استاندار یزد:
Print Friendly, PDF & Email

 استاندار یزد گفت: امروز وظیفه ما در کنار حفاظت از بافت تاریخی اینست که باید منافع پایدار برای مردم ساکن در بافت تاریخی ایجاد  و همچنین حضور بیشترگردشگران با ملاحظات فرهنگی را فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛ مهران فاطمی، شامگاه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ در مراسم پاسداشت سالروز ثبت جهانی شهر یزد که در خانه حیرانی در بافت قدیم این شهر برگزار شد، افزود: یزد شهری است که مردمانش جز راستی و درستی در کار دیگری نبودند و مناره های سر به فلک کشیده این شهر گویای این حقیقت است که سرزمین یزد با آسمان رابطه مستقیم دارد.

وی ادامه داد: یزد همواره تشنه باران قرار داشته و با درک صحیح مردمانش و با وجود عشق و ارادتی که به سالار و سرور شهیدان حضرت سید الشهدا (ع) دارند بعنوان حسینیه ایران نامیده شده است .

استاندار یزد گفت: در یک کلام ، یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کارو زندگی است و از گنجینه بزرگ معماری بزرگ ثبت شده در یونسکو تا تار و پود ترمه و دارایی و زیلو و جاجیم و از گره های مشبک درنخل عزاداری سید الشهدا (ع) همه عرصه هنر مردمان این دیار است.

فاطمی ادامه داد: سازمان یونسکو، یزد را استثنایی و دارای سنت ارزشمند معرفی کرده و بی گمان آنچه ثبت شده نه فقط خشت بلکه فرهنگ و پیشینه مردم این دیار است .

وی افزود: معماری خاص مساجد و حسینیه ها و خانه های تاریخی و بادگیرهای مرتفع و قنات ، شهری را بوجود آورده که می تواند الگویی برای طراحی شهرهای جهان با حفاظت از محیط زیست باشد.

استاندار یزد اظهار داشت: فرهنگ صلح طلبی و دین مداری و نوعدوستی مردم یزد است که تحت عنوان زندگی مسالمت آمیز مطرح و چیدمان مسجد و عبادتگاه دیگر ادیان با هدف پرستش خدای یکتا بیانگر این است .

فاطمی ادامه داد: در یزد به راستی زندگی جاری است و آفتاب اگر چه سوزان اما شعاعی از وجود انسان های خیر اندیشی است که موقوفاتی را بر جای گذاشته اند که چشمه های همیشه جاری هستند.

وی افزود: از همه کسانیکه تلاش کردند تا یزد در فهرست جهانی قرار گیرد ،سپاسگزاریم و امروز وظیفه ما در کنار حفاظت از بافت تاریخی اینست که باید ایجاد منافع پایدار برای مردم ساکن در بافت تاریخی و همچنین حضور بیشترگردشگران با ملاحظات فرهنگی را فراهم کنیم.

استاندار یزد گفت: باید با شهرهای هم تراز اجتماعی و صنعتی با یزد مراودات داشته باشیم و این فرهنگ سخت کوشی معرفی و نسبت به استفاده از تجربیات یکدیگر اقدام کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز دراین مراسم گفت: بعد از ثبت جهانی شهر یزد در سال ۱۳۹۶ ، بدلیل کرونا برنامه ای برگزار نشد و امشب دومین مراسم پاسداشت سالروز ثبت جهانی شهر یزد برگزار می شود.

احمد آخوندی افزود: در پرونده ثبت جهانی فقط به آثار جهانی یزد اشاره نشده و فرهنگ یزدی به ثبت رسیده است که صداقت و درستی و تولید و کارآفرینی و همزیستی بین ادیان با هم به ثبت رسیده است و این ثبت جهانی فقط معماری گلین نیست.

وی افزود: برنامه ثبت جهانی یزد در سه دوره تدوین شده بود که برنامه چهار ساله به اتمام رسید و الان در قسمت دوم یعنی برنامه ده ساله هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: برنامه ۲۵ ساله نیز در مرحله سوم خواهد بود و کارهای بسیار خوبی در این مدت شش سال در بافت تاریخی یزد انجام شده و بحث مهم در برنامه دوم نیز احیاء سکونت در بافت تاریخی یزد است و باید همه ساکنین بومی با فرهنگ بومی مستقر شوند.

بافت تاریخی یزد در ۱۸ تیرماه سال ۹۶ از سوی یونسکو ثبت جهانی شد.