مهمترین خواسته اهالی حوزه چاپ
Print Friendly, PDF & Email

رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن بیان مشکلات فعالین صنعت چاپ، اظهار کرد: مهمترین خواسته فعالین این حوزه اضافه شدن این شغل به مشاغل سخت و زیان آور است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایسنا-یزد؛ روز ملی صنعت چاپ در ایران هر ساله در تاریخ ۱۱ شهریور ماه گرامی داشته می‌شود تا یادبودی برای اولین چاپخانه‌ای که در ایران تأسیس شد، باشد.

تاریخ چاپ و چاپخانه‌ها در ایران به دوران باستان و زمان پادشاهان هخامنشی برمی‌گردد، به صورتی که با مهرهای سلطنتی برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی استفاده می‌کردند.

البته اولین چاپخانه در ایران در دوران صفویان و توسط کشیشان ارمنی در جلفای اصفهان تأسیس شد و در آنجا دعاها و متون مسیحی چاپ می‌شد.

در نهایت در دوران قاجار و با حمایت عباس میرزا صنعت چاپ به‌طور جدی در ایران آغاز فعالیت کرد؛ او اولین چاپخانه با روش چاپ سربی را در تبریز تأسیس کرد تا کتاب‌های علمی و روزنامه‌ها را منتشر کند.

امروز به همین بهانه به سراغ  رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد رفتیم تا از وضعیت چاپخانه‌های یزد مطلع شویم.

«سعید شیشه بری»  ضمن بیان اینکه استان یزد دارای ۸۵ چاپخانه و واحدهای وابسته همچون چاپ افست، دیجیتال، فلکسو،‌ سیلک اسکرین ، روتوگراور و لیتوگرافی است، گفت: چاپخانه و واحدهای وابسته استان یزد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده‌اند.

وی افزود: در این چاپخانه‌ها برخی اقلام مانند فاکتور، سربرگ، پاکت، کاتالوگ، لیبل، انواع جعبه، تقویم‌های دیواری و رومیزی، هدایای تبلیغاتی و غیره چاپ می‌شود.

رییس گروه فرهنگی ارشاد یزد در خصوص مشکلات صنعت چاپ در استان یزد ضمن اشاره به فرسوده بودن ماشین آلات چاپ خصوصا چاپ افست، اظهار کرد: کمبود نیروی کار متخصص، نبود شهرک چاپ در استان، نبود رشته تخصصی چاپ در هنرستان یا دانشگاه و نبود سرویس کار مجرب از جمله مشکلاتی است که صنعت چاپ استان یزد با آن مواجه است.

شیشه بری ضمن اشاره به کمبود نفت و بنزین برای شستشو در چاپخانه‌ها، گفت: علاوه بر رسیدگی به این موضوع، درخواست مدیران چاپخانه، اختصاص وام و زمین مناسب در شهرک صنعتی برای چاپخانه‌هاست.

وی اظهار کرد: معمولا برای فعالین این عرصه مشکلاتی همچون کمر درد، واریس پا، ضعیف شدن گوش بر اثر صداهای دستگاه و مشکلات تنفسی و ریوی به علت بوی مرکب، نفت، بنزین و مواد شوینده بوجود می‌آید.

شیشه بری در پایان گفت: با توجه به تمام مشکلات نام برده، مهمترین خواسته فعالین حوزه چاپ این است که شغل‌های مربوط به چاپخانه جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و این موضوع در بازنشستگی آنها نیز لحاظ شود.