Print Friendly, PDF & Email

استاندار یزد گفت: لازمه کار فرهنگی قوی داشتن یک دبیرخانه با تیم قوی است تا بتوان متناسب با نظام مسائل فرهنگی استان کمیته‌های علمی، مشورتی، رصد و پایش را برای اجرای کار دقیق فرهنگی شکل داد.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری تسنیم – یزد ؛مهران فاطمی  در شورای فرهنگ عمومی استان یزد اظهار داشت: هر گاه به مسائل مختلف استان نگاه می‌کنیم و گذشته را رصد می‌کنیم در سال‌های متمادی به مسئله فرهنگ کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: دغدغه‌ها عمدتا اقتصادی، عمرانی، سلامت محور، علم و فناوری بیشتر بوده است و کمتر به مسئله فرهنگ که مورد تاکید حضرت امام بوده است پرداخت است.

استاندار یزد با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم فرهنگی است خاطرنشان کرد: هر چند که مسئله اولویت‌دار کشور و دولت سلامت و معیشت است اما برنامه‌های در این حوزه‌ها هم بدون حضور مؤثر عناصر فرهنگی و رویکردهای فرهنگی محقق نمی‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه امروز ما در بخش واکسیناسیون در سلامت جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توان با اجبار یا الزام کرد بلکه باید یک حرکت فرهنگی انجام شود تا بتوان مسئله کرونا را مدیریت کرد و در مورد بحث معیشت هم همین طور است.

وی گفت برای ما مسئله فرهنگ جدی است و در رأس مسائل فرهنگی سیاست‌های فرهنگی، هدایت‌ها، حمایت‌ها و نظارت‌ها قرار دارد و اغصای آن ورود جدی در مسائل فرهنگی استان دارند.

استاندار یزد عنوان کرد: وقتی برای این سطح قصد برنامه‌ریزی داریم، به دنبال تصمیم‌گیری‌های جدی برای استان هستیم، تصمیمی که همه باید پای کار باشند و از آن تمکین کنند، نخستین شرط آن حضور شخص مدیران در جلسه است، بنابراین به هیچ عنوان مدیری نمی‌تواند بدون دلیل موجه حضور نداشته باشد.

فاطمی تصریح کرد: لازمه دوم کار فرهنگی ایجاد محل مشخص برای دبیرخانه شورای فرهنگی در استان است، دبیرخانه با یکی یا دو کارشناس که ده‌ها کار را بر عهده داشته باشد فایده ندارد، باید یک ساختمان اختصاص پیدا کرده و یک فرد قوی مسئول دبیرخانه شود، افراد حقیقی و حقوقی فرهنگی حضور داشته باشند و ذیل این دبیرخانه متناسب نظام مسائل فرهنگی استان کمیته‌های علمی و مشورتی شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است که کمیته رصد و پایش شکل بگیرد تا مسائل به طور کامل بررسی شود و جلسات با محتوای غنی کارشناسی شده و متناسب بر نظام فرهنگی مسائل استان شکل بگیرد.

فاطمی افزود: اگر می‌خواهیم تصمیمات ما یک تصمیم قدرتمند، نافذ و با قابلیت اجرایی داشته باشد این نکات مهم در آن باید حتما رعایت شود.
استاندار یزد گفت: مسائل مالی و اعتباری برای ساختمان و محل تأمین کنیم تا شورای فرهنگی ما یک شورای تعیین کننده و تاثیرگذار باشد و راهبری، هدایت و نظارت دقیق خود را داشته باشد.

فاطمی بیان کرد: لازمه سوم برای شورای فرهنگی عمومی این است که کلیه شوراهای فرهنگی در استان سیاست‌گذاری، راهبری‌ها و اقدامات خود را ذیل شورای فرهنگ عمومی استان باشد.

استاندار یزد ادامه داد: هدف‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری‌های اصلی و برنامه‌های سال شوراها باید در شورای فرهنگ عمومی استان یزد مصوب، تطبیق و گزارش نهایی داده شود.
استاندار یزد با اشاره به بحث بودجه‌ها و اعتبارات فرهنگی گفت: هر دستگاهی باید تخصیص اعتبارات و برنامه‌های فرهنگی خود را در شورا تصویب کرده، با مأموریت‌ها تطبیق داده شود و رویکردهای حمایتی به طور دقیق تعیین و مشخص شود.

وی بیان کرد: از موضوعات مهم مهندسی فرهنگی است، اکنون سند مهندسی فرهنگی کشور نوشته شده است که لازم است برش استانی آن را مطابق بندهای سند ملی طراحی کنیم و رویکردها، راهبردها و هدف‌گذاری خود را در راستای آن انجام دهیم.

فاطمی گفت: در آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان یزد سه مأموریت گذاشته شده است، شاخص‌های کلان فرهنگ عمومی ما باید رصد شود و ارزیابی شود، همچنین لازم است موضوعات اجتماعی و فراگیر استان همچون جمعیت بررسی شود.

استاندار یزد ادامه داد: به طور مثال در بخش جمعیت باید برای ۱۰ سال آینده از ساختار آن مطلع شویم، نرخ رشد جمعیت استان حدود ۲‌.۴ است، الان در پنجره طلایی جمعیت که متولدین دهه ۶۰ هستند قرار داریم که از نقاط قوت برای ما است.

وی گفت: ۱۰ سال آینده نیز وارد پنجره طلایی جمعیتی دیگر می‌شویم با این تفاوت که نرخ رشد جمعیت افراد غیر بومی و اتباع بیگانه ۱٫۳ درصد خواهد بود یعنی از ۲٫۴ رشد ۱٫۳ مطلق به افراد غیر بومی است و ما در ده سال آینده یک جمعیتی خواهیم داشت که اساسا یزدی نیست و معضلات فرهنگی هم در ادامه آن زیاد خواهد بود.

فاطمی بیان کرد: پژوهش‌ها نیز باید ساماندهی شود تا مشکلی از استان را حل کنند، بابت رساله دکتری هر نفر ۱۴ میلیون از دانشگاه می‌گیرد، بعد موضوعی که در آن کار شده است هیچ مسئله‌ای از استان را پاسخ نمی‌دهد.