Print Friendly, PDF & Email

ایرنا- کتاب «به من نگو فرمانده» روایت زندگی و رزمندگی سردار شهید «محمود حاج مهدی‌ئی» به همت حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد  سرپرست حوزه هنری یزد گفت: این اثر به قلم نجمه‌السادات موسوی‌بیوکی نویسنده یزدی، روایتی از زندگی و مجاهدت‌های سردار شهید مهندس «محمود حاج مهدی‌ئی» از فرماندهان یزدی یگان‌ مهندسی ـ رزمی دوران دفاع مقدس است.

محمدصادق کوچک‌زاده با بیان اینکه این شهید گرانقدر به روایت همرزمانش در زمان شهادت، فرمانده لشکر حضرت بقیه‌الله (عج) بود، افزود: این رزمنده جهادگر همچنین معاونت عملیاتی قرارگاه مهندسی ـ رزمی «صراط ‌المستقیم» را بر عهده داشت و با حضور فعال در عملیات‌های مختلف و اتخاذ تمهیدات مهندسی و پشتیبانی، منشأ خدمات فراوانی در دفاع مقدس بود.

وی با قدردانی از همکاری بی‌دریغ خانواده و هم‌رزمان شهید در گردآوری و تدوین این اثر گفت: این زندگی‌نامه داستانی همچنین به خدمات و فعالیت‌های واحد مهندسی ـ رزمی و نقش مؤثر و مجاهدت‌های مهندسان و جهادگران در دفاع مقدس اشاره دارد.

سرپرست حوزه هنری استان افزود: در این اثر بخشی از سبک زندگی، منش، شخصیت، سوابق و رویه شغلی این شهید والامقام از زبان همسر، خواهر، برادرها، دوستان، اساتید، هم‌رزمان و همکارانش روایت شده است.

کوچک‌زاده با بیان اینکه خالق این اثر از رویش‌های جوان و مستعد کارگاه‌های داستان و رمان‌نویسی حوزه هنری یزد است، گفت: نویسنده با نثری ساده، روان، جذاب، شیرین و خودمانی سعی کرده موضوع کتاب را برای همه مخاطبان ملموس و قابل فهم کند.

کتاب «به من نگو فرمانده» در ۲۸۰ صفحه و شش فصل به همراه عکس‌ها و نامه‌ها به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب عرضه شده است.

دل کندن، کوه بی‌پژواک، فقط یک بار به خاطر من، از میز تا خاکریز، جاده از زمین تا آسمان و ماهت بمیرد آسمان، فصل‌های این کتاب‌ هستند.

این اثر با همکاری حوزه هنری یزد و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تولید شده است.

محمود حاج مهدی‌ئی، مرداد ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی و متدین در یزد به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه با شرکت در کنکور سراسری در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شد.

محمود همزمان با شروع جنگ تحمیلی به پاوه رفت، سپس از آنجا عازم خوزستان شد و در همان ایام بود که خبر شهادت برادر بزرگش (اکبر) را شنید.

وی از دیماه ۱۳۶۱ دوباره برای ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس در رشته عمران ادامه داد و پس از پایان تحصیل، با خانواده به اهواز رفت و همکاری با قرارگاه «صراط المستقیم» را آغاز کرد.

سردار شهید مهندس محمود حاج مهدی‌ئی در عملیات والفجر ۸، فتح «فاو»، کربلای چهار و پنج، مهندسی پل رودخانه بهمنشیر، ساخت بیمارستان صحرایی و طرح‌های متعدد در مقر حضرت صدیقه (س) حضوری مؤثر و فعال داشت و پس از آن با توجه به توانایی، لیاقت و کاردانی به فرماندهی لشکر بقیه الله الاعظم (عج) منصوب شد.

وی از اسفند ۱۳۶۴ تا لحظه شهادت، معاونت عملیاتی قرارگاه مهندسی صراط المستقیم را بر عهده داشت و در زمان شهادت به روایت همرزمانش فرمانده لشکر حضرت بقیه الله (عج) بود.

صبوری، خوش خلقی، صمیمیت، تواضع، اخلاص، ایثار، شجاعت، پشتکار و تدبیر از جمله ویژگی‌های او بود و همین خصوصیات سبب جذب بسیاری از جوانان یزدی به جبهه‌ شده بود.

سرانجام این سردار شجاع و جهادگر همراه با برادر همسرش (سردار محمود مقدم فرمانده تیپ رزمی الهادی) در ۲۸ مهرماه ۱۳۶۶ در منطقه ماووت عراق به فیض شهادت نائل آمد.

از این شهید گرانقدر سه فرزند به یادگار مانده است.