هنرمند یزدی:
Print Friendly, PDF & Email

نیک آئین گفت: شناخت گذشته، بصیرت، خوش‌بینی به آینده، خودباوری و منفعل نبودن در باورها و اندیشه‌ها هنرمندان را به شکوفایی و باروری هنر انقلاب رهنمون می‌سازد.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، حیدر نیک‌آئین کارگردان، بازیگر و نقاش یزدی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: معتقدم یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب، حمایت و محافظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و دغدغه‌مند و مؤثر بودن نسبت به دردهای مردم است نه این که صرفا به زیبایی و انتزاعی بودن آن اکتفا شود.
وی در تعریف هنر انقلاب اسلامی گفت: به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی، «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسانهاست». ایشان با وجود دشواری‌ها و دست و پنجه نرم کردن با تبعات رویدادهای پس از پیروزی انقلاب، هیچگاه از هنر غافل نشدند. امام خمینی(ره) در بیانیه‌ای می‌نویسند: «هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست.»
این هنرمند با بیان اینکه از دیدگاه معمار انقلاب هنر و عرفان، پیوسته در یک مسیر و در موازات هم با آرمان‌هایی یکسان، در مسیر خدمت به جامعه به پیش می‌روند، افزود: هنری که تنها برای هنر نباشد و جنبه قدسی و رحمانی انسان را تقویت کند چنین هنر پالایش شده‌ای جنبه مردمی هم دارد و نمی‌تواند نسبت به دغدغه‌های مردم منفعل باشد.
این پیشکسوت تئاتر یزد با اشاره به نقش مؤثر هنرمندان در جامعه گفت: در کوران انقلاب به ویژه در جنگ تحمیلی و حتی کم و بیش پس از آن هنرمندان انقلابی کوشیدند تا جایی که می‌توانند، در خدمت انقلاب باشند. دیوار نوشته‌ها، نقاشی‌ها ، نمایش‌ها، سروده‌ها، آهنگ‌ها، ادبیات و… همه و همه به گونه‌ای خودجوش و انقلابی، در ایجاد تهییج و ترغیب مردم و یادآوری ایثارگری‌ها نقشی در خور داشتند اما رفته رفته با ورود سیاستگران و دخالت‌های غیرکارشناسی، سفارشی شدن و صف‌بندی‌های سیاسی، روح هنر و کارکرد مردمی آن کم‌‌رنگ شد.
نیک‌آئین ادامه داد: در حالی که دشمنان با تمام قوا به میدان آمده‌اند و از هنر و ابزار هنری برای ضربه زدن به انقلاب استفاده می‌کنند، همه باید برای مقابله با هجمه دشمن تلاش کنیم.
این کارگردان با بیان اینکه هنوز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، فیلم یا سریالی در منزلت انقلاب تولید نشده است، خاطرنشان کرد: آنچه که ساخته شده نیز از نظر محتوا شعاری و از نظر تکنیک، بسیار ضعیف است که به هیچ وجه در خور این سرزمین و پاسخگوی نسل جوان بر چیستی انقلاب نیست.
وی بر آشنایی نسل جوان با گنجینه‌های تاریخ شفاهی و اسطوره‌های گمنام انقلاب و دفاع مقدس همچون سید آزادگان حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی تأکید کرد و افزود: چند درصد ما شهید «حسینیان» مربی تربیتی را می‌شناسیم؛ معلم یزدی که وقتی عزم جبهه می‌کرد، مدرسه تعطیل می‌شد و دانش آموزان نیز به همراه او عازم جبهه می‌شدند. از این رو باید بیشتر تلاش کنیم تا بخش مغفول مانده هنر متعهد و اهداف انقلاب اسلامی را برای جامعه خود و جامعه جهانی تبیین و معرفی کنیم.
این هنرمند نقاش اظهار داشت: هر هنری که با رویکرد آرمان‌های انقلاب و در راستای اهداف آن باشد در جرگه هنر انقلاب است، حتی اگر به طور مستقیم به رخداد انقلاب نپردازد.
وی شناخت درست گذشته برای ساخت آینده‌ای روشن، بصیرت، تمیز سره از ناسره، رفع بدبینی به آینده، خودباوری و منفعل نبودن در باور و اندیشه‌ها را از جمله مواردی برشمرد که هنرمندان را به شکوفایی و باروری هنر انقلاب رهنمون می‌سازد.
نیک‌آئین معتقد است بعضی از خط کشی‌ها موجب جدایی طیفی از هنرمندان از بدنه انقلاب می‌شود و این خلاف رویکرد جذب حداکثری است، البته استثنائاتی هم وجود دارد.
این بازیگر پیشکسوت تصریح کرد: هنرمند انقلابی به آرمان‌هایش وفادار است و با تحمل ناملایمات و نامردمی‌ها، صبورانه به کار خود ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه هنر تجلی درونیات هنرمند است، تصریح کرد: وقتی قلم، دوربین، صحنه و… را در اختیار کسانی قرار دهیم که در تعارض با انقلاب هستند، چندان به خروجی آن نمی‌توان دل بست.