رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی :
Print Friendly, PDF & Email

رئیس حوزه هنری گفت: اکنون که هنر حرفه‌ای انقلاب اسلامی به قوام و بلوغ رسیده، وقت تمرکز مجدد بر جریان «هنر مردمی» دهه ۶۰ و بازیابی و تقویت دوباره این جریان است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی عصر شنبه چهارم اردیبهشت با حضور در حوزه هنری استان یزد ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارکنان این نهاد دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده در این مرکز قرار گرفت.
در این دیدار صمیمانه که در یازدهمین روز ماه مبارک رمضان انجام شد محمدمهدی دادمان بر بهره‌گیری از فیوضات ماه مهمانی خدا تأکید کرد و افزود: امیدواریم به برکت این ماه، خداوند متعال به ما توفیق زنده کردن یاد شهدا و فضائل الهی و اسلامی در متن جامعه ایرانی، جهان اسلام و عالم تشنه نور و هدایت عنایت فرماید چرا که این مسیر نورانی، مسیر نابودی اسرائیل و شیاطین است.
وی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه هنری استان یزد را مطلوب ارزیابی کرد و با تشکر صمیمانه از تلاش‌های ارزنده در رشته‌های مختلف هنری و ادبی به ویژه در حوزه نویسندگی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، حوزه هنری یزد در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری در زمینه آموزش، تربیت و شکوفایی استعدادهای ادبی نوجوان و جوان انجام داده که امروز ثمره آن به بار نشسته است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی تصریح کرد: خوب است این گونه کارها و این نمونه تجربه و اقدام، تقویت و تجربه‌نگاری شود تا دیگران هم از آن بهره‌مند شوند هرچند در بقیه مراکز استانی هم تجربه‌های مشابه خوبی در زمینه هنر و ادبیات وجود دارد که باید ثبت شود.
دادمان با بیان اینکه حوزه هنری یزد با آموزش، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی، برگزاری کارگاه‌‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود توانسته به جریانی زاینده و مولد در عرصه ادبیات برسد، گفت: این جوشش درونی خط فکری، هویت اختصاصی و مسائل خودش را دارد، در واقع حوزه هنری باید به مرکز و بستر رشد هنر انقلاب اسلامی تبدیل شود.
وی بر لزوم توسعه این جریان زاینده در دیگر شاخه‌ها و رشته‌های هنری تأکید کرد و افزود: رویکرد حوزه هنری جدی گرفتن و تکریم ظرفیت هنری و ادبی بومی استانها است.
رئیس حوزه هنری بیان کرد: به رغم تلاش‌های صورت گرفته در این استان همچنان کارهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات وجود دارد که باید با همین الگو و نگرش مورد توجه قرار گیرد تقویت، حمایت و آسیب‌ شناسی شود و موانع تولید آثار هنری و ادبی رفع گردد.
دادمان افزود: اکنون که ادبیات در کنار رشته‌های دیگر در این نهاد به شکوفایی رسیده باید تلاش کرد منشاء اقتباس قرار گیرد و محتوای تولیدی در ادبیات در رشته‌های دیگر استفاده و کارهای اقتباسی ویژه تولید شود؛ زیرا به اعتقاد اساتید فن در هنر انقلاب اسلامی اگر بتوانیم ادبیات که چشمه جوشنده است را منشاء زایش آثار هنری قرار دهیم چه‌ بسا بسیاری از مسائل و آسیب‌هایی که در جهت‌دهی فرم و جریان‌های هنری داریم خود‌به‌خود به مرور زمان برطرف شود.
وی با اشاره به راهبرد کلان در دوره جدید حوزه هنری به خصوص در مراکز استانی گفت: جریان هنر انقلاب اسلامی در دهه ۶۰ یک عقبه و چشمه زاینده‌ داشت که به معنای واقعی کلمه می‌شود نام «هنر مردمی» را بر آن گذاشت.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به مرور زمان با تمرکز بر هنر حرفه‌ای از هنر مردمی غافل شدیم، ادامه داد: اثر فرهنگی این هنر مردمی و جریان‌ساز در متن جامعه گسترده بود و استعدادهای خوبی را به هنر حرفه‌ای معرفی کرد.
دادمان افزود: به نظرم این عقبه تضعیف شده است و اکنون که هنر حرفه‌ای انقلاب اسلامی به قوام و بلوغ رسیده، وقت تمرکز مجدد بر جریان هنر مردمی و بازیابی و تقویت دوباره این جریان است و معتقدم مراکز استانی حوزه هنری می‌توانند این کار را با جدیت انجام دهند.
وی در همین زمینه بیان کرد: به طور نمونه آموزش نوجوانان در ادبیات یک اتفاق مثبت رو به جلو است و می‌توان این جریان سازنده که هم اثر فرهنگی گسترده دارد و هم عقبه حوزه هنری را به لحاظ استعدادیابی تقویت می‌کند در سایر رشته‌های هنری نیز ادامه داد.
رئیس حوزه هنری با بیان اینکه یکی از راهبردهایی که در شاخه‌های مختلف باید بر آن تمرکز کرد توجه به جریان هنر مردمی است، گفت: به نظر می‌رسد با یک پیوستار و اتصال به بدنه فعال فرهنگی مردمی و هدایت، پشتیبانی و گاه اندک کار تربیتی می‌تواند این جریان گسترده شکل بگیرد.
در ابتدای این دیدار رئیس حوزه هنری استان یزد گزارشی از فعالیت‌های این نهاد ارائه کرد.
محمدصادق کوچک‌زاده با بیان برخی اقدامات صورت گرفته در بخش تولید و نشر کتاب‌های مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ عنوان کتاب نویسندگان و شاعران استان در دست تدوین و انتشار است.
کارکنان و کارشناسان حوزه هنری یزد نیز در این دیدار به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و دغدغه‌های خود را درباره مسائل مختلف با رئیس حوزه هنری در میان گذاشتند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به شهر یزد با حضور بر مزار شهدای گمنام حسینیه امیر چخماق به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.