Print Friendly, PDF & Email

رونمایی از  محور فرهنگی خادمین باغ‌های جهانی با حضور جمعی از مسئولان و گردشگران در باغ جهانی پهلوانپور شهرستان مهریز یزد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛  به مناسبت سالروز ثبت جهانی باغ پهلوان پور شهرستان مهریز در استان یزد شامگاه شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲ این رونمایی در قالب نشست تخصصی حفاظت از باغ‌های جهانی برگزار شد.

در این آیین مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محور فرهنگی خادمین باغ های جهانی، شامل یادمانی از افرادی است که در زمینه باغ های جهانی فعالیت پژوهشی و تخصصی داشته و اولین یادمان به نام ایزابل بلنکو دل پنیال به عنوان پژوهشگر و نویسنده کتاب «ایران و آندلس سازه های ابی و باغ های بهشتی در ایران باستان» انتخاب و رونمایی شد.

سید مصطفی فاطمی با قدردانی از همه اقداماتی که تاکنون در ایران برای احیا و حفظ و باغ‌های ارزشمند در کشور انجام شده افزود: در قالب محور فرهنگی از تمامی خادمانی که در استان‌های مختلف به انحای مختلف صادقانه در گذر زمان در این بخش مهم فعالیت داشته‌اند شناسایی و از خادمان آنها قدردانی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه «تیرماه» ماه معرفی آثار گردشگری ایران به جهانیان است گفت: به‌ واسطه اینکه معمولاً در این ماه نشست‌های یونسکو برگزار می‌شد و ما می‌توانستیم به داشته‌ها و میراث فرهنگی‌مان مفتخر شویم عمده آثار ایران در ماه تیر به ثبت جهانی رسیده است.

فاطمی با اشاره به اهمیت بیان داستان‌های مرتبط با میراث فرهنگی برای عموم مردم به اظهارات ایزابل بلانکو دل پنیال که کارهای مطالعاتی روی باغ‌های ایران انجام می‌داد پرداخت و گفت: در کتاب «ایران و آندلس، سازه‌های آبی و باغ‌های بهشتی در ایران باستان» آمده است که «باغ در کویر معنا پیدا می‌کند؛ باغ اصلاً کنار جنگل معنا ندارد؛ برای همین است که در اروپا باغ کمتر داریم».

وی با اشاره به اینکه ایزابل در کتاب خود رابطه‌ای را بین باغ‌ها و پارک‌ها پیدا کرده که داستان زیبایی دارد گفت: در این کتاب آمده است که باغ در ایران نمود پیدا می‌کند و اولین باغ‌های دنیا در ایران شکل می‌گیرد از پاسارگاد که یک باغ باستانی است تا باغ شازده ماهان را که نگاه کنیم یک شگفتی است که در وسط پهنه‌ای خشک، بهشتی نمودار شده است. برای همین است که در زبان و ادبیات ما «پردیس‌های ایرانی» نمود دارد.

فاطمی با اشاره به حمله ولید به ایران و استقرار وی در باغ‌های فارس گفت: ولید در نامه‌اش به معاویه می‌نویسد ما وارد بهشت شدیم، یعنی تفسیری که از بهشت در قرآن داشتند اینجا می‌بیند، چیزی که در عربستان ندیده بود، این‌ها در ادامه کشورگشایی‌شان به اروپا رسیدند، پردیس‌های ایرانی را به اندلس برده و «باغ‌های الحمراء» و نمونه‌ مشابه آن با عنوان «فردوس» ایجاد کردند.