Print Friendly, PDF & Email

تئاتر «ممد شاه»  به طور مستقیم به بخش رقابت صحنه‌ای جایزه بزرگ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری فارس – یزد ؛ سیدناصر امامی‌میبدی نویسنده، کارگردان، شاعر، بازیگر، عکاس، معلم و استاد دانشگاه، متولد سال ۱۳۴۶ با مدارک کارشناس کارگردانی سینما، کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و دکترای حرفه‌ای مدیریت عالی بازرگانی (MBA)، برگی دیگر به دفتر افتخارات هنری خود اضافه کرد و با متن قوی و ارزشمند محمدرضا امیرخانی اثری هنری خلق کرد که امید است طلسم ۴۱ ساله جایزه نگرفتن یزد در جشنواره تئاتر فجر را شکسته و سیمرغی طلایی را بر بام شهر جهانی بنشاند.

ممد شاه؛ روایت زندگی استاد محمد گِل‌کار یزدی

کارگردان تئاتر «ممد شاه» در گفتگو با فارس پیرامون موضوع این تئاتر اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های مطرح یزدی که می‌توان گفت در مکتوبات و آثار تاریخی مظلوم واقع و به او پرداخته نشده است، «استاد محمد گل‌کار» و سازنده مناره‌های بنای میر چخماق یزد است. وی پهلوانی با شاخصه جوانمردی بوده که از نظر فنون معماری و هنری بسیار مطرح و معروف بوده است.

سید ناصر امامی افزود: استاد محمد گل‌کار در برهه‌ای از زمان به تحریک بزرگان و همکاری مردم، حکومت یزد را به مدت ۷۲ روز در دست گرفته و طی دوره حاکمیت خود اقدامات شایسته‌ای به نفع مردم از جمله مقابله با راهزنان و برقراری امنیت، نگرفتن مالیات از کسبه و گرفتن مالیات از دلالان و …انجام داده است. در این مدت علی‌رغم میل باطنی خودش، مردم او را «ممد شاه» می‌خواندند.

14011102000348 Test PhotoN

ممد شاه برای معرفی یزد جهانی به روی صحنه می‌رود

امامی سبک این تئاتر را «بیوگرافی» عنوان کرد و گفت: ما به بهانه این کار در نظر داریم که شخصیت معمار هنرمند و مجرب اما گمنام یزدی را معرفی کنیم. ضمن اینکه طراحی دکور، صحنه، لباس، موسیقی و اجرای بازیگران با لهجه یزدی در بستر این قصه، همگی در مسیر معرفی یزد به عنوان یک شهر جهانی است.

وی در رابطه با دستاوردهای راه‌یابی به تئاتر فجر، اذعان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عالی‌ترین سطح جشنواره در کشور است که راه‌یابی به آن موجب دلگرمی تمامی هنرمندان استان و افزایش اعتمادبه‌نفس در آنان می‌شود. بازیگران تئاتر ممد شاه نیز با دیدن سایر تئاترها، بازیگران مطرح کشوری، شرکت در کلاس‌های آموزشی و … کیفیت هنر خود را ارتقا داده و قطعاً در کارهای بعدی تلاش بیشتری کرده و جایگاه خود را در کشور می‌شناسند.

این کارگردان در رابطه با انتظارات گروه‌های هنری از مسئولین، ابراز کرد: کمک و حمایت‌هایی که از گروه‌های تئاتر و سینما در کشور صورت می‌گیرد بسیار اندک است؛ چراکه تئاتر ظرفیت‌ها و مخاطبان محدودی جهت انجام تبلیغات داشته و مورد استقبال اسپانسرهای خصوصی قرار نمی‌گیرد. بخش دولتی نیز دغدغه‌های زیادی داشته و اگر بنا به کمک باشد، بعد از به سرانجام رسیدن کار حمایت می‌کنند که این نیز نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

گروه‌های هنری را در گام اول حمایت کنید

14011102000350 Test PhotoN

امامی ضمن تقدیر از اشخاص و نهادهایی که تئاتر ممد شاه را مورد حمایت قرار دادند، تصریح کرد: درخواست عاجزانه از مسئولین این است که اگر بنا بر حمایت از گروه‌های تئاتر است، این حمایت از ابتدای کار صورت گیرد تا یک تیم بتواند بهترین دکور، لباس، تجهیزات، موسیقی و … را مهیا کرده و بتوانند کیفیت کار خود را در سطح جشنواره‌های مهم کشوری، ارتقاء داده و امید به کسب جایزه نیز داشته باشند.

وی جشنواره فجر را نماد تئاتر انقلابی دانست و تأکید کرد: انگیزه شخصی من برای حضور در این جشنواره مقابله با هنرمندان کم تعهدی است که از جشنواره انصراف داده و یا آن را تحریم کردند. من با خود عهد کردم به هر ترتیبی که هست این کار را به سرانجام رسانده که هم ارزش اثر مشخص شود و هم اینکه جای خالی برخی هنرمندان احساس نشده و این جشنواره تضعیف نشود.

اسامی عوامل و بازیگران تئاتر ممد شاه (کاری از گروه تئاتر آیینه) به شرح ذیل است:

نویسنده: محمدرضا امیرخانی/ طراح و کارگردان: سید ناصر امامی میبدی/ طراح صحنه: ابوالفضل سلیمی دربرزی/ بازیگردان: جعفر دل دل/ دستیار کارگردان: مسیح دهقانی/ موسیقی: مجتبی حبیبی/ طراحی و اجرای نور: احسان نیک‌محضر/ گرافیک: حیدر نیک‌آیین/ تصویربردار: ناصر دهقانی فیروزآبادی/ طراح لباس: بیتا سلیمی دربرزی/ دستیار لباس: ریحانه عباسی/ اجرای دکور: باربد سلیمی دربرزی/ عکاس: طاها ترک صفایی/ منشی صحنه: آتنا زارعیان، حمید محسناوی پور: ممدشاه/ مسیح دهقانی: حسن پلنگ/ علی‌اصغر باروتکوب زاده: شیرین‌عقل/ محمدمهدی بزرگزاده: توپچی/ مهدی سرخی زاده یزدی: اسد دلال/ محمدرضا پنابادی: جارچی/ سید مسعود ناظم: پسر حاجی پلنگ/ مهدی زمانی زاده میبدی: میرغضب/ امین دهقان نیری: پسر برادر خان (مست)/ علیرضا خستونیا: راهزن، مأمور/ احسان ابصری هدش: راهزن، مأمور/ صدیقه دهقان پور: بازی‌ساز

علی‌اصغر بمانی: علی روغن گیر/ فاطمه مجیبیان: ملا سکینه/ علی‌اصغر صفائیان: اکبر دارایی باف/ محمدرضا امیرخانی: راهزن، اکبر خان/ سید ناصر امامی میبدی: راهزن

گفتنی است سید ناصر امامی میبدی پیش‌ازاین برای نویسندگی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگری آثاری همچون «جنگل سبز»، «هر چیز به جای خویش نیکوست»، «چون پرده برافتد»، «بار دیگر چون پرده برافتد»، «عمری در بازی»، «فراری»، «کاریزما»، «دوست ممد» و … در سطح منطقه‌ای و ملی صاحب عناوین برتر شده است.