درخشش فیلم ساز یزدی علیرضا دهقان
Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ فیلم مستند «اوسیا» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی علیرضا دهقان هنرمند یزدی موفق به کسب جایزه سوم جشنواره معماری و شهرسازی استانبول ترکیه شد.

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ؛دهمین دوره جشنواره فیلم‌های معماری و شهرسازی «استانبول» از تاریخ ۱۶ تا ۲۴ مهر ۹۵ در کشور ترکیه برگزار خواهد شد و مستند «اوسیا» ساخته «علیرضا دهقان» در کنار ۴۵ فیلم دیگر از کشورهای مختلف جهان که به بخش فینال این جشنواره راه یافته‌اند، در بخش رسمی به نمایش عمومی درمی‌آیند.
این جشنواره به مناسبت روز جهانی معماری، در اولین دوشنبه ماه اکتبر هر سال در شهر استانبول ترکیه آغاز بکار می‌کند تا فیلم‌های مستند و انیمیشن مرتبط با موضوع شهرسازی و معماری روی پرده بروند.
روال جشنواره استانبول، داوری فیلم‌ها و اعلام اسامی برگزیدگان قبل از نمایش آثار است و بر این اساس، فیلم مستند «اوسیا» موفق به دریافت جایزه سوم این جشنواره شده است که در مراسم اختتامیه به علیرضا دهقان اهدا خواهد شد.
مستند «اوسیا» درباره‌ی قنات «زارچ» طولانی‎ترین قنات خاورمیانه است که به تازگی از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده است. این فیلم از مرگ قنات حرف می‌زند که این موضوع به بی‌توجهی مسئولان صنایع و سبک زندگی نادرست در یزد برمی‌گردد.