد امکانات سخت افزاری به سلانحو بسیار مطلوبی فراهم شده که جا داره از آقای احمد علی هنردوست رئیس سابق اداره ارشاد میبد، آقای هادی زارع رئیس کنونی اداره ارشاد میبد و آقای وحید احمدی مدیر تئاتر شهر میبد بخاطر تمام تلاش ها و زحماتشون تشکر کنم.

امکانات امروز میبد حتی در بعضی از موارد از سطح مرکز استان و بسیاری از دیگر شهرستان های استان و حتی استان های دیگر نیز بهتر شده و امیدوارم این اتفاق برای همه شهرستان ها رخ بدهد.

بحث دوم موضوع نرم افزاری است که همین استفاده از همین امکانات و تجهیزات هم نیاز به دانش خاص خود را دارد. بنظر من مشکل اصلی در حال حاضر شهرستانی مثل میبد سطح دانش و تجربه کافی اهالی تئاتر است که این مشکل را هم تنها خود افراد با می‌توانند با مطالعه، مشاهده و… بدست بیارند و انصافا تنها جایی است که نباید مسؤلین را در آن مقصر دانست البته تشکیل کارگاه های آموزشی و حضور مدرسین کارکشته در شهرستان هم می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند که نیاز به حمایت مالی مسولین دارد اما اگر هم نشد جایگزین این امر کار مشکلی نیست.

نکته بعد وجود جمعیت استان و شهرستان هاست که به تبع بیشتر بودن آن در مرکز تعداد گروه ها و هنرمندان آن و همچنین تولیدات هم بیشتر است اما خدا را شکر با رونق گرفتن اجراها در میبد که هم گروه های بومی و هم غیر بومی در آن دخیل بوده اند در سال گذشته تعداد تماشاچی در میبد نیز رونق گرفته است.

 چه راهکاری برای ارتقا سطح کیفی تئاتر در شهرستانهای استان و حتی مرکز استان نسبت به کشور پیشنهاد دارید؟

به صورت کلی سطح کیفی آثار در مرکز استان بالاتر است اما این موضوع قطعیت ندارد چرا که همه ساله شاهد استثنائاتی نیز هستیم. بنظر من مبادله فرهنگی  و اجراهای با کیفیت متقابل گروه ها در شهرستان های استان در طول سال در دراز مدت میتونه مراودات گروه ها را بیشتر کرده، تجربیات و دانش گروه ها را نیز مبادله کند و رفته رفته سطح کیفی کل استان متناسب با هم رشد کند. حضور کارگردانان خوب استان در شهرستان ها نیز اگر به شرط تولید یک اثر نمایشی و البته حمایت آنان از طرف مسولین باشد نیز حتما اثرگذار خواهد بود.

 درباره میزبانی میبد در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان یزد و تاثیر آن در افزایش انگیزه گروه شما برای تقویت اثر نمایشی خودتان نیز توضیحی بدهید.

قطعا میزبانی میبد سبب انگیزه گروه ما و همه اهل تئاتر میبد در میزبانی شایسته از این جشنواره بود و امیدوارم این اتفاق همه ساله در یکی از شهرستانها تکرار شود.

 در انتخاب بازیگر با چه مشکلاتی روبرو بودید؟

در انتخاب ابتدایی مشکل چندانی نبود اما در ادامه با انصراف بازیگر مرد کار مجبور شدیم در بازه زمانی کوتاهی از نویسنده کار بخواهیم که در این نقش حاضر شود که خدا رو شکر ایشان نیز پذیرفتند.

 چه امکاناتی برای رشد تئاتر در میبد لازم میدانید؟

خدا رو شکر امروز میبد از امکانات بسیار خوبی بر خوردار است. مدیریت صحیح و آینده نگر در جهت استفاده بهینه از این امکانات در دراز مدت و همچنین ارتقای سطح دانش تئوری و تجربی گروها از دیگر نیاز های امروز میبد است. بنده معتقدم اگر اجرا ها در میبد سریالی انجام شود و در شروع کار نیز دستگاه هایی مانند شهرداری ها شواری شهر آموزش و پورش، دانشگاه ها حتی بخش های خصوصی مثل کارخانه ها از تولیدات حمایت کنند رفته رفته علاقه مندان بیشتری به این رشته هنری جذب می شوند. البته که نقش گروه ها در تولیدات با کیفیت بالا نقش مهمی در ایجاد این علاقه دارد.