Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد : در هفته میراث‌ فرهنگی بیش از یکصد برنامه فرهنگی در بناهای تاریخی یزد برای معرفی میراث‌فرهنگی، هویت ملی و افزایش نشاط اجتماعی تا سوم خرداد در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد؛ احمد آخوندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک هفته میراث فرهنگی (۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد) افزود: شعار امسال این هفته و سال ۱۴۰۲ ، “میراث‌فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی” است و سعی شده برنامه ها با همین رویکرد برگزار شود.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های استان تجلیل از معماران سنتی پیشکسوت ، برگزاری نشست‌های تخصصی سازه‌های تاریخی، معرفی هیئت‌امنای بناهای تاریخی ابرکوه، برپایی نمایشگاه ظرفیت‌های پنهان موزه‌ای ابرکوه و جشنواره خوراک و سوغاتی‌های محلی اردکان از ویژه برنامه های این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: آموزش عکاسی با تلفن همراه از بناهای تاریخی، برگزاری نمایشگاه حصیربافی، اجرای نقالی در موزه وحشی بافقی، برگزاری کارگاه سفال‌گری و قصه‌گویی شاهنامه ویژه دانش آموزان و افتتاح حمام تاریخی ملأ مراد در بافق و برگزاری نشست با موضوع حفاظت از باغ شهر تفت از دیگر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شهرستان‌های بافق و تفت است.

آخوندی ادامه داد: برگزاری تور باغ گشت در باغ پهلوان پور، برگزاری تور گردشگری روستایی با محوریت حفاظت از میراث ملموس و ناملموس در روستای هرفته، تور قلعه‌های مهریز خورمیز، باغ دهوک، مهرپادین، سریزد نیز از عناوین مهم‌ترین برنامه‌های میراث فرهنگی در شهرستان مهریز است.

وی اظهار داشت: رونمایی از مسیر گردشگری هوشمند، تجلیل از خیرین مرمت و موزه و مراقبان آثار، افتتاح بخش سوم موزه دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه معرفی موزه‌های استان یزد در مدرسه ضیائیه نیز از دیگر برنامه‌های این هفته در یزد است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: به مناست روز ملی موزه ها روز گذشته ورودی همه موزه ها رایگان شد که استقبال شهروندان بسیار مطلوب بود همچنین برپایی کارگاه و فم تور با موضوع موزه گردی در ۱۲ موزه یزد و سایر شهرستان‌های استان و کارگاه ۲ روزه موزه گردی و برپایی کارگاه تخصصی نقش میراث فرهنگی در حفظ محیط‌زیست نیز از برنامه های این روز بود.

سرو ابرکوه، زیارتگاه های زرتشتیان در چک چک اردکان و پیر نارکی مهریز ، مسجد ریگ اشکذر، امامزاده ظهیر الدین عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) بافق، مجموعه حاج مهدی بهاباد، مجموعه امام(ره) (شاه ولی) تفت، قلعه مروست خاتم، قلعه مهرپادین مهریز، نارین قلعه میبد، آتشکده و دخمه زرتشتیان، مسجد جامع و زندان اسکندر یزد، نیز از جمله آثار و بناهای مهم تاریخی استان یزد است.

تعداد اقامتگاه های سنتی یزد ۳۸ مورد و بوم گردی های این استان ۱۴۶ باب اعلام شده و ظرفیت اقامتگاه ها اعم از هتل، مسافرخانه، مهمان پذیر، بوم گردی و سفره خانه های سنتی نیز ۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر در شبانه روز است.
هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد است.