Print Friendly, PDF & Email

 کارگاه آموزشی «نقش تاریخ شفاهی در تاریخ محلی ایران» با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در حوزه هنری یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، این کارگاه با هدف آشنایی هر چه بیشتر نویسندگان و پژوهشگران دوره آموزش تاریخ شفاهی حوزه هنری استان با تاریخ محلی، تقویت بنیه علمی و تخصصی محققان و ارتقاء کمی و کیفی تولیدات تاریخ محلی با تدریس اصغر منتظرالقائم استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد برگزار شد. این مدرس دانشگاه با اشاره به رابطه تاریخ‌ محلی و تاریخ شفاهی گفت: این رابطه یک رابطه کل به جزء است؛ تاریخ محلی دوران طولانی در تمدن اسلامی دارد و بنابر آنچه که ما تحقیق کردیم قدمت آن به قرن اول هجری و کتاب «تاریخ مکه» باز می‌گردد و پس از آن، کتاب‌های متعددی درباره تاریخ محلی نوشته می‌شود.

منتظرالقائم با بیان اینکه تاریخ محلی به یک مکان جغرافیایی مانند شهر، روستا یا ایالات و ولایات اختصاص دارد، افزود: تاریخ محلی با هدف نشان دادن محاسن، فضائل و عظمت فرهنگ، مشاهیر، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی شهر توسط مورخان و دانشمندان ساکن آن محل جغرافیایی نوشته می‌شد از این رو این نوع تاریخ نگاری از همان ابتدا سبب شد با تاریخ سیاسی‌نگاری و تاریخ‌های عمومی متفاوت باشد. وی ادامه داد: در تاریخ محلی درباره جزئیات محله‌ها و شهرها بحث و گفتگو می‌شود و کتاب‌های تاریخ محلی مطالب و اطلاعات بسیار ارزشمند اجتماعی و اقتصادی از طبقات و آحاد مختلف به مخاطب ارائه می‌دهد که در سایر کتاب‌های تاریخ عمومی و سلسله‌ای وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به شیوه‌ها و اشکال تاریخ‌نگاری محلی اظهار داشت: تاریخ‌نگاری محلی به هشت شاخه تقسیم می‌شود که عبارتند از؛ تاریخ فتوح‎نگاری، تاریخ محلی مقدس مانند تاریخ مکه و مدینه، تاریخ محلی مناقبی، تاریخ محلی سیاسی، تاریخ محلی عام، فرهنگ نامه‌ها و شرح رجال و مشاهیر، کتب خِطَط نگاری یا محله نگاری و کتب مزارات(قبرستان نویسی). منتظرالقائم با بیان اینکه تاریخ محلی سوابقی نیز پیش از اسلام دارد، گفت: پس از اسلام وجود شهرهای مقدس، فتوح‌نگاری، علم الحدیث، حب الوطن، رشد تمدن اسلامی، نقش دولت‌های محلی و مستقل نیمه محلی از جمله زمینه‌های شکل‌گیری تاریخ محلی بوده است.

وی اظهار کرد: مخالفان تاریخ محلی تمرکزگرا هستند و به پایتخت توجه می‌کنند و معتقدند نویسندگان درخصوص شهرهای خودشان اغراق‌گویی و فضائل‌سازی می‌کنند ولی باید توجه داشت که برخی از این کتاب‌ها را دانشمندان بزرگ نوشته‌اند. نویسنده کتاب «تاریخ امامت» ادامه داد: کتب‌ تواریخ محلی توسط شخصیت‌های بزرگ که اغلب آنان فقیه، قاضی، محدث، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان، منجم، جغرافی‌دان و مستوفی بوده‌اند نوشته شده است.

وی اظهار داشت: تواریخ محلی موجب شناخت تاریخ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و معرفی استعداد و توانایی شهرها که برای آمایش سرزمین و پیشرفت و آبادانی شهر خیلی مهم است و همچنین موجب تقویت بنیان‌های فرهنگی، انسجام‌بخشی و وحدت هویت مردم می‌شود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تاریخ محلی حاوی اطلاعات دقیق راجع به مردم‌شناسی شهر است که اطلاعات مهمی را به مخاطب و پژوهشگر منتقل می‌کند. منتظرالقائم با تأکید بر این که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی گفتگوی روش‌مند و فعال با کنشگران، فعالان و ناظران حوادث و وقایع مهم است، گفت: تاریخ شفاهی یک رشته بین رشته‌ای است که در آن با افراد مرتبط با موضوع مصاحبه کامل و پویا یا تعاملی دو سویه انجام و ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزود: تاریخ شفاهی علاوه بر اسناد و مدارک، منبع مهمی برای جمع آوری اطلاعات تاریخی به خصوص حوادث معاصر فرهنگ عامیانه و مردم شناسی است. این استاد تاریخ صبر و حوصله و پیگیری، عجله نکردن، داشتن رویکرد مجموعه‌ای و نظام‌مند، داشتن ابزار و تجهیزات مناسب، تبحر و هنرمندی در گویاسازی و مستندسازی مصاحبه و مطالب بیان شده، ارتباط کلامی مؤثر با راوی، پیش مطالعه و داشتن اطلاعات قوی از موضوع، رعایت اخلاق پژوهش و خودداری از اغراق‌گویی در متن، رعایت نکات ادبی و درست‌نویسی متن را از جمله ویژگی‌هایی دانست که چنانچه توسط مورخ تاریخ شفاهی رعایت شود، دستاورد او می‌تواند بر غنای تاریخ محلی بیافزاید. وی همچنین به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد. دوره آموزش تاریخ شفاهی با تدریس اساتید مطرح استانی و کشوری، شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ تا ۱۸ در حوزه هنری یزد واقع در چهار راه فاطمیه، ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی در حال برگزاری است و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره می‌توانند به تارنمای www.artyazd.ir مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۳۱۴۰۰ – ۰۳۵ تماس بگیرند.