Print Friendly, PDF & Email
آیین اختتامیه هنر اره ملی «روایت جهاد» با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف،دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در آستانه اختتامیه نخستین مهرواره «روایت جهاد»، سید مرتضی دارابی دبیر اجرایی این دوره طی یادداشت کوتاهی، نگاهی اجمالی به روند برگزاری این مهرواره داشته است که در ادامه می‌خوانید:

«پس از حدود ۱۰ ماه با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها به نقطه پایانی نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» رسیدیم و قرار است آیین پایانی این رویداد بزرگ را با رعایت تمامی توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز دوشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری برگزار کنیم.

برنامه‌ایی که برآمده از نقش مردم در دوران کرونا در عرصه مواسات و کمک‌های مؤمنانه شکل گرفت، بدون تردید در هر میدان و آوردگاهی اگر زبان هنر به کمک آمده باشد، پیام آن اتفاق به مراتب زیباتر و مؤثرتر به جامعه مخاطب انتقال داده شده است. اتفاقات کم‌نظیر انسانی در دوران کرونا و خلق زیبایی‌ها در عرصه همدلی و یاری رساندن به اقشار مختلف آن‌ هم در سخت‌ترین شرایط تحریمی که کشورمان با آن مواجه است، تعجب جامعه جهانی را به همراه داشته است. بسیاری از دشمنان این آب و خاک امید داشتند که به‌واسطه حضور ویروس کرونا و تحریم، شرایط کشور دچار بحران‌های شدید شود؛ اما به لطف پیام رهبر معظم انقلاب برای حضور نیروهای جبهه مردمی انقلاب، جهادگران و خیرین در عرصه مواسات و کمک‌های مؤمنانه در سراسر کشور، این اتفاق به‌طور ویژه و چشمگیر رقم خورد و باعث شد این بحران تا حد ممکن کنترل شود؛ هرچند که دولت مستقر با برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌توانست کمک بیشتری دراین خصوص انجام دهد!

در این مسیر اما هنرمندان سراسر کشور به اندازه توان و تخصص خود برای یاری رساندن به کادر درمان و نشان دادن گوشه‌ایی از جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌های آنها در قالب‌های مختلف هنری پا به میدان گذاشتند و اقدام به خلق آثاری زیبا در این حوزه کردند.

به همین بهانه هنرواره «روایت جهاد» برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری که در دیدار با کادر درمان فرمودند: «کاش کسانی بودند مانند شهید آوینی که این مجاهدت‌ها و ایثارگری‌ها کادر درمان را روایت می‌کردند» شکل گرفت.

حجم آثار در بخش‌های مختلف از جمله هنرهای تصویری، تجسمی، ادبیات، موسیقی و رسانه قابل ملاحظه بود و هنرمندان عزیز کشورمان، خودجوش اقدام به تولید اثر در حوزه کرونا و کمک‌های مؤمنانه کرده بودند. اقدام گروه‌های جهادی و نیروهای جبهه مردمی انقلاب نیز بی‌نظیر بود و این حرکت نشان داد هرگاه در هر جریان و اتفاقی حضور جهادگرانه مردم برای حفظ منافع میهن اسلامی شکل گرفت، اقدامات شایسته و ارزنده رقم خورد و اعتماد به دانش بومی و نیروی متخصص داخلی امید دشمنان را ناامید کرد.»

گفتنی‌ است، فراخوان نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، با هدف ثبت و ضبط نقش‌آفرینی مردم و کادر درمان در عرصه مواسات، کمک‌های مؤمنانه و مبارزه علیه ویروس کرونا، به همت قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی منتشر شد.

بنا بر گزارش دبیرخانه هنرواره ملی «روایت جهاد»، این رویداد ۱۱ هزار و ۴۲۸ اثر را از سوی شرکت‌کنندگان خود دریافت کرده است.

از بین کل آثار رسیده به دبیرخانه، مجموع ۴ هزار و ۸۸۲ اثر توسط داوران در بخش‌های مختلف داوری شدند که به تفکیک در بخش شعر و داستان ۴۷۹ اثر، بخش تجسمی ۳ هزار ۶۵۹ اثر، در بخش رسانه و گزارش خبری ۱۱۹ اثر، در بخش موسیقی ۱۰۶ اثر و در بخش هنرهای تصویری ۴۲۱ اثر مورد داوری قرار گرفت.

یادآور می‌شود، اختتامیه این جشنواره با معرفی برگزیدگان خود، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار خواهد شد.