Print Friendly, PDF & Email

فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در بخش های مختلف بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در بخش های مختلف بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که اسفند ماه سال جاری به میزبانی اردکان یزد برگزار می شود، منتشر شد.

در متن فراخوان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان آمده است:

به نام خالق باران

استانداری یزد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وانجمن هنرهای نمایشی ایران ، بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را با شعار«تئاتر، تمرین ناب زندگی » و با هدف تقویت همدلی و همراهی ، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش ، اسفندماه سال ۱۴۰۲در شهر تاریخی اردکان برگزار می کند.

تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان، ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت بنیان های اصیل خانواده و ارتباط نسل ها،آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوانان در تولید آثار نمایشی بخشی از حقوق این قشر پویا و اثرگذار جامعه است که بیست و هشتمین جشنواره به دنبال دستیابی به این اهداف خواهد بود.

 * سخن دبیر

هنرمندان ، همکاران و همراهان عزیز

بسیار باعث خرسندی است که می توانیم همچون هرسال، بار دیگر در کنار شما بزرگواران ،آثار منتخب تئاتر کودک ونوجوان ایران عزیز و سایر کشورهای جهان را در یکی از استانهای پر عظمت و قدمت ایران،به نظاره بنشینیم.

خدا را شاکریم که می توانیم با بیست و هشتمین دوره ی جشنواره،مثل همیشه برای خانواده ها و بچه های ایران عزیزمان ، شادی بی آفرینیم. کهن شهردلنشین یزد  را با روح  نمایشهای کودکانه، خوش رنگ تر کنیم و در دنیای  متفاوت نوجوانان امروز ،خود را در آیینه ی صادق هنر نمایش ببینیم ، بسنجیم،به نقد بنشینیم و با توان و شوری که از مردم میگیریم یکسال پیش روی خود را به پیشرفت درتولید تئاتر برای آینده سازانمان بپردازیم .

برگزاری یک جشنواره در حد و شان تئاتر و هنرمندان تئاتر کودک ونوجوان،به واقع بسیار سخت و دشوار است چون شما هنرمندان شریف نشان دادید که با کم ترین ها و بدون هیچگونه انتظار عجیب، در تمامی دوران ها، در کنار بچه ها بودید،هستید و خواهید بود. فراموش نخواهیم کرد که جشنواره ی تئاتر کودک ونوجوان باید هر ساله در بهترین و کم نقص ترین شکل ممکن برگزار گردد تا شما هنرمندان بتوانید در آن خوش بدرخشید و ایده های ناب خود را در بهترین شرایط ممکن بر صحنه های پرشور تئاتر جلوه گر کنید . بنده  نیز به پشتوانه ی معاونت محترم هنری و اداره کل هنرهای نمایشی  وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی، تمام تلاش خود را بر آن نهادم تا حد و شان هنرمندانی همچون شما،به بهترین شکل گرامی داشته شود .

همواره این جشنواره یک جایگاه بین المللی برای ایران و متعلق به شما هنرمندان شایسته است و از نخستین دوره تا کنون عزیزان بسیاری زحمات فراوانی برای پایایی و پویایی آن متقبل شده اند ، با اینکه می دانیم درهر دوره ای کم و کاستی هایی وجود دارد اما یقین داریم که هر کمبود احتمالی  با همراهی و همدلی شما شایستگان برطرف می گردد و مخاطب همواره به بودن شما بر صحنه ها خواهند بالید.امید که به یاری پروردگار مهربان ، بر پایه تجربیات پیشین و با همت و همراهی تمامی دغدغه مندان هنر نمایش، جشنواره ای،بی نظیر و با شکوه تراز سال های پیش، برگزارشود.

ارادتمند / امیر مشهدی عباس – دبیر جشنواره

* شرکت کنندگان:

– هنرمندان متخصص حوزه تئاتر کودک و نوجوان

 * مخاطبین:

خردسالان ( زیر ۶ سال) /   کودکان (۶ تا ۱۲ سال) /  نوجوانان(۱۲ تا ۱۸ سال) /   خانواده ها

 * بخش های جشنواره:

  مسابقه تئاتر خردسال /  مسابقه تئاتر کودک /   مسابقه تئاتر نوجوان /  مسابقه تئاتر خیابانی

* بخش غیر رقابتی (میهمان)

  تئـاتر ملل /   مسابقه نمایشنامه نویسی /   نشست های تخصصی

 * مسابقه تئاتر خردسال

– بخش تئاتر خردسال با رویکرد تاثیر نمایش در آموزش، برای گروه سنی زیر ۶ سال برگزار می شود .

– ستاد جشنواره در این بخش پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود .

– بخش تئاتر خردسال با ایده ی اجرای نمایش درمهدکودک ها، مراکز پیش دبستانی و آموزشگاه ها، با حداقل امکانات فنی برگزار خواهد شد و نمایش های پیشنهادی ضروری است واجد شرایط اجرای آسان و قابل حمل (پرتابل) باشند.

– نمایش های این بخش با حضور حداکثر سه بازیگر و درمدت زمان حداکثر۳۰ دقیقه امکان حضور خواهند داشت.

– ستاد جشنواره در این بخش پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود .

*  فرایند ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

متقاضیان برای شرکت در این بخش می توانند با مراجعه به سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بروی تارنمای icy.theater.ir  نسبت به ثبت تقاضای حضور خودو بارگذاری فیلم از تاریخ ۲۵/۰۸/۱۴۰۲ تا تاریخ ۰۵/۱۰/۱۴۰۲ اقدام کنند.

– حداکثر ۶ نمایش برای شرکت در این بخش انتخاب خواهند شد. اولویت انتخاب، توانایی اثر در انتقال درست مفاهیم به مخاطبان این رده سنی است.

– کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها، حداقل  مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال و حداکثر مبلغ ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال خواهد بود.

– هر متقاضی حداکثر می تواند ۲ اثر نمایشی را برای بررسی در این بخش به جشنواره ارائه نماید که در صورت انتخاب اثر از هر متقاضی فقط یک اثر در تمامی بخشهای جشنواره شرکت خواهد کرد .

– مشخصات اعلامی از سوی متقاضی پس از انتخاب آثار به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.

تذکر: اولویت انتخاب نمایش های ارائه شده در این بخش با آثاری است که  پیش ازاین در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده یا اجرای عمومی نشده باشند.

 * گاه شمار:

– آخرین مهلت انجام فرآیند ثبت تقاضا در بخش مسابقه تئاتر خردسال: ۵ دی ۱۴۰۲

– معرفی آثار برگزیده بخش مسابقه تئاترخردسال: اول بهمن ۱۴۰۲

* مسابقه تئاتر کودک

این بخش شامل نمایش های ایرانی ویژه کودکان(۶ تا ۱۲ سال) خواهد بود.

– نمایش هایی که از اول مهرماه ۱۳۹۹  تا ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲ اجرای عمومی شده باشند، امکان حضور در این بخش را خواهند داشت.

– ستاد جشنواره در این بخش پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود .

– آثارنمایشی که به تازگی تولید شده است نیزمی توانند با ارائه فیلم متناسب و پروپزال قابل ارائه متقاضی حضور در جشنواره باشند.

– این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود و حداکثر ۷ نمایش پذیرفته خواهد شد.

*توضیح : چگونگی انتخاب ‌تعداد آثار ( اجرا شده یا در حال تولید ) ‌براساس کیفیت آثار می باشد.

فرایند ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

متقاضیان برای شرکت در این بخش می توانند با مراجعه به سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بروی تارنمای icy.theater.ir  نسبت به ثبت تقاضای حضور خودو بارگذاری فیلم از تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ تا ۵ دی ۱۴۰۲ اقدام کنند.

هر متقاضی حداکثر می تواند ۲ اثر نمایشی را برای بررسی در این بخش به جشنواره ارائه نماید که در صورت انتخاب اثر از هر متقاضی فقط یک اثر در تمامی بخشهای جشنواره شرکت خواهد کرد .

کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها، حداقل مبلغ ۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و حداکثر مبلغ ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال  خواهد بود.

* گاه شمار:

– آخرین مهلت انجام فرآیند ثبت تقاضا در بخش مسابقه تئاتر کودک: ۵ دی ۱۴۰۲

– معرفی آثار برگزیده بخش مسابقه تئاتر کودک : اول بهمن ۱۴۰۲

 * مسابقه تئاتر نوجوان

این بخش شامل نمایش های ایرانی ویژه نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال )خواهد بود.

– نمایش هایی که از اول مهرماه ۱۳۹۹  تا ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲ اجرای عمومی شده باشند، امکان حضور در این بخش را خواهند داشت.

– ستاد جشنواره در این بخش پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود .

– آثار نمایشی که به تازگی تولید شده است نیز می توانند با ارائه فیلم متناسب و پروپزال قابل ارائه متقاضی حضور در جشنواره باشند.

– این بخش به صورت رقابتی برگزارمی شود و حداکثر ۷ نمایش پذیرفته خواهد شد.

*توضیح : چگونگی انتخاب ‌تعداد آثار ( اجرا شده یا در حال تولید ) ‌براساس کیفیت آثار می باشد .

*فرایند ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

متقاضیان برای شرکت در این بخش می توانند با مراجعه به سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بروی تارنمای icy.theater.ir  نسبت به ثبت تقاضای حضور خودو بارگذاری فیلم از تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ تا ۵ دی ۱۴۰۲ اقدام کنند.

هر متقاضی حداکثر می تواند ۲ اثر نمایشی را برای بررسی در این بخش به جشنواره ارائه نماید که در صورت انتخاب اثر از هر متقاضی فقط یک اثر در تمامی بخشهای جشنواره شرکت خواهد کرد .

کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها، حداقل مبلغ ۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال و حداکثر مبلغ ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال  خواهد بود.

 * گاه شمار:

– آخرین مهلت انجام فرآیند ثبت تقاضا در بخش مسابقه تئاتر نوجوان : ۵ دی ۱۴۰۲

– معرفی آثار برگزیده بخش مسابقه تئاترنوجوان: اول بهمن ۱۴۰۲

 * مسابقه تئاتر خیابانی

هنرهای بومی و سنتی و آئینی، سابقه‌ای طولانی در فرهنگ و تاریخ و تمدن ما ایرانی ها دارد. از این رو  این هنرها همانند آیینه‌ای منعکس‌کننده ی فرهنگ سنتی جامعه ایرانی بوده‌ است. برای حفظ و بقاء و انتقال  هنرهای بومی ، سنتی و آئینی به آیندگان ، باید کودکان و نوجوانان خود را با این هنرهای سنتی و نمایش های ایرانی که شامل: نقالی ، پرده خوانی و خیمه شب بازی و… است آشنا کنیم و در ترویج این هنرها کوشا باشیم.

این بخش با امکان اجرای نمایش در مکان های عمومی و فضای باز برگزار خواهد شد. ارائه آثار خلاقانه با در نظرگرفتن  اولویتهای موضوعی جشنواره وبا محوریت “نمایش ایرانی” برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان ونوجوانان کلیات این بخش را تشکیل میدهد .

لازم به ذکر است توجه ویژه به شاخصه های تئاتر خیابانی در گونه ها و شیوه های مختلف و برقراری ارتباط موثر با مخاطب مورد نظر،از اهداف برگزاری این بخش میباشد.

– این بخش به صورت  رقابتی برگزارشده و حداکثر ۶ نمایش پذیرفته خواهد شد.

– ستاد جشنواره در این بخش پذیرای نسخه تصویری آثار خواهد بود۰

* فرایند ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

متقاضیان برای شرکت در این بخش می توانند با مراجعه به سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بروی تارنمای icy.theater.ir نسبت به ثبت تقاضای حضور خود و بارگذاری فیلم از تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ تا ۵ دی ۱۴۰۲ اقدام کنند.

– کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها،حداقل مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال و حداکثر مبلغ ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال  خواهد بود.

تذکر: اولویتهای انتخاب در این بخش با آثاری است که محوریت نمایش ایرانی را داشته باشد و ترجیحا در  جشنواره های دیگر شرکت نکرده باشد .

هر متقاضی حداکثر می تواند ۲ اثر نمایشی را برای بررسی در این بخش به جشنواره ارائه نماید که در صورت انتخاب اثر از هر متقاضی فقط یک اثر در تمامی بخشهای جشنواره شرکت خواهد کرد .

مشخصات اعلامی از سوی متقاضی پس از انتخاب آثار به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.