Print Friendly, PDF & Email

فیلم کوتاه بهار با رنج به نویسندگی و کارگردانی بهناز زحمت‌کش آخرین مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد.

پایگاه خبری یزد باما ؛این فیلم با ساختاری داستانی مستند و روایتگر زن سرپرست خانواده‌ای است که کسب و کار او در دوران کرونا دچار مشکل می‌شود.

فیلم بهار با رنج، چهارمین فیلم کوتاه زحمتکش است که به مدت ۲۰ دقیقه و در روستای زیبای درب رز از توابع خضرآباد در شهرستان اشکذر تصویربرداری شده است.

بهناز زحمتکش دبیر سمن دختران هنرآفرین مهر ایساتیس است که در راستای تبیین حقوق و آسیب‌ها و معضلات زنان فعالیت می‌کند.

وی پیشتر نیز سه فیلم کوتاه دیگر در حوزه زنان تهیه و کارگردانی است.

در تولید فیلم بهار با رنج، ابوالفضل سلیمی به عنوان مشاور کارگردان و طراح صحنه، ربابه حاجی زاده و الهام محسنی و بمانعلی کمالی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده اند و صدرالدین افتخاری به عنوان مدیر تدارکات و بیتا سلیمی به عنوان منشی صحنه و عکاس و باربد سلیمی به عنوان تدوینگر و آهنگساز در این اثر حضور داشته اند.

 

فیلم کوتاه به گروهی از فیلم‌ها و آثار هنری گفته می‌شود که نسبت به فیلم بلند ، هم‌زمان بسیار کمتری دارد و هم با بودجه بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته می‌شود. در تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما آمده‌است که فیلم کوتاه باید حداکثر ۴۰ دقیقه یا کمتر، زمان داشته باشد. تیتراژ اول و آخر نیز جزو این زمان به‌شمار می‌آیند.
جشنواره‌های بزرگ دنیا نظیر جوایز اسکار ، جشنواره کن و جشنواره فیلم برلین ، در کنار نمایش فیلم‌های بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلم‌ها جوایز خاص خودشان را هم می‌گیرند. نخستین فیلم‌های تاریخ سینما فیلم‌های کوتاه بودند. سینمای کوتاه، امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشه‌ها و داستان‌ها را به صورت موجز بیان می‌کند. فیلم‌سازان بزرگی نظیر جوزپه تورناتوره ، پیر پائولو پازولینی ، کن لوچ ، آلن رنه و… سینما را با فیلم کوتاه شروع کردند. در ایران نیز بهرام بیضایی ، ناصر تقوایی ، عباس کیارستمی ، اصغر فرهادی و… سینما را با فیلم‌های کوتاه آغاز کردند. سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنواره‌های متعدد و شبکه‌های هنری تلویزیونی به حیات خود ادامه می‌دهد.
ˈ خروج کارگران از کارخانه ˈ را می‌توان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود.

(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا)