Print Friendly, PDF & Email

دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد اوایل اسفندماه امسال و همزمان با هفته جوان، میزبان جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر(ع) به صورت بین‌المللی و اولین جشنواره مدیحه خوانی حضرت علی‌اکبر(ع) به صورت استانی است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایسنا – یزد؛ «محمدرضا دهقانی اشکذری» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و رئیس این جشنواره  در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: تربیت، رسالت اصلی دانشگاه‌هاست و قطعاً این مهم به صورت دستوری، کوتاه مدت و بدون هدف‌گذاری ممکن نیست لذا نیاز به برنامه‌ریزی جامع و چندجانبه در این رابطه هستیم.

وی ارتقای فرهنگی را یکی از زمینه‌های تربیتی در دانشگاه‌ها خواند و افزود: معتقدیم الگوسازی در نسل جوان یک نکته حائز اهمیت است و در این رابطه باید الگوهایی با شخصیت کامل به آنان معرفی شود و این در حالیست که در طول تاریخ، کمتر جوانی با ویژگی‌های کامل همانند حضرت علی‌اکبر(ع) که به لحاظ ظاهری و اخلاقی شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم‌(ص) هستند، داشته‎ایم.

دهقانی با بیان این که زبان شعر، گویاترین زبان برای انتقال مفاهیم است، به ارادت خاص یزدی‌ها به اهل بیت(علیهم السلام) اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یزد در همین راستا نیز اوایل اسفندماه میزبان دومین جشنواره شعر علی‌اکبر(ع) به صورت بین المللی است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایفای نقش بی‌بدیل این جشنواره در الگوسازی بین جوانان، افزود: با توجه به ظرفیت تاریخی یزد در حوزه مدیحه‌سرایی، شاهد برگزاری جشنواره استانی با موضوع مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) نیز همزمان با جشنواره بین‌المللی شعر خواهیم بود.

دهقانی از برگزاری چند پیش رویداد برای زمینه سازی قبل از جشنواره اصلی خبر داد و گفت: البته در حوزه نقاشی، ویدئو و تعزیه نیز صحبتهایی صورت گرفت ولی چون روحیه جشنواره ایجاد نشاط است، عمدتاً شعرهای حماسی و معنوی مدنظر است.

«هادی حیدری نیا» دبیر جشنواره نیز در این نشست عنوان کرد: جشنواره شعر علی اکبر(ع) که سال گذشته در اولین دوره به صورت ملی و با میزبانی از ۱۳۰ اثر فاخر شعر از شاعران سراسر کشور برگزار شد، امسال به صورت بین المللی به میزبانی دانشگاه آزاد یزد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در بخش‌های اساتید و دانشجویان، آزاد و بخش شاعران بین‌المللی، گفت: در این دوره اشعار به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو دریافت خواهد شد.

حیدری‎‌نیا عنوان کرد: هر شاعر می‎تواند از میان تمام قالب‌های شعر، به دلخواه فقط در یک بخش و حداکثر با ارسال پنج اثر به دبیرخانه جشنواره اقدام کند.

وی با بیان این که طی دو هفته گذشته از اعلام فراخوان جشنواره تاکنون ۱۵ اثر شعر به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: علاقمندان می‌‏توانند حداکثر تا آخر دی‌ماه آثار خود از طریق سامانه جشنواره یا به پیام‌رسان داخلی ایتا به شماره ۰۹۱۳۳۵۵۸۴۹۰ ارسال کنند.

دبیر جشنواره گفت: در بخش دوم جشنواره نیز با توجه به ظرفیت مدیحه خوانی یزد به عنوان حسینیه ایران، با همکاری مجموعه‌های فرهنگی استان شاهد برگزاری نخستین جشنواره استانی مدیحه خوانی حضرت علی اکبر(ع) همزمان با جشنواره بین المللی شعر خواهیم بود.

وی گفت: جشنواره مدیحه خوانی در دو بخش جوانان و نوجوانان به صورت مجزای دو بخش خواهران و برادران برگزار می‎شود و قالبهای جشنواره شامل مولودی خوانی، مدیحه خوانی و دکلمه خوانی است.

حیدری‌نیا ارسال آثار این بخش جشنواره را در قالب فایل صوتی به مدت حداقل ۵ دقیقه و از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۹۳۷۷۴۵۸۱۰ ذکر کرد.

وی از تدارک چند پیش رویداد قبل از برگزاری رویداد اصلی جشنواره که در قالب برنامه اختتامیه مشترک چهارشنبه دوم اسفندماه همزمان با هفته جوان خبر داد و گفت: البته اولین پیش رویداد در مهرماه با عنوان «نشست نخبگانی نقش زبان و ادبیات فارسی در تقویت هویت جوان ایرانی» برگزار و دومین آن نیز همزمان با روز دانشجو برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره رئیس هیات داوران را حجت الاسلام «زکریا اخلاقی» و دبیر تخصصی این جشنواره را «عالیه مهرابی» از شعرای برجسته استان معرفی کرد و گفت:جوایز جشنواره کمک هزینه سفر معنوی کربلا و مشهد مقدس به مبلغ ۴۰ تا ۸۰ میلیون ریال به سه نفر برگزیده هر بخش خواهد بود.