Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، کارگاه تخصصی مستندسازی با موبایل با حضور روح‌الله رفیعی مستندساز و جمعی از هنرجویان و علاقه‌مندان به مستند در حوزه هنری یزد برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه هنرجویان مهارت‌های پیدا کردن پیام، معنا و نشانه، مهارت‌های زبان بدن، زبان تصویر، قالب‌های تصویری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی مقدماتی را فرا گرفتند و در ادامه به صورت عملی در موضوعات مختلف دست به تولید اثر زدند.

روح‌الله رفیعی در این کارگاه با اشاره به اهمیت مستند گفت: مستند می‌تواند بر امروز و فردای جامعه تأثیرگذار باشد.

وی افزود: با ظهور دوربین‌های موبایل و در دسترس عموم بودن این فن‌آوری، امروزه مستندسازی و ثبت وقایع به سختی گذشته نیست بلکه هر فردی با اندک دانشی می‌تواند این محتوا را تولید کند.

این مستندساز ادامه داد: با آموزش و تربیت علاقه‌مندان حوزه مستندسازی با موبایل می‌توان در مواجهه با مسائل، بحران‌ها و اتفاقات مختلف، تصاویر با کیفیت و استاندارد ثبت و آثار مؤثر و ارزشمندی را تولید کرد.

رفیعی با بیان اینکه امروز مستند جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کرده است و تأثیر آن را در جامعه شاهد هستیم، اظهار داشت: مستند به خاطر اینکه بر اساس حقیقت و واقعیت موجود در جامعه شکل می‌گیرد باور پذیرتر است و می‌تواند باورهای مردم را سست یا تقویت کند.

این مدرس مستندسازی با اشاره به ویژگی‌های یک مستندساز موبایل گفت: مستندساز موبایل باید بداند در کجا از موبایل استفاده کند، ما هر جایی اجازه استفاده از تصویر موبایل نداریم. ما قرار نیست با تصویربرداری با موبایل مچ‌گیری کنیم؛ ما باید معضلات و مشکلات جامعه را به نحوی به تصویر بکشیم که آبروی افراد و حریم خصوصی آنان حفظ شود و بتوانیم مصلحانی برای جامعه باشیم.

وی با اشاره به وجود استعدادها و ظرفیت‌های خوب استان یزد در عرصه هنر از جمله مستندسازی، نتیجه و تولیدات این کارگاه را مطلوب ارزیابی کرد.

هنرجویان این دوره از طریق فضای مجازی با مدرس کارگاه در ارتباطند و با راهنمایی وی آثارشان را تولید خواهند کرد.

این کارگاه آموزشی با همکاری حوزه هنری استان یزد، انجمن سواد رسانه‌ای طلاب و مؤسسه رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد برگزار شد.