شهرستان تفت میزبان روای رزم :
Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: نخستین سوگواره استانی استعدادیابی شبیه‌خوانی نوجوانان و جوانان از ۱۸ شهریور به مدت سه روز به میزبانی شهر تفت برگزار و برترین‌ها معرفی خواهند شد .

به گزارش پایگاه خبری یزدباما ؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛ “احسان عابدی” روز یکشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری که به همین منظور برپا شد افزود: این سوگواره در رده نوجوانان و جوانان با عنوان راوی رزم در شهر تفت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاقه مندان فعال در حوزه تعزیه خوانی و شبیه خوانی می توانند تا روز شنبه ۱۱ شهریور ماه اثار خود را به صورت تصویری به شماره ۰۹۹۰۳۵۶۳۹۸۹ ارسال نمایند که بعد از انتخاب هیئت داوران تا نیمه شهریورماه برگزیدگان معرفی خواهند شد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: زمان برگزاری سوگواره نیز از ۱۸ شهریور ماه بمدت سه روز خواهد بود و اختتامیه و تجلیل از برترین ها و برگزیدگان در روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه برگزار خواهد شد .

عابدی ادامه داد: مردم استان یزد از دیر باز از علاقه مندان ابا عبدالله الحسین (ع) هستند و سنت تعزیه خوانی نیز سالها در مناطق شهری و روستایی استان نسل به نسل تداوم داشته است.

وی افزود: با ورود نسل جدید به این هنر آیینی و ملی باید این هنر تقویت شود و نباید بدلیل تغییر نسل ، این هنر تضعیف گردد و ما وظیفه خود دانستیم هنر تعزیه خوانی را تقویت کنیم و زنده نگه داریم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: در سال گذشته ۳ شب تعزیه در یکی از محلات یزد با پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و از فردا شب نیز بمدت ۴ شب در محوطه ورودی تالار فرهنگ این اداره کل با حضور گروه روایان عطش اجرای تعزیه خوانی خواهد بود.

عابدی ادامه داد: همچنین پیگیر هستیم زمینی برای احداث میدانگاه تعزیه در شهر یزد احداث شود و طی مذاکره ای که با مدیر کل راه و شهرسازی یزد داشتیم در این زمینه قول مساعد داده شد و اگر زمین تامین شود با مشارکت گروه تعزیه و خیرین ، میدانگاه استاندارد تعزیه در شهر یزد ساخته خواهد شد.

وی افزود: سوگواره استعدادیابی ویژه نوجوانان از ۱۲ تا ۱۸ سال و جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال است و چون شهرستان تفت پیشینه قابل توجهی در حوزه تعزیه دارد ،مقرر شد میزبانی این رویداد به این شهرستان واگذار گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: این سوگواره با هدف استعداد یابی نوجوانان و جوانان در شبیه خوانی ، رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه خوانی در بین نوجوانان و جوانان و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام امام حسین (ع) و یاران با وفایش است .

در این نشست محمد رسول شجاعی تفتی بعنوان دبیر تخصصی این سوگواره معرفی و همچنین از پوستر این رویداد رونمایی شد.

شهرستان تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.