Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: نماهنگ “یزد، حسینیه ایران” با شعر و آهنگسازی سید صادق آتشی و خوانندگی حسین کریمی پناه توسط این اداره کل تولید و در آستانه اربعین حسینی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد, ؛ «احسان عابدی» افزود: این نماهنگ برای پخش در اختیار شبکه‌های سراسری و فضای مجازی قرار می گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد اظهار داشت: اشتهار یزد به حسینیه ایران یکی از ظرفیت‌های هویتی برای این شهر و استان است و تولیدات هنری می‌تواند به بسط و گسترش این ظرفیت عظیم فرهنگی سرعت ببخشد.

عابدی به ورود جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید به حوزه تولیدات هنری اشاره کرد و افزود: یکی از ماموریت های اصلی ما ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی در قالب هنر است و طی ۱۸ ماه گذشته نماهنگ های مختلفی با موضوعات متنوع در این اداره کل تولید و عرضه شده که با استقبال خوب مخاطبین مواجه بوده است.

نامگذاری ششم شهریورماه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بخش دیگر سخنان خود گفت: به پیشنهاد اعضای کنگره بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی درخصوص نامگذاری روز ششم شهریور در تقویم رسمی کشور به نام این عالم ربانی، مراحل ثبت این روز در دست پیگیری است که امیدواریم سال آینده در تقویم رسمی ثبت شود.

عابدی با بیان اینکه عالمان، الگوی یک دین و یک مکتب بوده که وظیفه هدایت مسلمانان را برعهده داشتند، اظهارداشت: یکی از این چهره های پر فروغ علم، مرحوم علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی است که در ابعاد گوناگون علمی توام با خودسازی نفس، چراغ راه پویندگان علم و معرفت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد :علامه ملاعبدالله دارای شخصیت علمی قوی و از نظر مدیریتی یک شخصیت سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی کم نظیر است که منشا خدمات و برکات فراوانی در حوزه های علمیه اصفهان، شیراز و نجف اشرف شدند.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی یزد با بیان اینکه برای شناساندن شخصیت علمی و فقهی این عالم وارسته و ربانی باید ازظرفیتهایی نظیر تولیدات هنری ساخت فیلم و انیمیشن استفاده کرد گفت : امیدواریم با ساخت تولیدات هنری نظیر انیمیشن و تله فیلم و ظرفیتهای فرهنگی، مردم در ایران و جهان اسلام بتوانند با ابعاد مختلف شخصیت علمی و دینی و سیاسی این عالم بزرگ تشیع آشنا شوند .

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد یکی از اهداف نام گذاری روزی به نام منطق را جاری و ساری ساختن عقلانیت و خردمندی در عرصه های گوناگون از جمله عرصه‌ی سیاسی دانست و عنوان کرد: این نامگذاری هوشمندانه می‌تواند مبنای جهش‌های علمی قرار گیرد لذا این روز، روز بزرگی جهت ایجاد حاکمیت گفتمان منطقی و منطق استدلالی است و بزرگداشت این روز باعث ارتقا فرهنگ وحدت، گفت‌وگو و تعامل می‌شود.

ملا نجم الدین عبدالله بن شهاب الدین حسین بهابادی یزدی در اوایل قرن دهم هجری در بهاباد از توابع یزد پا به عرصه وجود گذاشت که در پرتو رابطه با دربار صفوی، بر گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان تلاش کرد.

وی در علم فقه و منطق متبحّر و استاد بود و آثار مهمی تألیف کرد که مهمترین آن «حاشیه علی تهذیب المنطق» معروف به «حاشیه ملاعبدالله» است، عالمان بزرگی مانند شیخ بهایی و صاحب معالم از شاگردان او هستند.

آخوند ملاعبدالله بهابادی بعد از عمری تلاش و مجاهدت در راه تعلیم و تعلّم، سرانجام در سال ۹۸۱ هجری قمری در اواخر حکومت شاه طهماسب صفوی، چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.