Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما : نمایشگاه« اسناد کتاب و کتابخوانی» یزد در قالب 24 سند در تالار اندیشه خانه لاری ها تا چهارم آذرماه 95

پایگاه خبری یزد باما :به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد وکتابخانه ملی استان یزد، نمایشگاه اسناد کتاب و کتابخوانی  با موضوعات وظایف دارالتألیف و دار الترجمه 1331 ق ، نظامنامه کتابخانه معارف 1331 ق، مصوبه هیئت وزیران درباره  پرداخت مبلغی به شیخ محمد خان قزوینی در اروپا، برای استنساخ کتب نفیس و کمیاب در ایران سال 1338 ق- نظامنامه کتابخانه وزارت امور خارجه 1302ش،  پیشنهاد نماینده مجلس، درباره اختصاص صدی شش کلیه عایدات شهرداری‌ها به معارف آن شهر برای تأسیس کتابخانه و مدرسه سال 1312 ش، اطلاع رسانی درباره افتتاح‌کتابخانه فنی وزارت کشور و ارسال نسخه‌ای از آئین نامه آن سال  1318ش، اساسنامه کتابخانه ملّی سال 1323ش و  ب‍ازدی‍د رهبر فقید انقلاب، حضرت ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره‌) از ی‍ک‌ ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ می باشد. این اسناد مربوط به بازه زمانی  سال های  1324 قمری(1285ش) تا  1340شمسی است.

این نمایشگاه   تا 4  آذر ماه 95 ادامه دارد و بازدید همه روزه از ساعت 8 تا 19 برای علاقمندان آزاد است.

خانه لاریها :

این خانه قدیمی در شرایط اقلیمی گرم و خشک خطه کویری شهر یزد و برروی لایه هایی از رسوبات با ترکیبات ماسه ای مستحکم که حاصل ابرفتها و رسوبات دیرینه ظبیعی می باشد واقع گردیده است.

این خانه قدیمی  قدمتی حدود ۱۵۰ سال را دارا می باشد. و از بناهایی با معماری سنتی احداث شده در اواسط دوره قاجاریه می باشد و متعلق به یکی از تجار برجسته بوده که به لاریها شهرت داشته اند و تا اواخر دوران پهلوی اول و رونق و ابادانی خاص یک خانه اعیانی را دارا بوده است که از ان پس چند دهه ای به علت موروثی شدن متروکه گردیده و اسیب های فراوانی به ان وارد شده است. از سال ۱۳۶۳ سازمان میراث فرهنگی  اقدامات مستمر و حساب شده ای بر مبنای بازسازی و احیای ان نمود.