Print Friendly, PDF & Email

بانوی هنرمند یزدی: مسئولان از قدرت هنر برای رشد و تعالی جامعه بیشتر استفاد کنند.

پایگاه خبری یزد باما : به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: بتول ادهمی یکی از سه هنرمند یزدی است که آثارش در نمایشگاه گروهی نقاشی «کوچه» در نگاخانه حوزه هنری یزد به نمایش گذاشته شده است.
وی هدف از برپایی این نمایشگاه را نشان دادن ظرفیت‌‌های بومی بافت سنتی یزد به ویژه کوچه‌ها و معماری بکر و زیبای این شهر تاریخی به هموطنان و گردشگران خارجی عنوان کرد.
ادهمی با بیان اینکه موضوع اصلی نمایشگاه کوچه است، افزود: در این آثار تلاش کردیم تا نمادهای بافت تاریخی شهر را در قالب هنر نقاشی به سراسر ایران و جهان معرفی کنیم.
این هنرمند که نقاشی را از دوره راهنمایی آغاز کرده و اکنون دانشجوی ترم آخر نقاشی در دانشگاه آزاد یزد است، اظهار داشت: از حدود هفت سال پیش که با استاد سلمان‌زاده از نقاشان مطرح استان یزد آشنا شدم، تصمیم گرفتم به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شوم. با اینکه مدرک کارشناسی‌ام ریاضی بود این دفعه با تشویق وی و اطرافیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی را آغاز کردم و هم اکنون ترم آخر را می‌گذرانم.
وی با بیان اینکه به غیر از نقاشی در زمینه خوشنویسی، عکاسی، معرق و سفال هم فعالیت می‌کردم، ادامه داد: علاقه بیش از حد به نقاشی باعث شد این رشته را ادامه دهم و به طور آکادامیک هم آن را دنبال کنم.
ادهمی در خصوص موضوع آثار ارائه شده اظهار داشت: ابتدا از کوچه‌ها عکس می‌گرفتیم. کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که این ظرافت و زیبایی را در قالب نقاشی در معرض دید علاقه‌مندان و کسانی که تاکنون موفق به دیدن این کوچه‌ها نشده‎‌اند، قرار دهیم.
این مربی نقاشی با بیان اینکه نمایشگاه نقاشی «کوچه» حاصل تلاش سه ماهه و بی وقفه استاد محمد سلمان زاده، من و سولماز محمدی است، ادامه داد: ایده این نمایشگاه از سال 94در ذهن ما شکل گرفت ولی از اواخر پاییز امسال شروع به خلق اثر کردیم و موفق شدیم 110 اثر به نمایشگاه ارائه کنیم.
این بانوی نقاش که با 50 اثر با تکنیک آب‌مرکب در این نمایشگاه شرکت کرده، افزود: بیشتر تصاویر از کوچه‌های محله فهادان ـ از قدیمی‌ترین بافت‌های سنتی یزد ـ ثبت شده است.
وی به حس زیبایی و آرامش خاص این کوچه‌ها برای مخاطبان و رهگذران اشاره کرد و افزود: این کوچه‌ها به ویژه «کوچه‌های آشتی کنان» در واقع نشان دهنده زندگی آرام و مسالمت آمیز ساکنان این شهر است. ما در این آثار سعی کرده‌ایم علاوه بر حفظ و تداعی آرامش موجود در کوچه‌ها، سبک زندگی مردمان این دیار را از طریق نقاشی به مخاطبان معرفی کنیم که امیدواریم این آثار به خانه‌ها نیز راه پیدا کند و بیشتر دیده شود.
ادهمی به رنگ‌ آثار ارائه شده هم اشاره کرد و افزود: سعی کرده‌ام بافت دیوارها، فرسودگی و قدمت آن و همچنین تضادهای تیرگی و روشنی را با تک رنگ مرکب نشان دهم.
وی با بیان اینکه هنرمند اگر حس و حال خود را بر صفحه کاغذ منتقل کند برای مخاطب باور پذیرتر خواهد بود، ادامه داد: قاب آثار را نیز خودمان بر اساس رنگ و بافت تاریخی کوچه‌ها و متناسب با معماری اصیل یزد با استفاده از چوب سنجد و روسی در قالبی خاص طراحی و تولید کردیم.
ادهمی با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر در سبک رئال کار کرده‌ام، افزود: دوست دارم در آینده سبک‌های دیگر را نیز تجربه نموده و با رشد و پیشرفت در این رشته نمایشگاهی متفاوت برپا کنم.
وی وضعیت فعلی نقاشی یزد نسبت به چند سال پیش را رو به رشد دانست و گفت: هر چند تاکنون پیشرفت خوبی داشته‌ایم ولی هنوز با ایده آل خیلی فاصله داریم و باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.
این هنرمند به استعدادهای هنری یزد اشاره و خاطر نشان کرد: باید به این استعدادها بها داده شود تا شکوفا شوند و این امر با حمایت مردم و مسئولان و استقبال از آثار هنری محقق و موجب دلگرمی هنرمندان خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر چه آثار هنری بیشتر در معرض دید قرار گیرد و برای فروش آنها بازاریابی شود، هنرمندان دلگرم ‌تر و با انگیزه‌تر به کارشان ادامه می‌دهند، اضافه کرد: با فراهم ساختن شرایط برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان شهرستانی در سایر استان‌ها و تهران علاوه بر معرفی استعدادهای هنری، تعامل سازنده‌ای برقرار و باعث رشد و پیشرفت آنها می‌شود.
وی معتقد است فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب می‌تواند زمینه حضور پر رنگ‌‌تر مردم در نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها را فراهم آورد.
ادهمی با اشاره به اهمیت آموزش در هنر از جمله نقاشی آن را لازمه فعالیت در این عرصه دانست و گفت: هنرمند همیشه به آموزش نیاز دارد. من سعی دارم روز به روز بر داشته‌هایم بیفزایم و هر روز چیزهای جدید و تازه‌ای از هنر یاد بگیرم. البته آموزش باید توسط اساتید برجسته و کاربلد انجام شود. هنرجویان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که در ابتدا می‌خواهند در چه حد و چه سبک و با چه استادی کار کنند زیرا این انتخاب در آینده آنها خیلی مهم و تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه حمایت مراکزی چون حوزه هنری و سایر نهادها و مراکز آموزشی می‌تواند در جهت رشد و ارتقای هنرمندان مؤثر باشد، اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی هدفمند با حضور اساتید و کارشناسان مطرح استانی و کشوری می‌تواند به جریان آموزش و شکوفایی استعدادها در شهرستان‌ها کمک کند. مسئولین نیز با پیگیری دغدغه‌های هنرمندان از آنان حمایت کنند. آنها ابتدا باید در این گونه نمایشگاه‌ها حضور یابند، توانمندی هنرمندان را ببینند و سپس در تصمیم گیری‌ها از قدرت هنر برای رشد و تعالی جامعه بیشتر استفاد کنند.
این دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی اظهار کرد: هر چه هنرمندان بیشتر تعامل و وحدت داشته باشند و بتوانند از ایده‌ها و افکار یکدیگر استفاده کنند، بهتر می‌توانند استعدادهای خود را بروز داده و رشد کنند.
وی افزود: تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی نقاشی در یزد شرکت کرده‌ام و در حال حاضر نیز به عنوان مربی نقاشی در مراکز فنی و حرفه‌ای و مدارس مشغول فعالیت هستم.
نمایشگاه نقاشی «کوچه» تا 25 اسفندماه صبح و عصر از ساعت 9 تا 13 و 18 تا 20 در نگارخانه حوزه هنری یزد پذیرای علاقه‌مندان است.