Print Friendly, PDF & Email

نخستین جشنواره ملی داستان و شعر بچه‌های مسجد با عنوان «قلم» به میزبانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد برگزار می‌شود.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایسنا – یزد ؛حجت‌‎الاسلام «مظفر سالاری» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد در این رابطه اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی، توانمندسازی و شبکه سازی استعدادهای هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه داستان نویسی و شعر، ترغیب هنرمندان مسجد به تولید آثار فاخر داستانی و شعر بر اساس آیات و مضامین قرآنی و ارزش های انسانی و اخلاقی و ایجاد زمینه رقابت سالم و بالابردن انگیزه اعضای کانون ها برای ارتقای کمی و کیفی حوزه داستان نویسی و شعر است.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری فرمودند دو رسانه‌ی شعر و داستان نباید تشریفاتی و سرگرمی باشد بلکه بایست به رسانه‌ای تبدیل شوند که به رسالت خود عمل کنند، گفت: امیدواریم بتوانیم این راهبردهای مشخص را در کانون‌های مساجد داشته باشیم و تاکتیک‌ها را نیز دنبال کنیم تا به این رهنمودها برسیم.

سالاری در ادامه بیان کرد: این دوره از جشنواره در سه بخش موضوعی آیه‌های قرآنی مشخص شده در طرح ملی ۱۴۵۵، آزاد با موضوع وحدت مسلمانان و ارزش های اخلاقی و انسانی مورد تاکید پیامبر اعظم و  همچنین بخش روستایی و عشایری شامل داستان‌ها و اشعاری که در مورد روستا، عشایر یا توسط اعضای کانون‌های روستایی عشایری در دو بخش قبلی خلق شده باشد، برگزار می‌شود.

وی قـالب آثـار را داستان (داستان کوتاه، داستانک) و شعر (کلاسیک، آزاد) ذکر کرد و گفت: این جشنواره برای بخش کانونی در گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان (۱۲ تا ۱۸ سال) و بزرگسالان (۱۸ سال تا ۴۵ سال) برگزار می‌شود.

این مسئول با بیان این که آخرین زمان ثبت نام و  ارسال آثار تا اول آذر ماه ۱۴۰۰ تیین شده است، خاطرنشان کرد: آثار فقط در قالب داستان کوتاه و شعر به صورت Word ارائه شده و آثار ارسالی نباید منتخب و برگزیده جشنواره های دیگر باشد. ضمن این که آثار حتما دارای بخشی به عنوان چکیده باشد.

وی ضمن یاداوری تاین نکته که آثار کانونی بایستی با مشخصات کامل نویسنده شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام کانون، شهر، استان، آدرس پستی و شماره تماس ارسال شود، گفت: در بخش آزاد آثاری با موضوع ارزش های اخلاقی و انسانی که از ساختار و زبان و محتوای مناسب برخوردار باشند می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و آثار بخش روستایی و عشایر با موضوعات جشنواره نیز می توانند در یکی از دو بخش آزاد یا کانونی شرکت کنند. تعداد کلمه مجاز در بخش داستان کوتاه از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه و در بخش داستانک تا ۵۰۰ کلمه مجاز می باشد.

وی نحوده ارسال آثار را فقط از طریق سایت بچه‌های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir ذکر و تاکید کرد: البته مخاطبینی که به صورت آزاد در جشنواره شرکت کرده اند و عضو کانون های فرهنگی هنری کشور نیستند باید آثار خود را به نشانی Ravagheghalam.ir  با ذکر مشخصات و شماره تلفن به صورت اینترنتی بارگذاری کنند.

سالاری در پایان  زمان بازبینی و داوری آثار را از اول تا ۱۵ آذر ماه و زمان اعلام نتایج و اختتامیه را ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۰ مصادف با میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار و به مناسبت بزرگداشت شهدای مدافع سلامت و تکریم مدافعان سلامت اعلام کرد و گفت: به برگزیدگان این دوره از جشنواره در مجموع قریب به ۹۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود.