Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دبیر اجرایی سی و ششمین جشنواره مد و لباس کشور و اولین جشنواره ی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان یزد برگزار شد. زمانیان در این نشست، به برنامه زمانی جشنواره اشاره کرد و گفت: برای اولین بار به صورت رسمی، «سی و ششمین جشنواره مد و لباس کشور» در استان یزد برگزار می شود که با رایزنی های صورت گرفته، جشنواره بر عهده شهرستان اردکان قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: این جشنواره از تاریخ 30 اردیبهشت ماه لغایت 3 خرداد سال جاری در محل مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری آیت الله حاج سید روح الله خاتمی (ره) برپا می شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردکان، افزود: هدف اصلی این جشنواره، گامی در جهت تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نام گذاری شد، می باشد بدین صورت که ما با به نمایش گذاشتن آثار کارخانجات و منسوجات کشور از تولید داخلی حمایت بکنیم.

وی افزود: از دیگر اهداف ما اشاعه و ترویج عفاف و حجاب می باشد و همانطوری که از شعار جشنواره هم مشخص است، از دیگر اهداف ما این است که تولید کنندگان داخلی را به سمت تولید متناسب با فرهنگ و آداب اسلامی و ایرانی تشویق و ترغیب کنیم و اگر ما این فعالیت ها را انجام ندهیم، قطعا دشمن، همانطوری که امروز انجام میدهد، شروع به ترویج فرهنگ غربی از جمله گسترش مد، لباس و پوشاک با برند غربی می کند.

دبیر امور اجرایی سی و ششمین جشنواره مد و لباس کشور، گفت: چند سالی است که دبیرخانه ی دائمی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است و وظیفه برپایی این جشنواره ها بر عهده وزارت ارشاد می باشد، بحمدلله ما در این جشنواره با استقبال خوبی روبرو شدیم و بر خلاف آنکه انتظار ما ارسال 150 اثر بود اما تا روز 18 اردیبهشت ماه (روز پایانی مهلت ارسال آثار) در حدود 370 فقره اثر مطلوب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که البته موجب تعجب اداره کل و وزارت ارشاد را در پی داشت.

وی افزود: از این آثار ارسال شده، 200 اثر در بخش لباس، 70 اثر در بخش طراحی، 60 پایان نامه و 40 اثر نیز متعلق به بخش مقاله است که البته در بخش طراحی؛ به جز طراحی لباس، شاهد داوری در طراحی پارچه نیز هستیم و ما نیز در پایان به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایزی را اهداء خواهیم کرد. یکی از شاخص های مهم جشنواره اینست که از بین آثار رسیده، تعداد 60 اثر را برای انتخاب اولیه برمی گزینیم و این تعداد اثر که البته باید دارای ارزش ها و اصول ایرانی و اسلامی باشند، نشان «شیما» را دریافت می کنند.

این مقام مسئول به بخش های مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: مهم ترین بخش جشنواره مد و لباس استان یزد، برگزاری نشست ها و ورک شاپ هایی با حضور اساتید بنام کشوری در حاشیه برگزاری جشنواره می باشد زیرا این جشنواره با حضور جمع کثیری از دانشجویان و علاقه مندان برگزار می شود. این نشست ها که در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه برپا می شوند، بدین شرح است: سرکار خانم پاک بین از تهران؛ نشست با موضوع تاثیر آموزش و طراحی در تولیدی پوشاک ایران، دکتر برزگری با موضوع برند سازی، سرکار خانم کاظمی با موضوع نمادها و نقوش ایرانی اسلامی و کاربرد آنها با مفاهیم خاص و مهندس می خلیلی با موضوع نرم افزار مد.

زمانیان در ادامه گفت: یکی از دیگر از بخش های جنبی این جشنواره، برپایی غرفه هایی از سوی حامیان و همکاران در محوطه مجتمع آیت الله خاتمی برپا میشود و البته ما دو غرفه ویژه ی مبحث عفاف و حجاب را خواهیم داشت و بازدیدکنندگان نیز می توانند از این لباس ها خریداری کرده و یا سفارش بدهند.

وی افزود: در این جشنواره که به مدت پنج روز در شهرستان اردکان برگزار میشود، ما میهمانان ویژه ای از سراسر کشور از جمله مسئولان استانداری، فرمانداری ها، ائمه جمعه، اداره کل و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت. همچنین ما به منظور ارج نهادن به مقام پیشکسوتان و تولیدکنندگان داخلی، در این جشنواره از سه تن از پیشکسوتان عرصه منسوجات کشور به صورت ویژه تجلیل و تقدیر خواهیم کرد.

زمانیان در پایان، اظهار داشت: ضمن تشکر فراوان از نهادهایی که در برپایی این جشنواره بزرگ کشوری ما را همیاری کردند، انتظار ما به عنوان مسئولین فرهنگ و ارشاد، همکاری بیشتر صنایع و کارخانجات با تلاشگران عرصه فرهنگی است.