Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزدباما ؛گفت و گو با جعفر دل دل زاده با نمایش «اتوبوس در دست تعمیر است» در بخش جنبی جشنواره ی بیست و پنجم تئاتر یزد

پایگاه خبری یزد یزد باما ؛گفتگو با جعفر دل دل زاده به نقل از سایت انجمن نمایش استان یزد ؛در دومین روز جشنواره فرصتی شد تا با جعفر دل دل زاده کارگردان نمایش “اتوبوس در دست تعمیر است” که در بخش میهمان جشنواره اجرا می شود، به گفت و گو بنشینیم.

این پرسش و پاسخ را در ادامه بخوانید.

تئاتر کم کم دارد وارد سبد فرهنگی خانواده های یزد می شود

 1- نمایش شما نسبت به اجرای عموم چه تغییراتی داشته است؟

 متاسفانه نتوانستیم تغییراتی ایجاد کنیم، چون برای اجرا در جشنواره به پلاتو نیاز داشتیم. ولی چون پلاتو برای اجرای نمایش “جی” که در بخش مسابقه هست، در اختیار گروه “صادق نصیری” بود، ستاد نتوانست پلاتو را به ما بدهد. با این همه تغییراتی در دیالوگ ها بصورت خود کار ایجاد شد. پلاتو از این نظر برایمان مهم و واجب بود چون می خواستیم برای حضور در جشنواره بین المللی نابینایان خودمان را بسنجیم.

2- از نگاه یک تماشاچی، نقطه ضعف و قوت نمایش خودتان را بگویید!

من نمی دانم از نگاه تماشاچی خاص باید بگویم یا عام. تماشاچی عام که کار را پسندیده ولی تماشاچی خاص هم بیشتر دوستان راضی بودند. ما بیشتر دیالوگ ها را بر اساس تجربه ی خود بازیگران ساختیم.

3- ازمسئولان فرهنگی هنری استان، چه درخواستی دارید؟

این پرسش، کلیشه ای هست. همیشه این پرسش ها مطرح می شود و همه پاسخ می دهند؛ از سوزن تا خود پلاتو، خواسته ی بچه هاست ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است. نمی خواهم بدبین باشم ولی هنگامی که پای حرف های یک مسئول می نشینیم طوری حرف می زند و هنگام عمل به گونه ای دیگر عمل می کند. البته منظور من مدیرکل فرهنگ و ارشاد نیست چراکه اگر چراغی روشن است به خاطر زحمات مدیرکل ومجموعه فرهنگ و ارشاد هست. بنابراین من از مسئولین می خواهم که فقط بیایند کار بچه های تئاتر را ببینند، ما هیچ چیز نمی خواهیم.

4- ارزیابی شما از عملکرد یک سال گذشته ی انجمن نمایش یزد، چیست؟

به نظر من اتفاقات خوبی افتاده که البته چندان دیده نشده چون خیلی خیلی آشکارا نبوده و برای آمار و ارقام انجام نشده. خیلی جوان ها آمده اند و در حال کار هستند. تولید نمایش ها سمت اجرای عموم پیش می رود، تماشاگر نمایش ها بیشتر شده است. البته من نمی گویم تماشاگر قهر بوده، من می گویم مردم یزد تازه دارند با تئاتر آشنا می شوند. تئاتر کم کم وارد سبد فرهنگی خانواده های یزد شده، آن ها برای دیدن تئاتر وقت می گذارند، بلیط تهیه می کنند؛ مردم به دیدن نمایش می روند ولی این مسئولین هستند که حمایت نمی کنند.

5- درباره یکی از این موضوعات زیر به دلخواه، خیلی کوتاه نظر خود را بگویید:

درباره ی پلاتو:  باید بگویم که من از شدت خوشحالی هنوز بغض دارم و گمان کنم همه دوستان هم خوشحال باشند، چون ما سال ها پیش سالنی را از دست دادیم و این سالن جایگزینش شد. حتی از نظر من امسال قشنگی جشنواره به سالن پلاتو هست.

اجراهای عمومی : من با اجرای عموم نمایش ها پیش از جشنواره چندان موافق نیستم، با این سیاست ارتباط برقرار نمی کنم چون به نظر من جذابیت جشنواره به این است که کارهایی اجرا شوند که پیش از جشنواره دیده نشده اند و تازه هستند. می توان کاری کرد که گروه های نمایشی به اجرای عموم پس از جشنواره وادار شوند.

و نکته پایانی این که ای کاش ستاد جشنواره ساعت و مکان بهتری را برای اجرای نمایش های بخش جنبی در نظر می گرفت.

یادآورمی شود، نمایش «اتوبوس در دست تعمیر است»کاری از جامعه نابینایان یزد است که بعنوان میهمان در بخش جنبی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان یزد حضور دارد.