Print Friendly, PDF & Email

یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب، مطبوعات محلی یزد و رسانه‌های دیجیتال یزد با حضور جمعی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد گشایش یافت.


به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ایتدای این مراسم گفت: از زمانی که یزد به عنوان میراث مشترک بشری شناخته شد و جهانیان بر این امر صحه گذاشتند، یزد را محل تلاقی دین و معنویت و دانایی و سختکوشی معرفی کردند.
وی با بیان اینکه کتاب حافظه مکتوب یک جامعه است و اگر ارتباط مردم با کتاب قطع شود، گسست فرهنگی ایجاد می شود، افزود: اگر بخواهیم مسیر گذشتگان خود را ادامه دهیم، راه آن از مسیر کتاب و کتابخوانی می گذرد.
جوادیان زاده با تاکید بر اینکه باید به دنبال بازتولید فرهنگی و تمدنی باشیم، تصریح کرد: در استان یزد برای انس همه گروه ها و اقشار اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان با کتاب برنامه ریزی در دست انجام است.
وی با بیان اینکه یزد به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی شده تا پایان سال یکی از شهرها به عنوان پایتخت کتاب معرفی می شود، خاطرنشان کرد: اقدامات بسیاری برای کسب این افتخار انجام شده که از جمله آنها می توان به راه اندازی باشگاه های کتاب و … اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: امیدواریم تمام ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران حوزه کتاب در ثبت این رویداد مهم فرهنگی مشارکت کنند.
وی با اشاره به ویژگی های یازدهمین نمایشگاه کتاب یزد اظهار داشت: برای این نمایشگاه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون بن کتاب تهیه شده و کتابها با ۳۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
جوادیان زاده ادامه داد: در این نمایشگاه ۲۳۸ ناشر مستقل، ۱۳۷ ناشر نمایندگی، ۳۵ غرفه فروش متمرکز، ۱۱ کتابفروشی و در مجموع ۴۱۰ ناشر و نمایندگی محصولات فرهنگی خود را ارائه خواهند کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در این نمایشگاه ۸۴ هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب عرضه می شود و ۶۰ برنامه جنبی نیز هر روز صبح و عصر با کمک و همراهی رسانه های یزد برگزار خواهد شد.
 امام جمعه یزد هم در این مراسم عنوان کرد: اکنون کتابها باید به نحوی باشد که در مقابل حرکت های تخریبی، محتوای قابل ارائه داشته باشد و در مقابل فضاهای مجازی که تلاش می کند قدرت تفکر را از جوانان بگیرد، حرفی برای گفتن داشته باشد.
ناصری ادامه داد: متاسفانه در سیستم آموزشی قدرت فکر کردن از فرزندان و جوانان ما گرفته شده و بچه‌های ما از ابتدا یاد گرفتند که بخوان و حفظ کن و نمره بیاور و این امر تا آخر دانشگاه ها پیش رفته و حاصل آن این است که دانشگاه ها سالی ۱۵ هزار بیکار تحویل جامعه می دهند.
وی تصریح کرد: این اتفاق ناشی از سطحی نگری آموزشی است البته در برخی موارد از جمله انرژی هسته ای، صنایع هوا فضا و … زنجیرهای سطحی نگری را گسسته ایم اما هنوز جای کار بسیار است.
ناصری خاطرنشان کرد: برخی کتابهای امروز نیز حاصل تحقیق واقعی نیست بلکه حاصل جستجو در اینترنت است که البته این هم بد نیست اما نویسندگان و ناشران باید به سمت عمق بخشیدن به کتابها بروند.
وی تصریح کرد: منابع مطالعاتی ما باید به نحوی باشد که بچه ها قدرت تعقل پیدا کنند و وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، خودشان صاحب‌نظر باشند.
امام جمعه یزد تاکید کرد: کتابها باید به اندازه ای جذاب و جدید و دارای اطلاعات خوب باشد که جوانان جامعه ما را از فضای مجازی بی نیاز کند و در آنها قدرت اشکال کردن، قدرت تفکر، تعقل ایجاد کند زیرا اینها در جامعه علمی ما حذف شده و این دستاورد برنامه ریزی های انگلیسی ها در آموزش ابتدایی و آموزش عالی کشور ما از ۱۰۰ پیش تاکنون است.
وی تصریح کرد: باید اهداف انقلاب را احیا کنیم اهداف انقلاب این نبوده که حزب و گروه تشکیل دهیم و در آن یکدیگر را تخریب کنیم، این هدف انقلاب نبوده، انقلاب هدف احیا و تثبیت هویت الهی را دنبال کرده و امروز باید در این مسیر جدی و کوشا حرکت کنیم.
محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرحوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیزاظهار داشت: یکی از شاخص های مهم فرهنگی و علمی در جامعه موضوع کتاب و مطالعه است و اقتدار فرهنگی زمانی در جامعه شکل می گیرد که کتاب یکی از ارکان اصلی زندگی مردم باشد.
وی بیان کرد: اگر کتاب به عنوان یکی از ارکان زندگی مردم باشد، آن جامعه رشد یافته و مترقی است و چنین جامعه ای آسیبهای بسیار کمتری خواهد داشت.
احمدی تاکید کرد: برای اینکه کتاب در زندگی مردم و جامعه یک رکن شود، باید آن را از حاشیه به متن زندگی آورد و آن را در سبد خانوار و در ردیف تغذیه قرار داد تا هرگز از زندگی منتفی نشود، اگر نگاه ما به کتاب اینگونه باشد، مطالعه عنصر اصلی سبک زندگی می شود و انسان سعی می کند از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با کتاب استفاده کند.
مشاور وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: باید به کتاب به عنوان یک فضلیت و به عنوان یک برند فرهنگی نگاه کنیم آنگاه کتاب می تواند به یک رکن تبدیل شود؛ اگر اینگونه شد، دیگر به کتاب به عنوان کالای غیرضروی نگاه نمی شود.
وی تصریح کرد: اگر توانستیم شرایط اجتماعی و فرهنگی را به گونه ای شکل دهیم که جامعه به کتاب به عنوان یک برند علمی نگاه کند، دارای جوانان دارای عقیده و تفکر خواهیم شد و چنین جوانانی خود زشتی و پلیدی را می شناسند و این جامعه از آسیب به دور خواهد شد.
احمدی ادامه داد: همچنین باید باور کنیم که خود کتاب به انسان انرژی مثبت می دهد، درست است که فضای مجازی مطالعات را کاهش می دهد اما نتوانسته جایگزین کتاب شود.
مشاور وزیر ارشاد عنوان کرد: همه دستگاه های فرهنگی موظف هستند جایگاه کتاب و کتابت را به نحو احسن به جامعه منتقل کنند تا جامعه ما به این پدیده به عنوان یک فضیلت نگاه کند.
وی خاطرنشان کرد: ۴۷ میلیارد تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی برای حوزه کتاب و کتابت، ترویج کتاب، کمک به مولفان و نویسندگان استانی، تسهیلات برای کتابفروشان و …  اختصاص داده است.
احمدی اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق کاغذ هم سامانه ای در وزارت ارشاد راه اندازی شده که هر کاغذی که وارد ایران می شود در سامانه ثبت می شود و هرکس تقاضای کاغذ دارد به سامانه مراجعه می کند و بر اساس یک فرآیند مناسب برای دریافت کاغذ معرفی می شود که این امر می تواند به جلوگیری از قاچاق کتاب به خوبی کمک است.
نظرات بینندگان