روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه 1402
Print Friendly, PDF & Email

دبیر مجمع گفت و گوی کشورهای همکاری آسیایی ACD روز سه‌شنبه به همراه جمعی از مسئولان یزد از باغ جهانی پهلوانپور مهریز بازدید و د ر جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛ “ پورنچای دانویواتانا ” در این بازدید از وجود آثار تاریخی و طبیعی فراوان در یزد و شهرستان مهریز که با همکاری بخش خصوصی و دولتی حراست می‌شود به عنوان یک نکته مهم یاد کرد و توسعه فرهنگ حفاظت از مواریث ارزشمند گذشته را کاری مهم و ضروری ذکر کرد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

در این مجمع علاوه بر دبیر کل اکو و رییس موسسه فرهنگی آن، سفرایی از کشورهای ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجکیستان ، پاکستان ، قزاقستان، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، تایلند ، قرقیزستان حضور دارند.

برگزاری نشست‌های استانی با نگاه ملی به میزبانی شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی از جمله برنامه‌های تدوین شده برای میزبانی سفرای عضو مجمع گفت وگوی آسیا در این ۲ روز در استان است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

همچنین  از خبرنگاران رسانه های خارجی برای پوشش این نشست دعوت شده است که  علاوه بر رسانه‌های داخلی، خبرگزاری آناتولی ترکیه ، تلویزیون مرکزی چین (cctv) و تلویزیون سی ام جی چین، این نشست را پوشش می دهند.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) استان یزد در روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه با حضور ۵۵ سفیر از ۱۵ ملیت برگزار می شود.