Print Friendly, PDF & Email

عالیه محرابی : هنر انقلاب دوشادوش دردها، رنج‌ها و حرف‌های مردم حرکت می‌کند و باید با زیباترین و شایسته‌ترین شکل و بیان عرضه شود تا بتواند مخاطب را همراه کند.

به گزارش پایگاه خیری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، عالیه مهرابی شاعر یزدی که به دلیل کسب جایزه سراسری شعر فجر، نفر برگزیده بخش شعر بزرگسال، انجمن‌داری و ارتقاء جایگاه شعر زنان با سرودن شعرهای فاخر و متعهد و سرودن شعرهای روزآمد موضوعی با رویکرد واکنش‌سریع، به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش شعر در سال ۱۴۰۰ معرفی شد، عنوان کرد: حوزه شعر آیینی و مذهبی پس از انقلاب اسلامی شاهد تعالی، رشد و بالندگی بوده و حضور چشمگیر بانوان در حوزه شعر و ادبیات بعد از انقلاب نیز قابل توجه است.

وی افزود: به لحاظ تعداد کتاب‌های منتشر شده در این حوزه و همچنین نگاه‌های عمیق به سیره اهل بیت(ع) اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. به نظرم شعر دفاع مقدس هم خود یک ادبیات جریان‌ساز بوده که همچنان با قوت ادامه دارد.

مهرابی با بیان اینکه هنر انقلاب باید زیباترین و فاخرترین هنر باشد، گفت: هنر انقلاب در برخی حوزه‌ها بسیار خوش درخشیده است همچون شعر و ادبیات و خوشنویسی که هنرهای اصیل ایرانی است اما در برخی از هنرها ما شاهد ضعف محتوا یا فرم هستیم.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان یزد در سال ۱۳۹۷ که تاکنون پنج مرتبه در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته و به شعرخوانی پرداخته، هنر انقلاب اسلامی را هنری با مردم و برای مردم و  هنری دغدغه‌مند و دقیقه‌یاب دانست که به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ آرمان‌هایی که به بهای خون هزاران شهید به دست آمده است.

مهرابی ادامه داد: هنر انقلاب دوشادوش دردها، رنج‌ها و حرف‌های مردم حرکت می‌کند و باید با زیباترین و شایسته‌ترین شکل و بیان عرضه شود تا بتواند مخاطب را همراه کند.

این شاعر نسل جدید شعر انقلاب با بیان اینکه در عرصه جهاد تبیین قطعا هنرمندان می‌توانند در خط مقدم حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: زبان هنر، زبانی رسا، نافذ و رسوخ کننده در دلهاست. هنر، جاودان و نامیراست و ظرفی زیبا و دلنواز برای مظروفی گوارا که شراب طهور حقیقت است.

مسئول انجمن شعر «اوج هنر» با اشاره به استعدادهای هنری و ادبی در کشور، نقش نهادهای فرهنگی هنری در کشف و پرورش این استعدادها را مؤثر دانست و بیان کرد: با تقویت انجمن‌های ادبی، توجه بیشتر به شهرستان‌ها، تقویت حوزه نشر و کتاب به ویژه برنامه‌ریزی مناسب برای نشر آثار جوانان و نوقلم‌ها می‌توان در زمینه کشف استعدادها و ارتقاء و بالندگی هنر دینی و ارزشی گام برداشت.

مهرابی، تمرکز زدایی برنامه‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی ادبی از پایتخت به سمت شهرستان‌ها جهت رونق ادبی، ایجاد زمینه برای تعامل با شاعران خارجی به خصوص کشورهای همزبان، اهتمام در حوزه ترجمه و نشر آثار فاخر ادبی به زبان‌های روز دنیا، در کنارهم قرار گرفتن هنر و رسانه و ایجاد یک قرارگاه فرهنگی با همین هدف که در حقیقیت هر دو بال‌های یکدیگر شوند را راهکاری برای ارتقاء و کیفی‌سازی محصولات هنری و ادبی و بردن هنر در بین مردم برشمرد.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی در حوزه شعر معتقد است، گرامی‌داشت هفته هنر انقلاب اسلامی در حقیقت نقشه راهی برای رسیدن به هنری فاخر و متعالی است؛ هنری زلال که از جان‌های شیفته و عاشق برمی‌خیزد.

مهرابی در پایان گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی نه تنها گرامی‌داشت سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی است که تکریم هنر متعهد به حقیقت است؛ تکریم هنری که می‌تواند در تعالی زندگی مردم نقش ایفا کند.

عالیه مهرابی متولد سال ۱۳۵۹ ساکن یزد و دارای تحصیلات تخصصی در حوزه ادبیات مقاومت است.

وی از جمله شاعران زن فعال در حوزه شعر انقلاب و شعر آیینی به شمار می‌رود.

از این شاعر یزدی که تاکنون در جشنواره‌های مختلف از جمله شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با کتاب شعر «آنیماه» خوش درخشیده، آثار متعددی در حوزه شعر انقلاب و شعر دینی منتشر شده است.