به مناسبت سالگرد شهادت خلیل حسن‌بیگی؛
Print Friendly, PDF & Email

سرپرست حوزه هنری یزد از اکران مستند «خلیل» روایت زندگی و رزمندگی سردار شهید «خلیل حسن‌بیگی» در یزد خبر داد.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از  حوزه هنری استان یزد، محمدصادق کوچک‌زاده با بیان این‌که مستند «خلیل» به کارگردانی احمد صراف یزد و تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان یزد تولید شده است، گفت: این فیلم در مدت ۲۸ دقیقه بخشی از سبک زندگی، ابعاد شخصیتی و مجاهدت‌های سردار شهید «خلیل حسن‌بیگی» از فرماندهان یزدی دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند.
وی افزود: نویسندگی گفتار متن این فیلم را محمدصادق دهقانی انجام داده و مهبد قناعت‌‎پیشه راوی آن است.
سرپرست حوزه هنری یزد با بیان این که تصویربرداری و صدابرداری این اثر به ترتیب بر عهده حامد سعادت و مهدی کریمی بود، ادامه داد: عاطفه شکفته، تدوین و صداگذاری آن را بر عهده داشته و محسن عسکری‌زاده نیز به عنوان دستیار کارگردان در تولید این اثر همکاری داشته است.
کوچک‌زاده با اشاره به نقش و تأثیر هنر در حفظ و انتقال پیام‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس خاطر نشان کرد: حوزه هنری استان همچنین کتابی با عنوان «رفیق»؛ روایت‌ زندگی و رزمندگی شهید «خلیل حسن‌بیگی» را به قلم الهام باقری تولید کرده که به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب خواهد شد.
وی اظهار داشت: مستند «خلیل» با همراهی تعدادی از هم‌رزمان، دوستان و خانواده شهید تولید شده است.
سرپرست حوزه هنری استان گفت: به مناسبت سالروز شهادت این سردار دلاور، این فیلم برای نخستین بار، یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ساعت ۱۸ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن قرمز سینما تک یزد رونمایی و اکران می‌شود.
سردار شهید خلیل حسن‌بیگی در سال ۱۳۳۳ در یزد به دنیا آمد. وی پیش از انقلاب به صف مبارزان با طاغوت پیوست و تا آخرین لحظه در خط مقدم دفاع از میهن و ارزش‌های انقلاب اسلامی حضور داشت.
این رزمنده مجاهد حضور مداوم و شاید همیشگی در جبهه‌ها داشت و فقط چند روزی را در سال به یزد می‌آمد؛ حتی چند دفعه خانواده‌اش را برای بازدید به جبهه برده بود.
خلیل، سخنرانی توانا بود و اطلاعات وسیعی از جبهه و جنگ به‌خصوص جبهه‌های جنوب و غرب داشت و به همین دلیل رزمنده‌ها و دوستانش به او لقب «کتاب کهنه جنگ» داده بودند.
از جمله مسئولیت‌های این شهید گرانقدر در دفاع مقدس می‌توان به جانشین ستاد تیپ مستقل ۱۸ الغدیر، رئیس ستاد تیپ یکم لشکر نجف اشرف و فرمانده لجستیک تیپ الغدیر اشاره کرد.
سرانجام این سردار فداکار به همراه جمعی از همرزمانش در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه در ۳۲ سالگی به فیض شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای خلدبرین یزد به خاک سپرده شد. از این شهید والامقام سه فرزند به یادگار مانده است.
گفتنی است، احمد صراف یزد طراح و کارگردان مستند «خلیل» متولد ۱۳۶۲ در یزد، دارای مدرک کاردانی سینما و عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و خانه سینما است.
وی تاکنون ۱۵ فیلم مستند کوتاه و نیمه بلند ساخته و هم‌اکنون در حال تدوین اولین فیلم بلند مستند و پیش تولید دومین مستند بلند خود است.
این هنرمند که در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۲ در جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان جوان موفق استان یزد در عرصه فیلم‌سازی برگزیده شده، تاکنون پنج فیلم در زمینه دفاع مقدس ساخته است.
وی همچنین جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف از جمله جایزه بهترین فیلم مستند در بخش بهترین دستاورد در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با مستند «گاهی فقط عشق»، رتبه اول بخش مستند هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند رضوی با مستند «هفت گنج»، جایزه نگاه ویژه به اسناد تاریخی برای مستند «رازهای سرزمین من» در سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند رضوی، کسب جایزه بهترین تدوین در دومین جشنواره فیلم ایثار برای مستند «زمستان آن سال‌ها» و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه اردن برای فیلم «مازاری» را در کارنامه دارد.