درخشش هنرمند یزدی
Print Friendly, PDF & Email

هنرمند نقال یزدی توانست در دومین عهدواره «چله مهدوی» رتبه سوم هنرهای نمایشی در بخش نقالی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،

سید علی موسوی هنرمند یزدی در حوزه نقالی توانست در دومین عهدواره «چله مهدوی» رتبه سوم هنرهای نمایشی در بخش نقالی را به خود اختصاص دهد.

دومین عهدواره سراسری چله مهدویت سلسله رویداد ها و فرآیند های تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری با موضوع آرمان مهدویت است که در قالب ۱۶ دبیرخانه در ۱۶ شهرستان استان تهران برگزار شد.

دراین دوره از مسابقات که بیش از ۲۵۰ اثر از سراسر کشوردربخش محیط آرایی و هنر اجرا در شهرستان شهریار به رقابت پرداختند ، هنرمند یزدی توانست رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

نقالی کلمه‌ای مأخوذ از نقل است و به نقل یا بازگو کردن داستان گفته می‌شود. برخی به نقالی پرده‌خوانی نیز می‌گویند، چراکه نقال برای افسانه‌سرایی به تصاویر مرتبط با داستان که روی پرده‌های بزرگ رسم شده‌اند، اشاره می‌کند. متن نقالی می‌تواند شعر یا نثر باشد. در اکثر موارد داستان‌های شاهنامه و داستان‌های پهلوانان ایرانی و عیاران همچون پوریای ولی موضوع نقالی هستند و در بعضی موارد وقایع مذهبی همچون داستان عاشورا پرده‌خوانی می‌شود. نقالی‌ها اکثراً داستان‌های دنباله‌دار هستند، یعنی نقالی در یک جلسه به اتمام نمی‌‌رسد و مخاطب مشتاق، روزهای مختلف برای شنیدن داستان مراجعه می‌کند.

نقال شخصی است که این داستان را تعریف می‌کند و به توانایی‌های خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال باید بتواند متن‌ها و شعرهای طولانی را حفظ کند و به خاطر بسپارد. همچنین مهارت سخنرانی و بی‌وقفه سخن گفتن داشته باشد. از دیگر خصوصیات لازم برای نقال این است که با دستگاه‌های موسیقی آشنا باشد و فی‌البداهه با آهنگ خاص سخن بگوید و به صدای خود فراز و فرود بدهد چنانچه مخاطب را به شوق و هیجان وادارد و شنیدن نقالی را برای او جذاب سازد. از دیگر ویژگی‌های نقال لباس سنتی او و داشتن چوب دستی برای اشاره به تصاویر  پرده‌های نقاشی است. و در پایان نقال برای حرکات تیز و سریع و به کار بردن عصا و نیزه نیاز به آمادگی بدنی  دارد.