روز شعر و ادب فارسی

استاد ادبیات فارسی دانشگاههای یزد، ضرورت ارائه نسخه صوتی شعر توسط شعرا را یاد آور شد و از مسوولان شهری خواست شهر را اشعار شاعران شهیر مزین کنند.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا یزد؛ دکتر محمود الهام بخش، روز دوشنبه در نشست تاریخ یزد که به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار برپا شد با بیان اینکه برای بهبود کیفیت شعر باید از سوی جامعه مطبوعاتی و انتشاراتی، اعراب گذاری برای اشعار انجام شود، گفت: امروزه به دلیل مطالعه کم، سواد خواندن نیز کمتر شده است و به خیلی از شاعرها پیشنهاد دادم که در کنار نسخه مکتوب نسخه صوتی اشعار خود را نیز ارائه کنند.

وی با بیان اینکه شعر برای رونق و رواج به موسیقی و آواز نیز وابسته است، افزود: باید اشعار خوب یزد را با آواز و موسیقی خوانده و رواج دهیم و همچنین خوشنویسان اشعار خوب را با خط زیبای خود نوشته و رونق دهند و باید بین سه هنر شعر، موسیقی و خوشنویسی اتحاد برقرار باشد.

الهام بخش با بیان اینکه تابلوهایی از اشعار زیبا باید در سطح شهر قرار گیرد، ادامه داد: البته ضروری است که همانند شورای نامگذاری معابر شهر شورایی نیز برای نظارت بر این اشعار تشکیل شود.

این استاد ادبیات به اشعار وحشی بافقی و جیهون یزدی از شاعران یزدی اشاره کرد و گفت: ضروری است تیم های شعر خوانی با حضور جوانان استان تشکیل شده و حافظه این جوانان از اشعار سنجیده و خوب پر شود.

همچنین در این نشست سید حسین شهاب رضوی در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا یزد؛  با بیان اینکه ویژگی های خاص زبان فارسی در دیگر زبان های رایج دنیا دیده نمی شود ، تاثیرگذاری بر عاطفه و احساسات و دربرگیری طیف وسیعی از مخاطبان را از ویژگی‌های اشعار شهریار برشمرد و گفت: اشعار شهریار انعکاس‌دهنده روحیات و خلقیات مردم ایران است.

«سید حسین شهاب رضوی»  ضمن بیان این که «شهریار» در بین شعرا و غزل سرایان معاصر چهره‌ای برجسته و شاخص است، گفت: این شاعر بزرگ به دلیل ویژگی‌های خاص شعری و سادگی زبان اشعارش از محبوبیت خاصی در بین ایرانیان برخوردار است.

وی با اشاره به این که شهریار شعرهای ملی و مذهبی بسیاری را سروده است، اظهار کرد: اشعار شهریار همواره انعکاس دهنده روحیات و خلقیات مردم ایران بوده است.

شهاب رضوی با بیان این که شعرهای شهریار به صورت مستقیم روی عاطفه و احساسات افراد تاثیر می‌گذارد و طیف وسیعی از مردم را مخاطب قرار می‌دهد، گفت: شعرای دیگر این ویژگی را نداشته و بیشتر طبقه‌ی شعرخوان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند که این موضوع می‌تواند یکی دیگر از وجه تمایزهای شهریار با دیگر شعرا باشد.

به گزارش ایسنا، ۲۷ شهریور مصادف با سالروز درگذشت «سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهریار» شاعر معاصر ایرانی، بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی در تقویم کشورمان نامیده شده است.