Print Friendly, PDF & Email

اولین جشنواره هنرهای تجسمی یزدبه مناسبت ثبت جهانی یزد آغاز به کار کرد.

پایگاه خبری یزد باما ،مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،  در نشست خبری اولین جشنواره هنرهای تجسمی یزد با بیان اینکه این جشنواره به مناسبت ثبت جهانی یزد آغاز به کار کرده است گفت: در ماجرای ثبت جهانی یزد به زوایای مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، میذاثی، گردشگری و حتی اقتصادی پرداخته شده اما زاویه هنری آن مغفول مانده که برگزاری جشنواره استانی هنرهای تجسمی میتواند به خوبی به این بعد ماجرا بپردازد.

مجید جوادیان زاده  افزود: در این جشنواره چنبه های هنری بافت تاریخی یزد در ذیل هنرهای تجسمی تعریف می شود و به خوبی به معرفی سرمایه عظیم گذشتگان ما که امروز تنها مصرف کننده آن هستیم خواهد پرداخت.

وی با اشاره به وجود حس زندگی در بافت های تاریخی برخلاف بافت های جدید شهری که منجر به انبوه سازی ها شده و خالی از حس فرهنگی است بافت های تاریخی ما به گونه ای آراسته شده اند که گویا انسان در یک گالری قدم میزند

 مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی یزد همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات هنرمندان یزدی پایین بودن سوابق هنری است گفت: این موضوع باعث شده تا برای ارائه خدمات به هنرمندان با مشکل روبرو باشیم بنابراین به هنرمندان توصیه میکنم در جشنواره های هنری که با مجوز رسمی ارشاد برگزار می شود مشارکت جدی داشته باشند تا سوابق آنان به ثبت رسیده و برای کسب درجه هنری دچار مشکل نشوند.

لازم به ذکر است : موضوعات این جشنواره استانی هنرهای تجسمی در رشته‌های عکاسی، نقاشی، طراحی پوستر و نقاشی خط با موضوعاتی اعم از  ویژگی‌های خاص معماری یزد و عناصر کمتر دیده شده آن، فرهنگ و هنر و اقتصاد شکل گرفته در بافت تاریخی، شرایط اقلیمی سخت در یزد و ارتباط آن با معماری و فضاهای شهری، قناعت و سخت کوشی مردم این خطه و چگونگی تردد در بافت تاریخی و نقاط قوت و ضعف آن است.

باتوجه به این که ثبت شهر تاریخی یزد به عنوان اولین شهر جهانی ایران از مهمترین رویدادهای گردشگری در سال‌های اخیر به شمار می‌آید، لازم است هنرمندان در ثبت و نمایش  این شهر از دیدگاه خود وارد عرصه شده و پیوندی دلنشین میان هنر و معماری را به تصویر کشیده و ثبت کنند.

فراخوان و جذب آثار تا ۱۸ مرداد ماه است و آثار پذیرفته شده در نمایشگاه آنلاین به صورت مجازی از طریق اینستاگرام در معرض دید بینندگان قرار می گیرند.