Print Friendly, PDF & Email

تالار فرهنگ و هنر نگین  به همت زوج خیّر یزدی در  آستانه هفته کتاب به بهره‌برداری رسید.

پایگاه خبری یزدباما؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد: در آستانه بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، «تالار فرهنگ و هنر نگین» به همت زوج خیّر نیک‌اندیش، باقر خلیلی و شایسته دادفرنیا و با حضور غلامحسین دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد؛ ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد؛ حجت‌الاسلام سیدناصر حیدری، فخرالسادات خامسی و فاطمه حقیرالسادات، از اعضای شورای اسلامی شهر یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های ‌عمومی استان؛ اعظم کاظمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری؛ حسین سبزواری، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان و جمعی از مسئولان، کتابداران و اهالی فرهنگ، روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان در گذر فرهنگ و هنر یزد (کوچه مازاری‌ها) افتتاح شد.

ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد در این مراسم با قدردانی از نیت خیر بانیان این بنای فرهنگی، تصریح کرد: قطعاً فضایی که با قصد و نیت این‌چنین بنا شده است، می‌تواند باعث برکات و اثرات فرهنگی فراوانی بشود و بنده نیز وظیفه خود دانستم برای عرض تشکر از این دو خیّر عزیز در این مراسم شرکت کنم.

وی با اشاره به برنامه شهرداری برای تعامل با خیران در حوزه‌های مختلف، بیان داشت: شهرداری یزد در نظر دارد دو طرح مهم و کارگشا را به منظور مشارکت دادن خیّران و بانیان خیر در راستای کمک به توسعه همه‌جانبه شهر به اجرا گذارد که یکی بهره‌گیری از ظرفیت بناهای موقوفه عمومی از طریق «وقف شهری» و است و دیگری جهت‌دهی فعالیت‌های خیّری به سمت پروژه‌های بزرگ و کمک به بهسازی و ساماندهی فضای شهر در قالب طرح «خیّران شهرساز» است.

شهردار یزد، احداث تالار فرهنگ و هنر نگین را نمونه‌ای از نقش‌آفرینی خیران نیک‌اندیش برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر دانست و ابراز امیدواری کرد دیگر علاقه‌مندان به بهسازی و توسعه شهر یزد نیز به حوزه طرح‌های شهری خیّرساز ورود کنند.

شایسته دادفرنیا، یکی از خیران تالار فرهنگ و هنر نگین نیز در این آیین از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و همکاران وی که با دلسوزی و دقت‌نظر، به احداث این سالن کمک کردند، تشکر کرد و گفت: امیدواریم این تالار به هسته‌ای برای گردهمایی دردمندان و دلسوزان فرهنگ و هنر که جامعه کنونی نیاز مبرمی به این دو مقوله دارد، تبدیل شود.

این دانشمند برجسته کشور در حوزه شیمی، ضمن اشاره به قصد وی و همسرش برای بنای ساختمانی مفید در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: بنده با وجود اینکه چهره‌ای علمی و دانشگاهی هستم، ولی اعتقاد دارم در تدبیر امور عالم همواره دست‌هایی فوق علم وجود دارد که کارها را به جلو می‌برد.

محمدباقر خلیلی، دیگر خیّر تالار فرهنگ و هنر نگین نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

وی قصد ابتدایی خیران این تالار را احداث سالن تئاتر عنوان کرد و گفت: در مشورتی که با خانم دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های استان داشتیم، ایشان پیشنهاد ساخت سالن چندمنظوره‌ در زمین پشت کتابخانه فرخی یزدی را دادند که با احداث آن، بتوان به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری حول محور کتاب در گذر فرهنگ و هنر یزد پرداخت.

خلیلی همچنین خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر گفت: آنچه که برای شهر یزد با این پیشینه تاریخی و فرهنگ موردنیاز است، احداث مجموعه‌های فرهنگی در مناطق مختلف شهر است؛ چراکه رونق این مکان‌ها می‌تواند باعث کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و منشأ اثرات فرهنگی زیادی شود.

وی تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی را از دیگر رسالت‌های مهم دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر شاهد برخی ناهنجاری‌ها و رفتارهای نامناسب در شهر هستیم که نشان‌دهنده این است که بخشی از جامعه و به ویژه نسل جوان جایگاه خود را نمی‌شناسد و راهکار رفع این آسیب، ارتقای سطح فکر و بینش جامعه از طریق کتابخوانی است.

در ابتدای این مراسم همچنین رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و روز بزرگداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، از خیران تالار فرهنگ و هنر نگین که با احداث بنایی فرهنگی به نام فرزندشان، به رشد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر کمک کردند، قدردانی کرد.

وی همچین با اشاره به اینکه تالار نگین به صورت چندمنظوره طراحی شده و امکان تعییر فضا و چیدمان آن برای اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های مختلف فرهنگی هنری وجود دارد، اظهار داشت: امیدواریم این بنا سال‌های سال مورداستفاده هنرمندان، نویسندگان، اهالی فرهنگ و کتاب‌دوستان قرار گیرد.

سخنرانی نگین خلیلی، فرزند دو خیّر تالار فرهنگ و هنر نگین و اجرای نمایش‌نامه‌خوانی با عنوان «پرتاب سه‌ امتیازی» با بهره‌گیری از یکی از داستان‌های کتاب «قصه‌های من و ننه آغا» نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری، از دیگر برنامه‌های آیین افتتاح «تالار فرهنگ و هنر نگین» بود.

گفتنی است، احداث تالار فرهنگ و هنر نگین از سال ۹۷ در زمین پشت کتابخانه فرخی یزدی به مساحت ۱۹۰ مترمربع آغاز و ظرف مدت دو و نیم سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

زیربنای مفید این تالار ۱۵۰ مترمربع است و ۴۰ مترمربع نیز به محوطه حیاط و ورودی سالن اختصاص یافته و در مجموع نیز مبلغ ۶ میلیارد ریال صرف ساخت و تجهیز این تالار شده است.