18 اسفند ماه 1402
Print Friendly, PDF & Email

کتاب میراث‌بان شامل زندگی و آثار مرحوم استاد محمود مشروطه عکاس، هنرمند،بازیگر و میراث بان یزدی تالیف حسین مسرت از پژوهشگران و نویسندگان بنام یزد، رونمایی شد .

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد ؛ نویسنده کتاب میراث بان نیز در مراسم روز جمعه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲  گفت: نخستین بار نام استاد محمود مشروطه را در کتاب یادگارهای یزد دیدم همراه با کوبه زیبای درب ورودی خانه که الان متاسفانه به سرقت رفته و این کوبه نشان از زبردستی هنرمندان یزد و سلیقه صاحب خانه داشت و پس آن‌ خودم دوستدار پژوهش در تاریخ و فرهنگ یزد شدم.

حسین مسرت افزود: به سراغ هر کس که می‌رفتم، نام مشروطه به زبانش بود و لذا به این استاد مراجعه کردم و مردی بسیار مهربان، دوست داشتنی، فروتن و سرشار از شوق آموختن بود و موهای سپیدش، نشان از گذر زمان‌های پرآشوب و سخت می‌داد.

وی ادامه داد: ایشان از بزرگان عرصه هنر و فرهنگ باستان شناسی یزد است و تاریخ سیار یزد بود و خدمات بسیار زیادی در بازسازی احیاء و زنده نگه داشتن آثار تاریخی یزد و جلوگیری از ویرانی آن داشت و در زمانی که در میراث فرهنگی یزد مسئولیت داشت نیز با همت خود بسیاری از آثار را پیدا شد.

نویسنده و پژوهشگر یزدی گفت: از مرحوم استاد محمود مشروطه بیش از ۱۰ هزار عکس و اسلاید نیز بر جا مانده که امیدوارم با همت خانواده و پیشتکار برخی از سازمان های فرهنگی چاپ و در اختیار مردم قرار گیرد و نگذاریم این آثار هنری از بین برود.

حمیدرضا امیری دبیر برگزاری و پژوهشگر و فعال فرهنگی و رسانه ای استان یزد نیز در این مراسم گفت: به واسطه عشق و علاقه ای که همه ما به یزد داریم این مراسم در منزل استاد محمود مشروطه برگزار شد تا رونمایی از کتاب میراث بان و ۷ قطعه عکس که سالها پیش از آداب و رسوم یزد تهیه شده اما تا کنون رونمایی نشده را داشته باشیم و انشالله این خانه دوباره به محلی برای تجمع اهالی فرهنگ و هنر و مامنی برای آنها تبدیل شود.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت:خانه مرحوم استاد مشروطه به عنوان محلی برای دورهمی و نشست بزرگان و اندیشمندان زیادی بوده و خوشحالم که امروز دوباره درب این خانه باز شد و کمبود اینگونه خانه هایی که برای دورهمی اهل فرهنگ و هنر باشد به شدت احساس می شود و امیدوارم با ثبت و ضبط برخی از فعالیت های این بزرگان بتوانیم نقش کوچکی در راستای گسترش فعالیت های فرهنگی و الگو سازی در این زمینه داشته باشیم چون این مرجوم به معنای واقعی کلمه میراث بان بود.

استاد محمود مشروطه در دهم اسفند ۱۲۹۸ شمسی در خانواده ابوالحسن مشروطه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا سوم دبیرستان را در دبستان‌های تدیّن، اسلام، طاهری و دولتی شمارۀ ۱ و دبیرستان‌های ایرانشهر و کیخسروی در سال ۱۳۱۵ شمسی گذراند.

سپس وارد بازار کار شد و در مغازۀ عطّاری و کارخانۀ ریسندگی آقا به کار پرداخت. در مرداد ۱۳۲۲ ازدواج کرد، وی در سال ۱۳۲۹ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در شهرهای شهر بابک و یزد و در دبستان‌های گوناگون به آموزش پرداخت.

وی که از سال ۱۳۲۱ شمسی به کارهای هنری و عکّاسی دلبستگی پیدا کرده بود، در سال ۱۳۳۲ آموزش تعلیمات سمعی و بصری دید و پس از آن با راه‌اندازی نخستین مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد، به مدت ۱۱ سال سرپرست آن بود.

بعدها این مرکز به ادارۀ فرهنگ و هنر پیوست، او در سال ۱۳۴۶ رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد شد تا اینکه در سال ۱۳۴۸ سرپرستی اداره فرهنگ و هنر را بر دوش گرفت و از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸ که بازنشسته شد، مسئول امور کتابخانه‌های عمومی استان یزد بود و سرانجام در ۱۲/‏۱۰/‏۸۳‬ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

مشروطه از سال ۱۳۱۳ فعّالیّت هنری خود را در زمینۀ تئاتر آغاز نمود و از سال ۱۳۲۱ با پشتکار به عکّاسی از آثار و بناهای تاریخی و رویدادهای فرهنگی و هنر یزد پرداخت و توانسته بود تا پایان عمر، نزدیک به ۱۰ هزار عکس و اسلاید به یادگار بگذارد.

در سال ۱۳۳۲ به آموزش نمایش فیلم پرداخت و در این سال‌ها در کنار این فعّالیّت‌ها به بازیگری در چند نمایش‌نامه و فیلم سینمایی بلند پرداخت. امّا عمده فعّالیّت سینمایی او پس از بازنشستگی از ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در اسفند ۱۳۵۸ بود که در حدود ۳۰ فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی به ایفای نقش‌های گوناگون پرداخت، که مهمترین فیلم‌های او عبارت از ذبیح، سفیر، مار، خمره، تار و پود، پلّکان و جستجوگر بودند.

از جمله خدمات مهم او به غیر از بر جای نهادن هزاران عکس و اسلاید از استان یزد، اهتمام در نگهداری صدها بنای تاریخی یزد و کوشش در راه بازسازی و ثبت آن در فهرست آثار تاریخی ایران بود.

کتاب میراث‌بان زندگی و آثار استاد محمود مشروطه تالیف حسین مسرت در ۱۶۲ صفحه از سوی انتشارات اندیشمندان در قطع وزیری به‌تازگی منتشر شده و در مراسم امروز رونمایی شد .