Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزدباما ؛ به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: به مناسبت ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) کارگاه نقاشی با عنوان «بچه های شهر غریب» با موضوع «فاطمه(س)؛ مهربان تر از مادر» با حضور استاد عبدالحمید قدیریان از هنرمندان مطرح انقلاب و جمعی از نقاشان استان در خانه هنرمندان انقلاب اسلامی یزد برگزار شد.
در این کارگاه دو روزه استاد قدیریان؛ نقاش، گرافیست، طراح صحنه و مدیر هنری پروژه های مختلف سینمایی به تبیین تجربیات هنری‌ خود پرداخت و هنرمندان آثاری را با موضوع مرتبط خلق کردند.
استاد قدیریان در حاشیه این کارگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان یزدی گفت: هنرمندان شرکت کننده در مدت زمان تعیین شده به خوبی از عهده کار بر آمدند و آثار خوبی هم خلق کردند.
وی افزود: چیزی که برای من جلب توجه کرد روحیه خوب، خلوص، صفا، صمیمیت و منش هنرمندان این دیار بود.
مسئول دفتر مطالعات کاربردی هنر حوزه هنری، هدف از برگزاری این دوره را هم نشینی و تبادل تجربه میان هنرمندان دانست و اظهار کرد: کارگاه های نقاشی همیشه دو علت عمده دارد، یکی برقراری ارتباطات تکنیکی و آشنایی با شیوه های اجرایی و دیگری هم نشینی، تعامل و هم اندیشی میان هنرمندان است.
این هنرمند نبود ارتباط مؤثر بین هنرمندان را یک معضل اساسی در عرصه هنر دانست و ادامه داد: فردی بودن هنرمندان باعث شده که افراد خود محور شده و جلوه های بیرونی نداشته باشند. همچنین محدوده حرکات و فضای روحی آنها خیلی بسته است، اما در این هم نشینی ها بیشتر با هم آشنا می شوند و با همفکری، تبادل تجربه، گفتگو و درک متقابل کار می کنند.
استاد قدیریان درباره بخش مغفول مانده زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) که می تواند از طریق هنر بیان شود، گفت: معتقدم حضرت فاطمه (س) را کم می شناسیم، اینکه تاریخ زندگی ایشان را بدانیم دلیلی نیست که آن حضرت را شناخته ایم. باید جایگاه ارزشی آن شخصیت ممتاز را شناخت و این دانسته ها وقتی به معرفت تبدیل شود می تواند هنرمند را به رفتارهای سطح بالا ترغیب کند.
وی با اشاره به وجود اطلاعات فراوان در خصوص حضرت زهرا(س) بر ضرورت انتقال آن به مردم تأکید کرد و افزود: ما به جای پرداختن به اصل و حقیقت اهل بیت(ع) بیشتر به ظواهر تاریخی و دنیایی آن بزرگواران پرداخته ایم که این موضوع باید پررنگ جلوه داده شود تا بشریت این گوهرهای درخشان و شفیعان قدرتمند را بشناسد.
مدیر هنری فیلم «ملک سلیمان نبی(ع)» با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نور و برکت عالم است، تصریح کرد: جایگاه آن بانوی یگانه به قدری عظیم است که در کلمات نمی گنجد. این روزها باید در مورد جایگاه اصلی آن حضرت و نور خلقت ایشان که سرمنشأ همه برکات و نورهای خیر عالم است، صحبت شود و هنرمند نیز باید تبیینی داشته باشد و فضای ملکوتی را درک کند و سپس در آن زمینه شروع به فعالیت نماید.
این نقاش برجسته انقلاب با بیان اینکه هنرمند در هر فضایی زندگی کند همان را خلق می کند، افزود: هنرمند اهل مکاشفه، شهود و دیدن است اما تحقیق در این عرصه کار علما و متفکرین است و آنها باید هنرمند را تغذیه کنند.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد نهضت نرم افزاری اظهار داشت: در ارتباطاتی که با هنرمندان دارم ، می بینم همه اشتیاق دارند در این فضا کار کنند ولی مفاهیمی که به آنها داده شده، نسبت به عظمت مفهوم، مفاهیم کوچکی است و فکر می کنم اهل علم و آن حلقه واسط بین مردم و مفاهیم باید حضور بیشتری در این زمینه داشته باشند.
مدیر هنری فیلم های «محمد رسول الله(ص)» و «مریم مقدس(س)» گفت: هنرمندان بالقوه اند و همواره ثابت کرده اند که اگر مفهوم باشد پای کارند و می توانند کار کنند ولی باید ساماندهی و تغذیه شوند. اگر ساماندهی و تغذیه فکری صورت نگیرد، نگاه ها و فلسفه های دیگر او را می ربایند از این رو تصور می کنم باید در مفاهیم و حرکات مان بازنگری کنیم.
قرار است نمایشگاهی از آثار تولیدی این کارگاه، فروردین 95 همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در یزد برپا شود.
این کارگاه 20 و 21 اسفند ماه به همت حوزه هنری یزد و همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان برگزار شد.