Print Friendly, PDF & Email

نمایشنامه «آه بی بی» مستندی است که در پیوند دنیای سنتی و مدرن جریان ارتباطی سه نسل گذشته در یک روستا را به روی صحنه می‌آورد و مخاطب را با یک باور مردمی روبه رو می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما؛ تئاتر و نمایش یکی از شاخه‌های هنری بسیار موثر در جامعه است که اگر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند در ردیف یکی از ارکان اصلی و تحول آفرین در اجتماع بشری به بیان حقایق، انگیزه‌ها، احساسات و باورهای مردم بپردازد و کارکرد عمیق خود را به عنوان آینه حیات جمعی و الگوی زندگی اجتماعی بروز و ظهور دهد.

فرم و محتوای تئاتر و اثرنمایشی در غرب ریشه دارد و البته ناگفته نماند تئاتر ایرانی با شاخصه‌هایی ممتاز بر مبنای روایت، نقالی، تعزیه، قصه‌گویی و پرده خوانی دنیایی متفاوت و با پیشینه ای بلند و ماندگار را از زبان هنر و هنرمند به سبک زندگی در دوران مختلف پیوند زده است.

در نمایش «آه بی بی» ابوالفضل سلیمی دربرزی حقیقتی را روایت می‌کند که بخشی از روستا و هویت زندگی او در سایه شنیده‌های مردمی و تجربه‌های شخصی را به همراه دارد، مستندی که پرورش یافته قلم نویسنده است.

سلیمی کارگردان این اثر با توجه به اجرای نمایش در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی یزد مطرح کرد: در بخشی از این داستان به تخیلات مردم روستا نسبت به وجود جن و جن زدگی اشاره می‌شود و اینکه یکی از ساکنان «روستای دربرز» به بیماری صرع دچار شده است و برخی باورهای غلط عامه از این بیماری به جن زدگی تعبیر می‌کنند.

«ابوالفضل سلیمی دربرزی» افزود: این نمایشنامه مستند علاوه بر اینکه بیانگر بخشی از فرهنگ و باورهای مردمی روستایی در دامان کویر است اما پیامی دیگر نیز به همراه دارد و اینکه صرع یک بیماری قابل درمان است و نباید به خرافات باور داشت.

نمایش مستند « آه بی بی» تجربه ای از ابوالفضل سلیمی است که در بیست نهمین جشنواره تئاتر استانی یزد با نگاهی بومی و بهره‌گیری از ظرفیت و استعداد چهره‌هایی آشنا و آمیخته با فرهنگ روستای دربرز از توابع بخش خضرآباد شهرستان  اشکذر یزد به روی صحنه می رود.

 آه بی بی مستندی از پنجره تئاتر / ما با این روایت زندگی کرده‌ایم

 آه بی بی مستندی از پنجره تئاتر / ما با این روایت زندگی کرده‌ایم

 آه بی بی مستندی از پنجره تئاتر / ما با این روایت زندگی کرده‌ایم