Print Friendly, PDF & Email

صدور مجوز ۵۹۶ عنوان کتاب در استان یزد از آبانماه سال گذشته تاکنون که بخش عمده این کتابها به چاپ رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛احسان عابدی جمعه شب در آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبد افزود: در زمینه صدور مجوز انتشار کتاب استان یزد شاهد رشد قابل توجهی بوده است و نویسندگان، مولفان، مترجمان و پژوهشگران استان در حوزه های مختلف در فضایی پویا فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش حوزه فرهنگ در استان بر این است تا کیفیت کتاب هایی که مجوز نشر دریافت می کنند ارتقاء یابد که برای رسیدن به این هدف نشست هایی با ناشران استان برگزار شده و امیدواریم در حوزه کتاب و نشر بتوانیم خدماتی شایانی را به مردم داشته باشیم.

عابدی در ادامه در خصوص کتاب سفال میبد نیز اظهار کرد: این کتاب بعد از چند سال رونمایی و به علاقه مندان حوزه کتاب و نشر معرفی شده است و خلاء چنین اثری در ارتباط با سفالگری میبد به شدت احساس می شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد تصریح کرد: در این کتاب به هنر و صنعت دیرینه شهرستان کهن و تاریخی میبد و تاریخچه آن پرداخته شده است همچنین با دقت و ظرافت نقش و رنگارها روی سفال ها در آن به تصویر درآمده و مستند شده است.

عابدی ادامه داد: فصلی هم در این کتاب در زمینه جامعه شناسی سفال و میبد وجود دارد که در این فصل نگاهی به میبد دهه ۴۰ و فرهنگ، آداب، رسوم و عقاید این شهرستان شده است، در این فصل به خوبی نشان می دهد در ارتباط با صنعت سفالگری و این هنر چه مسائل و پدیده های جامعه شناسی وجود داشته و به رابطه استاد و شاگردی موارد دیگر قابل اهمیت پرداخته شده است.

وی گفت: ترجمه و چاپ این اثر برگ دیگری به گنجینه اسناد هویتی میبد اضافه می کند زیرا همین سفال نشان هویت مردم است و امیدوارم همچنان انتشار، چاپ و تالیف در این شهرستان فرهنگی ادامه داشته باشد وشاهد رونمایی از کتاب ها خوب و موثر در حوزه های مختلف باشیم.

کتاب سفالگران میبدی نوشته خانم میشلین سان لیور دومون ترجمه محمدعلی کارگر شوروکی در ۱۸۴ صفحه توسط نشر میبد به چاپ رسیده است، نویسنده این اثر در دهه ۴۰ چندماه در میبد حضور داشته است و درباره سفالگری تحقیقاتی انجام داده که در قالب کتابی منتشر شده است، این کتاب بعد از چند دهه توسط یک میبدی ساکن خارج از کشور به نام محمدعلی کارگر شوروکی ترجمه و چاپ شده است.

هنر سفالگری یکی از کهن‌ترین هنرهای سنتی شهرستان میبد است که با نگاره‌های متعدد و نقوش متنوع به مثابه یک خط تصویری بیانگر فکر، اندیشه، دین و شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم میبد بوده است.