Print Friendly, PDF & Email

ایرنا مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رویکرد وزارتخانه معرفی تخصصی حوزه گردشگری استان‌های کشور است و تا سال ۱۴۰۲ محور گردشگری هر استان مشخص می شود.

به‌گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری  ایرنا– یزد، سید مصطفی فاطمی  درکارگاه آموزشی انتقال تجربه میزهای تخصصی ملی اکوتوریسم، حیات‌وحش و قرق گاه‌ها که در محل کاروانسرای سر یزد مهریز برگزار شد، بابیان این‌که ایران کشوری با اقلیم‌های گوناگون و تنوع زیستی مختلف است افزود: همه این‌ها جاذبه‌ها و قابلیت‌های ایران در موضوعات مختلف است.

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر ایران دارای اقوام و فرهنگ‌های گوناگون هم است که همین موضوع باعث شده که ما در حوزه فرهنگی یکی از غنی‌ترین کشورها باشیم.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: برنامه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی این است که از این میراث ناملموس، میراث طبیعی و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر استفاده شود.

وی گفت: باید این ظرفیت‌ها به‌گونه‌ای خوب معرفی شود، لذا با همین رویکرد تعداد زیادی از میزهای تخصصی گردشگری در وزارتخانه تشکیل شد. همچنین در حوزه گردشگری تخصصی هر یک از استان‌های کشور روی موضوعاتی به‌عنوان محورهای گردشگری متمرکز شدند.
فاطمی بابیان این‌که میزهای تخصصی، نشست ها و جلسات خود را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنند، گفت: جلسات کاملاً کارشناسی است و کارگاه‌های آموزشی باهدف رویکرد معرفی استان در حوزه تخصصی خاص خودش است.

وی افزود:تا به امروز تعداد زیادی از استان‌ها در حوزه‌های تخصصی معرفی شدند. استان لرستان به‌عنوان یک مرکزی برای توسعه گردشگری کشاورزی، استان همدان گردشگری کودک، بوشهر گردشگری مقاومت و گردشگری دریایی فعالیت دارند.

فاطمی ادامه داد: در استان‌های مختلف رویکردهای مختلف تعیین‌شده و امید است در سال ۱۴۰۲ با استفاده درست از ظرفیت‌ها، این محورها به‌عنوان ظرفیت‌های جدید و جاذبه‌های جدید گردشگری در استان‌ها موردتوجه قرار گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بابیان این‌که رویکرد گردشگری کشور قرار است یک رویکرد تخصصی باشد گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های گوناگونی که در کشور وجود دارد بهترین بهره و استفاده را ببریم، علی‌رغم اینکه کشور ما در حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی بسیار غنی است و در سایر حوزه‌ها هم ویژگی‌های گوناگونی در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به این‌که حوزه قرق گاه‌ها و حیات‌وحش یک رویکرد متفاوت در گردشگری است و کمتر توجه واقع‌شده،‌ گفت: قابلیت‌های خوب در تنوع گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در استان یزد باعث شد نشست میز تخصصی آن برگزار شود.
فاطمی عنوان کرد: حضور کارشناسان طبیعت‌گردی استان‌های مختلف کشور در این دوره و کارگاه‌های متعدد ازجمله کارگاه پرنده‌نگری، کارگاه قرق گاه آشنایی با حیاط وحش، آشنایی با حشرات و سایر مباحث تخصصی حوزه طبیعت‌گردی گردشگری حیات‌وحش برگزار می‌شود.
وی در ادامه گفت: این محور را به‌عنوان یک محور تخصصی در حوزه حیات‌وحش تقویت کنیم زیرا مراکز متعددی طی سال‌های اخیر در استان یزد و مخصوصاً شهرستان مهریز افتتاح‌شده که قابلیت‌های خوبی را در این حوزه برای این نوع گردشگری به وجود آورده است.
فاطمی اظهار کرد: از کشورهای مختلف علاقه‌مندان با نگاه به این‌که گونه‌های نادر جانوری در ایران بیشتر است، به کشور ما توجه دارند و استان یزد می‌تواند مرکزی برای معرفی آنها باشد.

در این کارگاه یک‌روزه فعالان حوزه گردشگری و محیط زیست حضور داشتند.