Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان اینکه سال ۱۳۹۹، ۴۰۰ عنوان کتاب مجوز چاپ دریافت کرد، گفت: ۸۰۰ میلیون ریال از آثار نویسندگان استان در راستای حمایت از آنها ، ترویج و تبلیغ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خریداری شد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛مجید جوادیان زاده افزود: یکی از رویکردها و راهبردهای حوزه فرهنگ توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف خصوصا نوجوانان و جوانان است.

وی با اظهار اینکه تلاش شد، تمامی فعالیت ها و محور برنامه های فرهنگی در زمینه کتابخوانی و دانایی باشد، تاکید  کرد: یزد در سال ۹۸ به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، تجربه خوب استان موجب شد که  به عنوان نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران نیز معرفی شود.

شناسنامه دار کردن حوزه نشر استان

وی خاطرنشان کرد: برای شناسنامه دار شدن آثار نشر در استان کتاب کارنامه نشر علوم انسانی تهیه و به زودی چاپ می شود و در آن تمامی آثار مکتوب استان  اعم از کتاب، پژوهش، پایان نامه و دیگر امور ازاین قبیل در فاصله زمانی  ۹۰ تا ۹۵ جمع آوری شد و قرار است جلد دوم آن از سال ۹۵ تا ۴۰۰ هم تدوین شود.

وی با اشاره به حوزه نشریه های تخصصی فرهنگ و هنر هم گفت: در دوره جدید فصلنامه فرهنگی یزد پنج شماره آن طبق نشریه وزارت علوم و تحقیقات به چاپ رسید.

این مسوول حوزه فرهنگی استان از چاپ ۱۰ جلد کتاب آثار برگزیده  شعرای استان به تفکیک هر شهرستان با محور انجمن های  ادبی شهرستان مربوطه نیز خبر داد.

توزیع یک هزار عنوان کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اشلامی یزد افزود: سال گذشته یکهزار عنوان کتاب در بین کتابخانه ها، مساجد، مدارس، رسانه ها، چهره های فرهنگی و هنری، استادان و احزاب سیاسی استان توزیع و این کتاب ها بر اساس تخصص، علایق و حوزه کاری هر گروه انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی ادبی یزد یادمان شاعر فقید مرحوم صابر یزدی گفت: تلاش شد از طریق جشنواره یادشده یک برند ادبی برای استان تعریف شود تا این اقدام استمرار و به صورت سالانه برگزار شود.

جوادیان زاده با بیان اینکه برگزیدگان جشنواره یادشده در آینده نزدیک معرفی می شوند، گفت: همچنین مجموعه آثار برگزیده آن در قالب کتاب چاپ می شود.

این فعال حوزه فرهنگی استان در ادامه به برگزاری جشنواره بازنویسی متون کلاسیک یادمان مرحوم مهدی آذریزدی تصریح کرد:  با توجه به اینکه آن مرحوم در حوزه ادبیات کلاسیک یکی از بازآفرینان بزرگ بود و آثار بسیار درخشان از خود برجا  گذاشت، این جشنواره بر پا شد و  هدف از این جشنواره معرفی آثار پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران به نسل جدید است.

تدوین کتاب های فرهنگ عامه شهرستان ها

وی در ادامه  با بیان اینکه تدوین کتاب‌های فرهنگ عامه از اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، گفت: این باور وجود دارد که بازیابی جنبه های مختلف فرهنگ گذشتگان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جوادیان زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از جنبه های فرهنگی گذشتگان فراموش شد با تدوین  کتاب‌های فرهنگ عامه علاوه بر معرفی هویت مردم استان از خطر فراموشی آنها می توان جلوگیری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: تاکنون فرهنگ های عامه شهرستان‌های و مناطق مختلف استان چون یزد، ابرکوه، میبد و اردکان و دیگر مناطق تهیه و تدوین شد و همچنین فرهنگ عامه شهر هرات و روستای

«کُرخنگان » شهرستان خاتم هم به زودی رونمایی می شود.

یزد ۱۰ شهرستان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها زندگی می کنند.