Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش انجمن طراحان گرافیک استان یزد ؛حافظ میرآفتابی در جمع هنرمندان یزدی اظهار داشت: ضرورت درک دگرگونی های فلسفی در روزگار ما و در سطح جهان، هنرمندان امروز را وا می دارد تا آثار هنری خود را تحت تاثیر فلسفه خلق کنند.
وی افزود: رمز ماندگاری آثار هنری توجه پدیدآورندگان آنها به فلسفه و از نیمه دوم قرن 18به بعد زیباشناسی تحت تاثیر کامل و زاده فلسفه است.

این استاد برجسته، زیبا شناسی امروز را تعاملی دانست و انسان را توانمند برای مکالمه وشنیدن آوای درون دانست.

استاد میرآفتابی در بخش دیگری از این کنفرانس با اشاره به اینکه آثار هنری به سمت مکالمه رفته اند از هنر land art یا هنر زمین به عنوان نمونه یادکرد که حاصل گفتگوی انسان با زمین است و از نظر او زمین به صورت عضو ، مسئول و سازنده اثر در نظر گرفته می شود.

وی با نقد محتوای آثاری که در این کنفرانس نمایش داده شد سعی در آموزش هنرجویان به کشف راز و رمز آثار هنری نمود و شیوه های مختلف زیبا شناسی را که تحت تاثیر افکار فیلسوفان به وجود آمده است بیان کرد.

به عقیده استاد میرآفتابی هنرجویان تنها در صورت درک تغییرات زیبایی شناسی می توانند آثاری بدیع و متنوع و جذاب بیافرینند و خود جاده ای برای ادامه مسیر دیگران باشند.

حافظ میرآفتابی  با نقد فضاهای رسانه ای به وجود آمده بیان داشت که این رسانه ها باعث یکسان سازی افراد شده و خلوت هر فرد با خود و من شخصی هر فرد را ازبین برده و همچنین زبان فاخری که میتواند عقل فاخر را به وجود بیاورد تحت الشعاع قرار می دهند چرا که زبان فاخر دارای مجاورتهای شاعرانه ای است که میتوان از آن برای خلق آثار خلاق استفاده نمود.

وی در پاسخ درخواست حاضرین برای معرفی تعدادی از کتب مرتبط با موضوع کنفرانس به ذکر این عناوین پرداخت:
– دنیای صوفی اثر یوستین گردر،
– محفل فیلسوفان خاموش اثر ویتوریو هوسله،
– کتاب کوچک فلسفه اثر گرگوری برگمن
– بزرگان فلسفه اثر هنری توماس
– سیر حکمت در اروپا اثر محمدعلی فروغی
– داستان فلسفه برایان مگی
– مجموعه کتاب قدم اول ( کتاب فلسفه چیست)
– الفبای فلسفه اثر نایجل واربرتون
– سبک کردن بار سنگین فلسفه اثر دونالد پامر
– حقیقت و زیبایی اثر بابک احمدی

لازم به ذکر است  این کنفرانس  با حضور نزدیک به یکصد نفر از دانشجویان، استادان و علاقمندان به هنر گرافیک در سالن آمفی تاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد

کنفرانس دگرگونی گرافیک با شناخت فلسفه هنر در یزد  برگزار شد

کنفرانس دگرگونی گرافیک با شناخت فلسفه هنر در یزد برگزار شد