Print Friendly, PDF & Email

پایگاه  خبری یزد باما ؛ به گزارش بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام – نمایندگی یزد؛ سلسله نشست های آموزشی یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی یزد با عنوان «باب اول» در سومین روز خود میزبان احمد پهلوانیان مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد بود .

مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد که در خصوص سینمای دینی به سخنرانی پرداخت ابتدا به واکاوی سینمای دینی که وجود دارد پرداخت و در این خصوص گفت :در سینمای دنیا با  تعداد زیادی از فیلمهایی که به زندگی حضرت عیسی یا موسی می پردازد روبرو می شویم  ، اما آیا همه آن ها فیلم دینی است؟ مثلا در فیلم وسوسه های مسیح اسکورسیزی که قدیس بودن مسیح زیر سوال می رود یک فیلم دینی است؟! پهلوانیان افزود در تحلیل دیگری معتقدند سینمای دینی سینمایی است که موضوع آن یک مفهوم دینی باشد. مثلا فیلمی در خصوص نماز چه از وجه ضد ارزش آن و یا جنبه ارزشی آن. تفکر سوم این است که سینمیا دینی سینمایی است که نسبت به آموزه های دین موضع مثبت یا منفی داشته باشد. به هر کدام از این تعاریف نقد هایی وارد است. اما سوال من این است اگر این ها تعاریف سینمای دینی است مگر ما سینمای غیر دینی هم داریم؟! آنچه مشخص است هر کارگردانی تفکری نسبت به سینمای دینی دارد و آنچه می سازد برخواسته از تفکر خودش است.

پهلوانیان افزود: دین برنامه زندگی را به ما می دهد دین آمده به ما یک تجربه بدهد. مثلا بعد از دعا یک حس خوب داریم این همان تجربه است که در همه ادیان هم وجود دارد. بر اساس همین اندیشه عده ای معتقدند سینمای دینی سینمایی است که به شما تجربه دینی می دهد یعنی همین حس خوب که از عبادت به دست می آوری همین تجربه را در سینما به دست بیاوری. مرحوم سید مرتضی آوینی در برهه ای از زندگی خود چنین اعتقادی داشتند. تعدادی از آثار ایشان هم به همین شکل بود.

عضو هیئات علمی دانشگاه ادیان در بخش های دیگری از سخنان خود در جمع هنرمندان و علاقه مندان حوزه سینما به ذکر شاخص هایی پرداخت که می توان بر اساس آن سینمای دینی را تعریف کرد. در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار ،که با استقبال حاضران روبرو شد.