Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به نقل از سایت انجمن نمایش استان یزد ؛  گفت و گویی کوتاه با «علی غیاثی ندوشن» مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان یزد  و دیدگاه های او در درباره جشنواره تئاتر فجر استانی  ،این گفت و گو را بخوانید.

 با چه انگیزه و دلیلی پذیرفتید که جشنواره تئاتر فجر استانی در یزد برگزار شود؟ آیا می خواستید برگزار نشدن جشنواره تئاتر استانی را به نوعی جبران کنید؟

 یکی از کارکردهای جشنواره ها در هر زمینه ای، ایجاد جنب و جوش و پویایی به هنرمندان و هنر آن رشته است؛ بدیهی است که برگزاری جشنواره های تئاتر هم این ویژگی را دارد و حتی شاید بیشتر.

هرچند جشنواره دستاورد و نتیجه ی فعالیت های یک دوره ی مثلا یک سال است و به خودی خود هدف به شمار نمی آید، بنابراین اگر به هر دلیلی جشنواره ای که هر ساله برگزار می شده، در یک دوره برگزار نشود، شاید چندا مهم نباشد بلکه انچه مهم است ضعف کارکرد حوزه ی تئاتر در آن دوره است که باید آسیب شناسی شود.

بنابراین می توان گفت که پرسش شما تا اندازه ای درست است. خودتان بهتر می دانید که جشنواره تئاتر استان یزد امسال به دودلیل عمده برگزار نشد؛ اولا به دلیل تعداد کم گروه هایی که اعلام آمادگی کرده بودند و دیگر این که همان نمایش های انگشت شمار هم به لحاظ کیفی-بنا به نظر گروه بازبینی جشنواره- چندان درخور شرکت در جشنواره نبودند؛ از سوی دیگر چون جشنواره منطقه ای هم حذف شده بود، آن نمایش ها شانس رفتن به جشنواره را نداشتند.

البته باید یادآور شوم با همه این ها اگر جشنواره استانی را هم برگزار کرده بودیم باز هم از برگزاری جشنواره فجر استانی در یزد استقبال می کردیم چون این رویداد می تواند زمینه ساز تحرک و پویایی گروه های نمایشی استان یزد بشود و باور دارم که هر چه این گونه رفت و آمدهای فرهنگی وهنری بیشتر باشد به سود هنر تئاتر استان هست و ما در مسیر این داد و ستدهای فرهنگی و هنری است که می توانیم رشد کنیم و جایگاه فرهنگی هنری هنرمندان خود را بهتر بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

  پس از پذیرش برگزاری این رویداد در استان، با چه واکنش هایی از سوی مسئولین استان و هنرمندان روبرو شدید؟

  روی هم رفته واکنش ها از سوی هنرمندان استان بویژه اهالی تئاتر مثبت بوده و همه استقبال کرده اند.

جدای این جشنواره امیدوارم همه ی دوستان تئاتری همکاری کنند تا هم بتوانیم همیشه میزبان کارها و گروه های هنری از بیرون استان باشیم و هم زمینه ای فراهم شود تا گروه های هنری و تئاتری ما بتوانند میهمان سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر باشند.

البته هنوز با مسئولین محترم استان در مورد این رویداد صحبت رسمی نکرده ام ولی مطمئن هستم مسئولین استان نیز با توجه به علاقه ای که به رشد هنر و فرهنگ در استان دارند، همراهی خوبی خواهند داشت بویژه سازمان های فرهنگی و هنری و نیز سازمان هایی که می توانند با پشتیبانی مالی و یا با در اختیار گذاشتن امکانات، ما را در برگزاری این جشنواره کمک کنند.برای برگزاری

این جشنواره با چه مشکلات و چالش هایی روبرو بوده و یا هستید؟

 بی گمان فراهم کردن اسکان و پذیرایی و نیز چالش گذر از تنگناهای مالی همواره مهم ترین مشکل ما هست که امیدواریم با همکاری سایر سازمان ها و ظرفیت های استان، بتوانیم از پس این موانع بربیاییم. البته کمبود زیرساخت های اجرای تئاتر هم از دیگر مشکلات ما هست؛ با این همه امیدواریم بتوانیم با همین امکانات موجود میزبان خوبی برای هنرمندان میهمان باشیم.

  از هنرمندان استان بویژه اهالی تئاتر چه انتظاری دارید؟

 هنرمندان استان همیشه در اجرای برنامه های گوناگون هنری همراهی و همکاری خوبی با مجموعه فرهنگ و ارشاد داشته اند، از این رو امیدوارم در برگزاری این جشنواره نیز با مشارکت جدی و حضور فعال در برنامه ها و برنامه ریزی ها و نیز همکاری با انجمن نمایش استان، از این فرصت بدست آمده بهترین و بیشترین بهره را به سود تئاتر استان ببرند چون در اصل میزبان اصلی این رویداد هنری، هنرمندان استان هستند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش همراهی و کمک کننده را دارد.

  آیا زمینه ی اجرای نمایش ها در شهرستان های استان فراهم شده است؟

  نخستین گفت و گو ها و رایزنی انجام شده است، شاید در یکی دو شهرستان که شرایط مناسب تری داشته باشند بتوانیم اجرای نمایش ها را داشته باشیم و البته پشتیبانی مسئولین شهرستان و کمک و مشارکت آن ها در تامین هزینه ها نیز از پیش نیازهای این موضوع است.

درخواست شما از مسئولان وزارت خانه و مرکز هنرهای نمایشی چیست؟

 با توجه به رویکرد بسیارخوب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید دست کم 20 درصد از اعتبارات حوزه معاونت های تخصی وزارتخانه در استان ها هزینه شود، انتظار می رود در قالب تفاهم نامه های فی مابین با معاونت محترم هنری و مرکز هنرهای نمایشی، از این برنامه پشتیبانی لازم را بعمل آورند و تئاتر استان ها را جدی تر بگیرند. اگر بخواهیم در حوزه تئاتر قوی باشیم و در کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید به تئاتر استان ها توجه بیشتری شود چون بی گمان تئاتر استان ها پایه ی تئاتر کشور و تئاتر ملی ماست.

سخن پایانی…

 از شما و دوستان عزیز انجمن نمایش و همه هنرمندان ارجمند و نجیب حوزه ی تئاتر استان یزد سپاسگزارم و از همه می خواهم با همدلی و هم فکری و ارائه پیشنهادات سازنده، از برگزاری این جشنواره و سایر برنامه های هنری بهترین و بیشترین بهره برداری را داشته باشند.

من از زحمات همه دست اندرکاران تئاتر استان –همکارانم در مجموعه فرهنگ و ارشاد و هنمندان بی ادعا و کوشای تئاتر استان- سپاسگزارم و برای همه ی این عزیزان آرزوی پیروزی و سربلندی دارم.