Print Friendly, PDF & Email

آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی پارچه فجر به صورت مجازی در یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این آیین با اشاره به اینکه پارچه و صنایع وابسته به آن جزء فرهنگ  و هنر ایرانیان و بخصوص یزدی ها بوده است گفت:پارچه صرفا در تاریخ یک کالای اقتصادی نبوده ،بلکه برای یزدی ها یک کالای فرهنگی نیز به شمار رفته است.

به گزارش پنجشنبه این اداره کل مجید جوادیان زاده با بیان اینکه ابعاد زیباشناسانه پارچه در طول تاریخ انعکاس داشته است افزود:مردم استان بدلیل شرایط آب و هوایی به سمت صنایع بخصوص صنایع فرهنگی مانند پارچه ولباس ورود کرده اند.

وی ادامه داد:باتوجه به مباحث مربوط به صنایع و کالاهای فرهنگی که کمترین آلایندگی زیست محیطی دارند،جهان به سمت این نوع صنایع در حال حرکت است.

جوادیان زاده تاکید کرد:صنعت مد و لباس و پارچه یکی از نقطه مزیت های ایرانیان و بخصوص یزدی ها به شمار می رود که بسترهای آن از گذشته فراهم شده است.

وی توصیه کرد:ضرورت اندیشه در پارچه و مدولباس مهم و ضروری است و انتظار این است که درآینده بابرگزاری دوره های بعدی جشنواره پارچه ،غالب های مناسب تری ارائه شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نگاه زیباشناسانه و هنری به لحاظ  ویژگی های دستبافته های یزد باید برجسته تر شود و این نگاه در حال حاضر با رویکرد مثبت از سوی کشور نسبت به حوزه پارچه در یزد شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره های مختلف نمایشگاه و آموزشی در حوزه مد و لباس یزد اشاره کرد و گفت:برگزاری گالری شهری،نقد منسوجات یزد و کارگاههای آموزشی از جمله برنامه هایی بود که بمناسبت اولین دوره پارچه ملی فجر در  استان برگزار شد.

جوادیان زاده اضافه کرد:این فعالیت ها باعث  شد تا ظرفیت های خوبی در یکسال گذشته به وجود آید به طوریکه هنرپارچه بافی با نگاه زیباشناسانه ورود به زندگی مردم شود.

وی اظهار امیدواری کرد:دوره های بعدی جشنواره پارچه فجر استمرار پیدا کند.

ابوالفضل داودی دبیر اجرایی نخستین  دوره جشنواره ملی پارچه فجر با اشاره به ارائه ۲۱۱ مقاله به دبیرخانه این جشنواره گفت:۱۴ مقاله در بخش سخنرانی و ۴۹ مقاله در غالب پوستر پذیرفته شد.

ابوالفضل داودی افزود:۲۷۰ اثر طراحی پارچه نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نهایتا ۱۱۴ طرح به دور رقابتی راه پیدا کرد.

در این مراسم با اهدای لوح از برگزیدگان جشنواره یاد شده قدردانی شد.