Print Friendly, PDF & Email

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد رسته‌های اهدای مجوز مشاغل خانگی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را معرفی کرد.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ؛ همه عناوین مشاغل خانگی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، به‌جز «خبرنگاری» و «موزع‌ کتاب» به‌عنوان مشاغل ثبت‌محور تعریف شده‌اند.در مجموع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ۱۳۱ رسته شغلی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به متقاضیان مجوز فعالیت مشاغل خانگی صادر می‌‌کند.

بنابراین گزارش مشاغل ثبت‌محور، یعنی مشاغل و شاغلان حوزه کسب‌و‌کار‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای همکار با بنگاه‌‌های اقتصادی این بخش،  نیازی به اخذ مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند؛ بنابراین کافی است اطلاعات خود را در سامانه مشاغل خانگی به‌عنوان شاغل در یکی از مشاغل «به‌جز روزنامه‌نگاری و موزع کتاب»  ثبت کنند.

این گزارش می افزاید:برای کاهش میزان بیکاری در کشور، موظف هستیم به مشاغل خانگی توجه کنیم. یکی از اقدمات موثر، کاهش دیوان‌سالاری و یا بروکراسی اداری است. کسب‌وکار‌ها و بنگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند. دستگاه‌‌های دولتی براساس اصول قانون اساسی نظیر اصل ۴۴ و قانون بهبود محیط کسب و کار موظف است از موانع اداری رونق کسب و کار‌ها پیشگیری  و محیط کسب و کار را تسهیل کنند.

همچنین «افسر موم وندی» نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نتیجه بررسی دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بیان کرد: با بررسی این فهرست به این نتیجه رسیدم که بسیاری از مشاغل این حوزه نیازی به اخذ مجوز رسمی ندارند؛ چراکه فعالان این عرصه با بنگاه دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط هستند.

موم‌وندی افزود: براساس قوانین موجود دو شغل خبرنگاری و توزیع‌کننده کتاب در فهرست مشاغل خانگی، ستاره‌دار تعیین شده که به‌معنای لزوم دریافت مجوز است؛ بنا‌براین مشاغل حوزه کتاب از‌جمله  ویراستاری، ناظر امور پیش از چاپ، حروفچین و نمونه‌خوان، حتی روزنامه‌نگاری، سردبیری و یا دبیری گروه‌های مختلف در رسانه‌‌ها نیازی به اخذ مجوز ندارند.

وی با اشاره به نگاه مثبت جوامع به مشاغل خانگی گفت: با توجه به همه‌‌گیری کرونا، به‌طورکلی نگاه جوامع به مشاغل خانگی مثبت و البته نشان‌دهنده اهمیت مشاغل خانگی در دنیای امروز است. با پیگیری خبر‌های کرونا بسیاری از شرکت‌های بین‌‌المللی به دورکاری و اشتغال در خانه، رو آورده‌اند؛ بنابراین در حوزه اقتصاد کلان به‌ویژه «اقتصاد فرهنگ و هنر» می‌توان سهم عمده‌‌ای از مشاغل را در حوزه مشاغل خانگی تصور کنیم.

نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت اصلاح دیدگاه نسبت به مشاغل خانگی گفت: نباید تصور کرد، مشاغل خانگی ویژه زنان است همه افراد جامعه می‌توانند براساس تعاریف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تعاریف سازمان بین‌المللی کار به مشاغل خانگی اشتغال داشته باشند. بسیاری از کشور‌های دنیا به این گروه از مشاغل توجه ویژه نشان داده‌اند.

موم‌وندی درباره اهمیت اتخاذ پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از شکل‌گیری جریان قابل‌توجه تقاضای دریافت تسهیلات از سوی دارندگان مجوز مشاغل خانگی، بیان کرد: سهم هر استان در میانه سال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه میزان اعطا تسهیلات مشاغل خانگی اعلام می‌شود. در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم که تا گزارش جامعی از میزان اعطا تسهیلات به متقاضیان در هر استان احصاء شود.

نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه مزایای مناسبی دارد و دریافت آن ساده‌تر از سایر تسهیلات است، به‌نظر می‌رسد، میزان تقاضای اخذ مجوز مشاغل خانگی، قابل توجه خواهد بود؛ بنابراین باید اعتبارات قابل توجهی در این زمینه در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده باشد تا بانک‌ها بتوانند از طریق اعتبارات بودجه‌ سالانه و ستاد ساماندهی مشاغل در نظر گرفته می‌شود، به متقاضیان پاسخ دهند و به منابع داخلی، فشار وارد نکنند