در نشست هفتگی نویسندگان جوان؛
Print Friendly, PDF & Email

رمان نوجوان «چت‌های باورنکردنی» اثر مهدی فیاض در سلسله جلسات هفتگی نویسندگان جوان در یزد نقد و بررسی شد.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، در ادامه سلسله جلسات هفتگی نویسندگان جوان، کتاب «چت‌های باورنکردنی» نوشته مهدی فیاض که به دغدغه‌های کنکوری یک نوجوان می‌پردازد، با حضور جلال توکلی و جمعی از اهالی قلم در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
جلال توکلی در این نشست بر تولید رمان نوجوان تأکید کرد و گفت: «چت‌های باورنکردنی» به قلم یک نوجوان یزدی نوشته شده که با توجه به سن نویسنده، کاری ارزشمند و باورپذیر است، این کتاب به عنوان کار اول، موفق و امیدوارکننده است.
این نویسنده با اشاره به این‌که این اثر دغدغه‌های واقعی طیف خاصی از قشر نوجوان را بیان می‌کند، افزود: این کتاب به لحاظ محتوایی اثری قابل قبول و خواندنی است و از نظر تکنیکی هم از نثر روان و خوبی برخوردار است اما از لحاظ ویرایش و نمونه‌خوانی باید دقت بیشتری صورت گیرد و یکنواختی نثر هم رعایت شود.
وی با بیان این‌که نویسنده باید با دقت و وسواس ماکت کتاب را قبل از چاپ بخواند و اشتباهات احتمالی را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: نویسندگان به خصوص نوقلمان و نوجوانان باید نکات ویرایشی را یاد بگیرند و در آثارشان از این مهارت استفاده کنند.
توکلی با اشاره به چت کردن و گفت‌وگوی صمیمانه نویسنده با یک شهید در این کتاب اظهار داشت: نسل جوان با خواندن آثاری همچون چت‌های باورنکردنی، می‌توانند با شهدا رابطه برقرار کنند.
این مدرس رمان‌نویسی گفت: نویسندگان جوان و نوجوان باید با تمرین و ممارست و خواندن آثار مرتبط با این قشر بر توانایی خود بیفزایند و قلمشان را تقویت کنند و از شعارزدگی بپرهیزند.
وحید حُسنی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی هم اظهار کرد: به رغم برخی ضعف‌های ساختاری، استقبال مخاطبان از این کتاب خوب بوده است.
وی افزود: در این اثر ایمان به غیب، نکات کنکوری و مسائل مرتبط با نوجوانان خیلی لطیف و با ظرافت آورده شده است.
حُسنی ادامه داد: سادگی، روان بودن نثر، جذابیت، کوتاه بودن گفت‌و‌گوها، کوچک بودن کتاب و بهره‌گیری از طنز از جمله ویژگی‌های این رمان است که مخاطب را ترغیب می‌کند آن را بخواند.
این مدرس داستان‌نویسی خطاب به نویسنده این اثر و نوقلمان گفت: تا از دنیای نوجوانی فاصله نگرفته‌اید، کارهای نوجوان بنویسید و در دوره دانشجویی هم به نوشتن ادامه دهید.
فاطمه زارع یکی از رویش‌های کارگاه‌های نویسندگی حوزه هنری استان نیز اظهار داشت: والدین با خواندن این اثر که به تکنولوژی نوین اشاره دارد و چت‌واره است، متوجه فضای نوجوانی فرزندان خود می‌شوند.
محمد حیدری یکی دیگر از نوقلمان، صحبت با یک شهید که می‌تواند حس خیلی خوبی را منتقل کند از نکات مثبت کتاب دانست و گفت: ترکیب سنت و مدرنیته که به صورت چت در کتاب آمده برای نوجوانان جذاب است زیرا از زبان نوجوان، برای نوجوان نوشته شده است.
مهدی فیاض هم با اشاره به این‌که این اثر را در سال کنکورش و در کنار درس خواندن نوشته، بیان کرد: این توفیق، محبت و عنایت خدا به من بوده است و از این طریق خواستم تأثیرگذاری شهدا در زندگی روزمره‌مان را بیان کنم.
وی ضمن قدردانی از منتقدان و نویسندگان گفت: نظرات ارزشمند شما برای من در آینده راهگشا خواهد بود و امیدوارم در آثار بعدی از نکات و راهنمایی‌های شما بیشتر استفاده کنم.
مهدی فیاض متولد ۱۳۸۱ در یزد، دانشجوی رشته برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است. او از ۱۴ سالگی با حضور در کارگاه‌های داستان‌نویسی حوزه هنری یزد فعالیت در عرصه نویسندگی را آغاز کرده و «چت‌های باورنکردنی» نخستین اثر منتشر شده اوست.
«چت‌های باورنکردنی» زمستان ۱۳۹۹در ۹۶ صفحه توسط انتشارات خط شکنان، ویژه دومین کنگره ملی بزرگداشت چهار هزار شهید استان دارالعباده و دارالعلم یزد منتشر شد.