Print Friendly, PDF & Email

در فضای تصویری یزد سفارش جایگزین خلاقیت شده است

سعید طامهری زاده : نقطه طلایی یک اثر هنری به ویژه برای نمایش در فضای شهری خلاقیت بر مبنای جذب مخاطب است اما در یزد برخی سفارش‌ها و سلیقه‌های شخصی از هنرمند یک کارمند می‌سازد.

تولیدات گرافیکی و هنری نیز پیوند عمیق دارد و این تصاویر خلق شده ویترین اصلی و معرف فرهنگی و اجتماعی یک شهر محسوب می‌شوند.

بیلبوردها و تابلوهای شهری یکی از این عناصر تصویر ساز ذهنی برای شهروندان هستند، عناصری که با رویدادها و اتفاق‌های روز در یک شهر ارتباط مستقیم دارند و می‌توان گفت که از حال و احوال یک شهر سخن می‌گویند.

خلق این تصاویر علاوه بر ایفای نقش هنرمند در فکر، باور و سلیقه مدیران شهری و متولیان فرهنگی و هنری ریشه دارد و انگار این سلیقه محوری و تصمیم گیری مدیریتی در یزد نسبت به بسیاری از شهرهای ایران قوی تر و البته مخرب تر عمل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما ؛ سعید طامهری زاده طراح و گرافیست در مصاحبه ای اختصاصی با  پایگاه خبری یزدباما  پیرامون فضای تصویری یزد نکاتی را بیان داشت که در ادامه می خوانیم :

«سعید طامهری زاده » طراحِ گرافیک در این باره گفت:از فضای تبلیغات و تصویرسازی شهری می‌توان سلیقه و دیدگاه مدیران هر شهر را شناخت چراکه برخی مدیران فکر می‌کنند اگر مدیر خوبی هستند معمار خوب و گرافیست خوبی نیز خواهند بود.

طامهری زاده افزود: برخی مدیران دوست دارند عصر که با خانواده از کنار بیلبورد نصب شده مربوط به حوزه فعالیت و کار خود عبور می‌کنند به خانواده بگویند این ایده و کار من است اما از اینکه اثرات این کار چه خواهد بود به آسانی می‌گذرند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح هایی که از سوی ادارات و دستگاه‌های اجرایی مختلف برای شهر در نظر گرفته می شود، مدیران دوست دارند آرم‌های استفاده شده ویژه آن اداره از چند خیابان آن طرف‌تر دیده شود و گاهی به جای یک تصویر در شهر با نمایشی از آرم‌ها و لوگوها روبه رو می‌شویم و هدف اصلی گم می‌شود.

طامهری زاده از قانون نانوشته‌ای می‌گوید و اینکه در تمامی طرح‌های مربوط به جشنواره‌ها و مناسبت‌های شهر یزد باید نمادی از یزد نیز به کار برده شود قانونی که در مسیر هنرمند یزدی برای خلق نشانه‌ها و زنده ساختن سرمایه های فرهنگی بکر در این دیار سدی محکم ساخته است.

وی معتقد است ارشاد در شهر ما کمی ارشادتر است و شهرهای دیگر چون کمتر ارشاد می‌شوند شادتر و زیباترند و متاسفانه نسخه پیچی‌های سفارشی برای تصاویری که زیبایی و پیشانی شهر هستند هنرمندان را به یک کارمند اداری تبدیل کرده است.

از دیدگاه سعید طامهری زاده به عنوان یکی از طراحان و گرافیست‌های فعال در سطح کشور چنین دریافت می‌شود که برای رسیدن به تصویری زیباتر از شهر یزد و چیدمان بهتری از پازل‌های هنری که خالق این تصویر هستند باید باورهای هنری، نگاه‌های تخصصی، خلاقیت و نوآوری جایگزین نسخه‌پیچی، تصمیم های مدیریتی و شخصی‌نگری در این عرصه شود تا یزدی زیباتر داشته باشیم.

لازم به ذکر است سعید طامهری زاده متولد ۱۳۶۰ در یزد می باشد که علاوه بر طراحی وگرافیست خوانندگی را نیز در سطح حرفه ای دنبال  می نماید و  آلبوم « آرامش» از جمله آثار وی در این زمینه می باشد