Print Friendly, PDF & Email

توجه به پرورش قوه فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان اقدامی در راستای تبدیل استان یزد به عنوان قطب پایدار نوآوری کشور

پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی استانداری یزد ؛استاندار یزد مهمترین ظرفیت و پتانسیل استان یزد را ظرفیت منابع انسانی آن دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین طبقه در میان طبقات مختلف جمعیتی و منابع انسانی؛ کودکان و نوجوانان هستند و هیچ موضوعی با اهمیت تر از پرورش این طبقه جهت تثبیت آینده آن ها و بالنده شدن ظرفیت استان نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد،  «مهران فاطمی» در نشست مشترک با مهدی علی‌اکبرزاده؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، به گوشه ای از ظرفیت ها و پتانسیل های استان یزد در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: یزد دومین استان معدنی، چهارمین استان صنعتی و قطب کاشی و سرامیک کشور است و از طرفی در بخش کشاورزی کم آبخواه، با بهره گیری از آب قنوات و چاه های استان؛ جایگاه دوم تولید محصولات گلخانه ای را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه یزد تنها شهر تاریخی ثبت شده کشور، در فهرست میراث جهانی یونسکو و جزء پنج شهر ثبتی جهان است، اظهارداشت: بیش از دو هزار و ۲۰۰ هکتار، بافت تاریخی بهم پیوسته در یزد وجود دارد که ۲۲۰ هکتار آن به ثبت جهانی رسیده، همچنین قریب به ۱۵۰۰ اثر تاریخی یزد ثبت ملی شده و حدود ۲۰۰ هزار اثر ملموس و غیرملموس ثبت نشده، دارد.
استاندار یزد به موقعیت جغرافیایی ویژه استان یزد در کشور اشاره و تصریح کرد: این استان در کریدور جغرافیایی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد که از این لحاظ از موقعیت ویژه ای برخوردار است.
«فاطمی»   با اینهمه مهمترین ظرفیت و پتانسیل استان یزد را ظرفیت منابع انسانی آن دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین طبقه در میان طبقات مختلف جمعیتی و منابع انسانی؛ کودکان و نوجوانان هستند و هیچ موضوعی با اهمیت تر از پرورش این طبقه جهت تثبیت آینده آن ها و بالنده شدن ظرفیت استان نیست.
وی با بیان اینکه رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پرورش قوه فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان است، بیان کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه استان در حوزه های فناوری و نوآوری، در صدد معرفی یزد به عنوان قطب نوآوری کشور هستیم و نقطه آغاز این رویکرد از پرورش فکر، خلاقیت و نوآوری در کودکان است.
استاندار یزد ادامه داد: با این نوع نگاه به رویکرد و راهبرد استان، جایگاه کانون پرورش فکری در توسعه، پیشرفت و تعالی استان یزد جایگاه بسیار ویژه و مهم است زیرا باید نسل آینده استان را مبتنی بر هدف گذاری و مدل پیشرفت و توسعه تعریف شده، تربیت کند.
بالاترین مقام اجرایی استان  با بیان اینکه در سالیان گذشته عمده تمرکز استان بر مباحث آموزشی بوده، به لزوم توجه بیش از پیش به بعد تربیت در کنار آموزش پرداخت.
وی در ادامه به آسیب های جدی کرونا به اهداف آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون کمتر از ۵۰ درصد اهداف آموزی و کمتر از ۲۰ درصد اهداف تربیتی محقق شده که به عقیده بنده نقش و مسئولیت کانون پرورش فکری در دوران پسا کرونا و رفع محدودیت ها به صورت هوشمند، سنگین است لذا باید توجه ویژه ای به ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری و حمایت کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شود.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش گریزی به برگزاری آیین اختتامیه مرحله منطقه ای جشنواره قصه گویی به میزبانی یزد زد و اظهارداشت: به طور کلی قصه و نکات آموزنده نهفته در آن ها می تواند به صورت غیر مستقیم  نقش موثری در شکل گیری شخصیت و رفتار کودکان و نوجوانان داشته باشد.
استاندار یزد  با گرامیداشت یاد و خاطره مهدی آذریزدی؛ پدر ادبیات کودک و نوجوان، بیان کرد: خوشبختانه استان یزد از گذشته تاکنون دارای قصه نویسان، قصه پردازان و قصه گویان زبردستی بوده که یکی از این شخصیت ها، زنده یاد مهدی آذر یزدی بوده است.
وی در پایان از اقدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت تربیت نسل قصه گو، به عنوان اقدامی قابل تحسین یاد و جهت حمایت از این کانون و شکوفا شدن ظرفیت ها و پتانسیل های آن، اعلام آمادگی کرد.